Gå til innhold

Trenger hjelp med hjemmenettverk


Talker

Anbefalte innlegg

Sitter her og skal prøve å få til et hjemmenettverk, men det stopper seg litt opp. Jeg har kommet så langt at jeg klarer å ping'e pc'ene begge veier, og de er på samme arbeidsgruppe og ip'ene er greie. Men når jeg skulle gå inn på pc'ene fra menyen for PC-er i samme arbeidsgruppe, så fikk jeg bare opp en beskjed om at jeg ikke hadde rettigheter, og at jeg burde snakke med administrator. Etter å ha stilt litt fram og tilbake på ting (mener jeg er ved samme utgangspunkt nå), så får jeg nå opp en dialogboks med passord og brukernavn. Litt rart, siden jeg ikke har passord på noen av brukerne på noen av pc'ene, og det fungerer heller ikke med tomme felt. Og enda en litt rar ting er at på den ene PC-en, så forsvinner den ene PC-en av og til, men om jeg skriver \\datamaskinnavn, så får jeg opp dialogboksen igjen. Og lenger enn dette har jeg ikke kommet akkurat nå.

 

Så jeg lurer nå på om dere kan finne en løsning for meg? Kan gjerne prøve forskjellige løsninger fortløpende, og skrive hvordan det går... :)

Håper på en løsning fra et topp forum :thumbup:

Endret av Talker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis begge maskinene kan pinge hverandre, så har du allerede ordnet nettverksoppsettet ditt. Grunnen til at du får beskjed om å skrive inn brukernavn/passord når du prøver å aksessere den andre maskinen gjennom explorer-vinduet (ved hjelp av adressen \\datamaskinnavn), er fordi denne maskinen ikke har delt noen mapper.

 

Vet ikke helt om det var det svaret du var ute etter, men prøv å formuler spørsmålet ditt bedre hvis det er noe annet du lurer på, så skal jeg prøve å svare etter beste evne:)

Lenke til kommentar

Jeg har erfart selv at tredjeparts-brannmurer som Zonealarm og enkelte Norton Antivirus-programmer kan skape skikkelige konflikter når det gjelder både kommunikasjon og fildeling på et lokalnettverk. Windows sin innebygde løsning - Windows Firewall - er også noe skikkelig dritt etter min mening, men det burde allikevel ikke ødelegge for lokal fildeling.

 

Hvis du benytter filsystemet NTFS, kan det også hende at det er det som er årsaken til at du ikke får aktivert fildeling. Høyreklikk på mappen du deler, og klikk på "Security"-tabben. Klikk deretter på "Add" eller "Legg til", og skriv inn "Everyone" i feltet som dukker opp - og klikk så på "Apply". Sørg for at "Everyone" har lesetilgang til denne mappen - og prøv da på nytt å koble opp fra en annen maskin for å se om fildelingen virker.

 

En annen ting: har du sjekket at alle maskinene er på samme subnett og benytter samme subnettmaske? Med subnett mener jeg at alle maskinene har de tre første leddene i ip-adressen lik - slik som 192.168.0.x (hvor x er unik for hver maskin), og at subnettmasken er satt til 255.255.255.0?

Lenke til kommentar

Jeg har nå lagt til Everyone med mulighet for: read, list og read & execute. Alle maskinene skal være på samme subnett. 192.168.1\2.x og 255.255.255.0

 

Får fortsatt ikke opp andres shares under mine nettverks steder. Får dog opp pc'ene under "workgroup"

 

Det kjører heller ingen brannmurer for øyeblikket.

Endret av Talker
Lenke til kommentar

Skal prøve nå jeg kommer hjem :)

 

Det jeg mener er at jeg har 2 nettverk som jeg har testet på. Men det er 192.168.1.x som er MITT nettverk da. Pc'ene er alltid på samme sub-nett. (Automatisk tildelt av dhcp-server, så har forresten ikke prøvd å sette de manuelt enda.)

 

EDIT: Jeg kom akkurat på at jeg har prøvd å aksessere en maskin med \\192.168.1.x og da kom den samme passord dialogen.

Endret av Talker
Lenke til kommentar

Eg har same problem som Talker. PCane får ikkje tilgang til kvarandre sine delte mapper, og det til tross for at dei klarer å pinge kvarandre, er på same subnet mask, same arbeidsgruppe, etc.

 

Er det ingen som veit kvar feilen ligg? Nettverket har funka fint før, men sidan eg formaterte begge PCane så har dei ikkje villa snakke ilag..

Lenke til kommentar

Hvis du har mulighet, kunne du prøvd å sette begge nettverkene til å være ett - altså samme nettid og ulik hostid (192.168.1.x) fremfor å ha to forskjellige subnet. Tidligere har jeg erfart at nettverkskortet har vært defekt, og at det var det som var årsaken til at jeg ikke fikk kontakt med andre maskiner, selv om jeg fikk pinget både fra og til det defekte nettverkskortet.

 

forresten: Hvis én eller begge av maskinene har noen software-firewall á la Norton Internet Security eller lignende, kan dette også føre til krøll på nettverket. Hvis dette er tilfelle, prøv å deaktivere alt av både antivirus og software-firewaller og prøv igjen :)

Endret av v3g4rd
Lenke til kommentar

Skjønnte ikke helt det du sa om nettid og host id. Men du kan se vekk i fra det jeg sa tidligere. Fra nå av så skal jeg bare teste på ett nettverk. Da med 192.168.1.x og 255.255.255.0 på alle maskiner.

Alle brannmurer er slått av. Fortsatt ikke kontakt via shares. Enten har jeg ikke rettigheter nok, ellers så må jeg skrive brukernavn og passord. Ingen av delene stemmer. :S

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...