Gå til innhold

Hvordan håndterer man hele 51 fokuspunkter (D300)?


Anbefalte innlegg

En ting som mange hyller på Nikon D300 er de 51 fokuspunktene. Jeg trodde jeg kunne litt om kamera, men faller vel litt gjennom her.

 

Hvorfor er 51 fokuspunkter bra? Jeg trodde i min naivitet at brukeren velger seg ETT fokuspunkt, så fokuserer kameraet i dette planet. Hvis dette faktisk er tilfelle, så må det være veldig vanskelig å måtte velge fokuspunkt i et kamera med 51 fokuspunkter! Det må jo være i sære spesialtilfeller at man ikke bare bruker ETT fokuspunkt, hvor man låser fokuset og flytter kameraet.

Endret av ousman8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ting som mange hyller på Nikon D300 er de 51 fokuspunktene. Jeg trodde jeg kunne litt om kamera, men faller vel litt gjennom her.

 

Hvorfor er 51 fokuspunkter bra? Jeg går ut fra at det gir bedre fokusering, men hvorfor? Jeg trodde i min naivitet at brukeren velger seg ett fokuspunkt, så fokuserer kameraet i dette planet. Dette er neppe tilfellet – da ville det bli et helvete å ta bilde med et kamera med 51 fokuspunkter!

Jo, man velger seg som oftest ETT fokuspunkt, men på D300 har du flere fokuspunkter å velge mellom, i forhold til D50s 7 punkter (?). 350D/400D har ihvertfall 7 punkter.

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke man kan velge kun 1 fokuspunkt på D300, men tror man velger grupper. Jeg har lenge kost meg med mine 3 fokuspunkter på E-500 og synes det er ganske ok å bare ha 3 når jeg i farten skal velge. Nå skal jeg ha meg E-3 og får da 11 fokuspunkter, så om jeg liker dette så VEEELDIG mye bedre, gjenstår det å se. Jeg er mer oppdatt om hvordan de fungerer i svakt lys (her skal E-3'ens punkter være utrolig gode visstnok).

 

3 vs 51 hm... høres jo ut som utklassing, men har det VIRKELIG så mye å si?

Lenke til kommentar

Følgefokusen kan også følge et subjekt som beveger seg gjennom bilderuten mens man holder kameraet stille - da er det klart at mange AF-punkter er nyttig.

 

Slik jeg forstår det, kan man velge å ikke ha alle AF-punktene tilgjengelige - bla. kan man velge å bare ha de 15 krysspunktene å velge mellom. Når man måler lys med 3D Matrix, så må man også huske på at det er viktig hva som ligger under det valgte fokuspunktet, siden lysmåleren vil prioritere å eksponere dette punktet riktig dersom det er i fokus (man ikke har rekomponert mellom fokusering og lysmåling).

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg vil tro at det er fordi motivet dekker flere punkter på en gang, noe som gjør det lettere for elektronikken å beregne riktig hastighet.

 

Tom

Ok. Men hvilke punkter har man valgt da? Når jeg bruker følgefokus til fluktbilder bruker jeg sentert fokuspunkt og AI Servo. Hvilke innstillinger kan jeg bruke for å forbedre dette med 7 fokuspunkter - eller 51 for å si det sånn da? AI Servo og en gruppe fokuspunkter?

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at det er fordi motivet dekker flere punkter på en gang, noe som gjør det lettere for elektronikken å beregne riktig hastighet.

 

Tom

Ok. Men hvilke punkter har man valgt da? Når jeg bruker følgefokus til fluktbilder bruker jeg sentert fokuspunkt og AI Servo. Hvilke innstillinger kan jeg bruke for å forbedre dette med 7 fokuspunkter - eller 51 for å si det sånn da? AI Servo og en gruppe fokuspunkter?

Når du bruker AI servo så bør alle fokuspunktene være aktivert. Slik at at kameraet lettere ser hva som er beveger seg, så kan du konseentrere deg om å velge utsnitt. Nå er jeg usikker opå hvor bra den biten er på en EOS 350D; jeg tar stort sett bilder av statiske ting...

 

Tom

Lenke til kommentar
AI Servo og en gruppe fokuspunkter?

Jepp! Nikons følgefokus følger ørnen (for å ta en tilfeldig valgt fugl) med ett punkt, men hvis den beveger seg vekk fra dette, så vil ett av de omkringliggende punktene i gruppen plukke det opp (og den vil heller ikke miste lock med en gang om fuglen ikke er under noen av punktene - den venter litt for å se om den plukker den opp igjen).

Lenke til kommentar
AI Servo og en gruppe fokuspunkter?

Jepp! Nikons følgefokus følger ørnen (for å ta en tilfeldig valgt fugl) med ett punkt, men hvis den beveger seg vekk fra dette, så vil ett av de omkringliggende punktene i gruppen plukke det opp (og den vil heller ikke miste lock med en gang om fuglen ikke er under noen av punktene - den venter litt for å se om den plukker den opp igjen).

Genialt. Visste ikke at det var såpass god gjennomført.

 

Når man tenker på hvordan 350D'en takler mye lys i automatisk program, kan man jo ha en anelse om hvor smart autofokus-håndteringen er også.. Hehe. :)

Lenke til kommentar

Kan forøvrig legge til at nyere modeller (80D og senere) automatisk går over fra single til følgefokus dersom den detekterer at subjektet beveger seg.

 

(400D skal jo ha bedre AF enn 350D, og 400D kom ikke så godt ut av det på det punktet da den ble testet mot D80... olar0701 har jo en del erfaring med følgefokus på både Nikon og Canon (D200, som er ganske lik D80, 5D og 40D) og kan sikkert si noe mer meningsfylt)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg vil tro at det er fordi motivet dekker flere punkter på en gang, noe som gjør det lettere for elektronikken å beregne riktig hastighet.

 

Tom

Ok. Men hvilke punkter har man valgt da? Når jeg bruker følgefokus til fluktbilder bruker jeg sentert fokuspunkt og AI Servo. Hvilke innstillinger kan jeg bruke for å forbedre dette med 7 fokuspunkter - eller 51 for å si det sånn da? AI Servo og en gruppe fokuspunkter?

Når du bruker AI servo så bør alle fokuspunktene være aktivert. Slik at at kameraet lettere ser hva som er beveger seg, så kan du konseentrere deg om å velge utsnitt. Nå er jeg usikker opå hvor bra den biten er på en EOS 350D; jeg tar stort sett bilder av statiske ting...

 

Tom

Takker for gode svar! Kanskje jeg får flere fokuserte fluktbilder av fugler fremover da, når jeg prøver med alle fokuspunktene aktivert. Ikke det at jeg har slitt med uforkuserte bilder, men jeg sier jo ikke nei-takk til bedre kontrollert fokus når jeg prøver å følge fuglene i flukt. :)

 

EDIT: Spesiellt nå når jeg skal prøve meg på havørnen.. :)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Takker for gode svar! Kanskje jeg får flere fokuserte fluktbilder av fugler fremover da, når jeg prøver med alle fokuspunktene aktivert. Ikke det at jeg har slitt med uforkuserte bilder, men jeg sier jo ikke nei-takk til bedre kontrollert fokus når jeg prøver å følge fuglene i flukt. :)

You're welcome!

 

Dette er kanskje et av de bedre argumentene for en 40D - da den skal ha en forbedret autofokusmodulene med flere punkter, samt bedre følsomhet på en del av de.

 

Tom

Lenke til kommentar
Takker for gode svar! Kanskje jeg får flere fokuserte fluktbilder av fugler fremover da, når jeg prøver med alle fokuspunktene aktivert. Ikke det at jeg har slitt med uforkuserte bilder, men jeg sier jo ikke nei-takk til bedre kontrollert fokus når jeg prøver å følge fuglene i flukt. :)

You're welcome!

 

Dette er kanskje et av de bedre argumentene for en 40D - da den skal ha en forbedret autofokusmodulene med flere punkter, samt bedre følsomhet på en del av de.

 

Tom

Og hvordan er denne i motsetning til 30Ds?

Lenke til kommentar
Takker for gode svar! Kanskje jeg får flere fokuserte fluktbilder av fugler fremover da, når jeg prøver med alle fokuspunktene aktivert. Ikke det at jeg har slitt med uforkuserte bilder, men jeg sier jo ikke nei-takk til bedre kontrollert fokus når jeg prøver å følge fuglene i flukt. :)

You're welcome!

 

Dette er kanskje et av de bedre argumentene for en 40D - da den skal ha en forbedret autofokusmodulene med flere punkter, samt bedre følsomhet på en del av de.

 

Tom

Og hvordan er denne i motsetning til 30Ds?

Den er forbedret i forhold til 30D - tror 400D har den samme som 30D.

 

Tom

Lenke til kommentar
Den er forbedret i forhold til 30D - tror 400D har den samme som 30D.

Ok. Vil jeg få merkbar forbedring fra 350D til 400D/30D?

Det er mulig, jeg har ikke sett noen direkte tester på dette. Har fått inntrykk at det er 40D som er klart bedre enn forgjengerne.

En 30D er jo billigere en 40D, og den er jo konge på bildekvalitet.

 

Tom

Lenke til kommentar
Den er forbedret i forhold til 30D - tror 400D har den samme som 30D.

Ok. Vil jeg få merkbar forbedring fra 350D til 400D/30D?

Det er mulig, jeg har ikke sett noen direkte tester på dette. Har fått inntrykk at det er 40D som er klart bedre enn forgjengerne.

En 30D er jo billigere en 40D, og den er jo konge på bildekvalitet.

 

Tom

Ganske mye billigere enn 40D også, nettopp fordi den kan kjøpes uendelig billig brukt akkurat nå, da mange prioriterer 40D fremfor forgjengeren. Kanskje jeg skal vurdere en 40D isteden, da? :)

 

Må ha nytt kamera i april/mars uansett. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...