Gå til innhold

ADSL 2+(20Mb/s) reel hastighet på 7000kb hva gjør jeg?


Anbefalte innlegg

Har ADSL2+, skal ha 20 000 k/b sec ned og 1 000 opp. Har ofte målt hastigheten på feks hardware, digi, itavisen o.l. Har til dags dato aldri hatt hastigeter over 7 000 ned. Værst er det på nrk.no, målingene der sier alltid mellom 3 000 og 4 000 ned.

Har sjekket og jeg bor ca 700 meter fra sentral, og konkurrenter til den leverandøren jeg har nå sier de kan levere hastigheter på like under 20 000 kb sec til meg.

 

Har gitt bskjed til ISP gjentatte ganger med blitt avspist med å prøve nytt modem, droppe brannmur etc. Tull og tøys med andre ord.

 

Hva kan gjøres for å øke hastigheten?

 

ADSL 2+ hastigheten er virkelig 20.000 kb s sånn egentlig, så hvorfor går ting så tregt hos meg?

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er det koblet fra pc til modem? Skriv opp alt hvilke routere evt. trådløst? Eller er du koblet rett i router/routermodem fra isp?

 

Logg deg også inn på modemet og finn ut hvor mye det syncer på. :)

 

Så scanner du for virus evt formaterer.

 

Har Thompson Speed Thouch 546i ADSL / 4 ports router. Ikke noe trådløst nett akkurat nå. Kjører med cat 5e kabler rett i routeren fra hver pc, med korte kabelstrekk.

Har en nyformatert laptop med Linux på, samt en stasjonær med win xp pro og virtuell linux. Alle mine bokser er frie for virus/trojanere/maleware etc. kjører gjevnlig scanninger med nod, ad-aware, spybot SD.

I SpeedThouchen står brannmuren påslått. Har oxo kjørt en test med en virtuell maskin hvor jeg slo av brannmuren uten at økte tempoet særlig. Når jeg er inne i oppsetet på ruteren står det:

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 1.021 / 16.695

 

Ok ikke helt 20 000+ men likevel nok til at nrk's nettTV burde kjøre helt fint.

 

Med så kort avstand fra sentral burde jeg oppleve svært mye raskere hastigheter........jo og avogtil så går nedlastninger fra usa av alle plasser svært raskt. Dette spesielt til odde tider. Hjelp pls.

Lenke til kommentar

Har forsøkt med en Linksys wrt 54 GL v 1.1. Da kjørte jeg ikke denne som trådløs men som kablet.

dessverre er hastigheten det samme. Når jeg måler hastighet på nettsider som hardware, digi og itavisen så ligger ned på ca 7 000 kb/s og opp ca 1000kb/s. Også med linksys'n har jeg problemer med nrk nettTV. Hakker også her.

 

Der jeg bodde tidligere hadde jeg NGT og da opplevde jeg ikke slik slapp hastighet.

 

Med så kort avstand til sentral som 700 m så bør ikke hstigheten falle dramatisk slik som den gjør her?

Kort og greit har jeg bare ca 1/3 av hastigheten jeg betaler for.

 

Noen tips på hva jeg kan gjøre? Er det noen innstillinger jeg kan gjøre i routeren? Bør jeg klage ti ISP? Og vil jeg i såfall komme noen vei tror dere?

 

Den trege hastigheten gjør meg skikkelig sur og bitter så pls hlp.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Har sjekket opp ytterligere, og ifølge Telenor så er avstanden fra boksen og til min leilighet rett over 600 meter.

Kablingen er visstnok god, og også kobberet i bygget. Her er andre i samme bygg som har et tilbud fra Telenor som heter Telenor Turbo, og de har hastighet på 16000/700 kbps ifølge telenor. Telenor har heller ikke vært borti andre som har problemer eller klaget på hastighet i min bygård.

 

Er det virkelig slik at min ISP har "oversolgt" sin kapasitet så ille gærnt at en hastighet på 7000/1000 kbps er det jeg kan forvente når jeg faktisk betaler for 20.000/1.200 kbps. Må være andre som har hatt samme trøbbelet?

 

Målingene jeg har tatt er gjort over 6 uker nå, målt både dag, ettermidag og natt. Målingene er gjort med 2 forskjellige PC-er og med både xp og linux. Det høyeste jeg har oppnådd er hstigheter høyt på 7 tallet oppimot 8 mb. Aldri høyere.

 

Hvordan fikset DU treg hastighet fra DIN ISP?

 

Har betalt for et helt år, så det blir utrolig surt å bytte leverandør. Her må det være andre ting som kan gjøres?

 

Det kan da ikke være slik at vi er prisgitt enhver ISP?

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nedenfor er svaret på en tilsvarende tråd som du kan lese i sin helhet her:

 

OK! Jeg ser det er flere enn 1 person i alle fall her som "aldri får ned mer enn 8mbit/sec". Får du max 8mbit ned og 800k opp og har en raskere linje enn dette, er du begrenset av ruter/modem.

Det er nok det som er mest sannsynlig.

 

Dette kan fixes via å gå inn på modemet via telnet. Windows oppskrift (generelt)

 

start>kjør>cmd

 

i "dos-vinduet" skriver du

 

"ipconfig"

Finn deretter "default gateway" og skriv da f.eks

"telnet 192.168.1.1"

Skriv inn brukernavn og passord, som oftest, "Administrator" og "" (ingenting,bare enter) på passord.

 

Deretter, kjapt og greit skriver du først "adsl"+enter. Skriv deretter "config" +enter for å få en oversikt over hvilke valg/innstillinger som er gjeldende. Se så etter noe som heter noe ala 'ADSL type'. For å forandre dette til adsl2plus på speedtouch modem skal det være noe sånt som "config 'xxx' =adsl2plus" Hvor xxx er navnet på innstillingen. Jeg husker ikke dette i hodet akkurat nå =).

Når du har gjort det skriver du "saveall" + enter, etterfulgt av "/" for å gå tilbake til 'hovedmenyen'. deretter skriver du "xdsl" istedet for "adsl" slik du gjorde tidligere og gjør det samme som du gjorde med adsl.

 

Viktig!: Når du er helt ferdig å konfigurere alt du skal gjøre via telnet må du sørge for at du er i hovedmenyen ved å bruke "/", og skrive "saveall" i hovedmenyen (root'n) der også. Viktig!

 

NB: På nye speedtouch firmware versjon 7+ er det satt til adsl2plus men modemet starter opp på adsl1 modus, selv om det står i konfigurasjonen at den er satt til adsl2plus.

I så tilfelle bare overskriver du innstillingen "adsl2plus" med nettopp "adsl2plus", lagrer med "saveall" etc.

 

 

Håper andre som leser denne tråden kan få nytte av svaret her. Takk for hjelpen amiganostalgia

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...