Gå til innhold

Alt mulig server til ca 12K


Anbefalte innlegg

Jeg har nå bestemt meg for å bygge en helt ny server som for det meste vil bli brukt som fil server, vmware server og kanskje en liten web server.(mest til privat bruk)

Har lyst på en litt kraftig prossesor siden jeg skal ha en wmware server på den og kommer også til å rippe inn hele musikksamlingen inn på PC-en i flac, så får å spare litt tid så tror jeg det er lurt.

 

Det jeg har kommet framtil er som følger:

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM x6

Samsung SpinPoint S166 160GB SATA2 8MB 7200RPM (os disk)

Chieftec Dragon Big Tower Sort

Samsung DVD-brenner SH-S203N SATA Black OEM

Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

Asus GeForce 7100GS TurboCache DDR2, PCI-Express,supports 512MB

Gigabyte GA-X38T-DQ6, X38, Socket-775, ATX, Silent Pipe, DDR3, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched

Corsair Powersupply 620W, 120mm Vifte, 8xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

 

Det jeg er usikker på er hovedkorte og kjølingen. Trenger jeg mange vifter? Finnes det bedre hovedkort til mitt bruk?

 

edit: la til strømforsyning

Endret av qaaq
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet du har valgt er for DDR3 minne, ellers så ville jeg ha valgt et rimeligere hovedkort, siden jeg går utifra at du ikke skal overklokke en server.

DQ6 er ett av de dyrere kortene i Gigabyte sin serie, DS3R har samme antal SATA porter på ICH9R, mindre kjøleribber og 1stk 16xPCI-E.

 

GA P35-DS3R

 

alternativt G33 versjonen med integrert X3100 grafikk

GA-G33-DS3R

Endret av Delish
Lenke til kommentar
Så du påstår at byggekvaliteten til LL er bedre enn Chiftec?

 

Dagens...

Både og.

 

Personlig vil jeg si at Lian Li er bedre, av erfaring.

 

Chiftec er jo noe av det beste som er da... iallfall i mine øyne, stødige og sterke kabinett.

Stødige ja, men stygge. Lian Li er like stødig om ikke bedre, og stilrent til de grader. Finnes jo ikke penere kabinetter enn Lian Li.

 

Ville satset på WD disker. Min erfaring er at de er mye mer holdbare og har også en lavere temperatur enn Samsung sine.

Nei! For all del behold de Samsung diskene du har satt opp. De er støsvake, yter bra, og rimelige.

 

Eventuelt kan du gå for seagate sine disker, de har 5 år garanti- veldig kjekt. De er også støysvake og raske.

 

WD er bare dritten, bråker, går i stykker og bare noe hærk. Personlige erfaringer.

Endret av -Shark-
Lenke til kommentar
Sorry Shark, må si det motsatte.. Jeg har erfart at Chieftec er sterker og tåler mer, derav bedre. selv om de ikke alltid er like fancy å se på.

Ja- alle har forskjellige erfaringer. I og med at denne skal være en server som sikkert vil stå stuet bort i en mørk rom, så er vel ikke et stilrent kabinett det som trengs. Men om den skal stå i stua hvor resten har stil- så kan jo Lian Li passe perfekt inn.

Lenke til kommentar
Kan hende jeg går får WD disker hvis dere syntes det er bedre. Personlig har jeg god erfaring med både WD og samsung, men holder meg langt unna seagate.

 

Når det gjelder vifter så lurer jeg på om det holder med 3/4 vifter, eller burde jeg ha en harddisk vifte til hver.

Wd Disker er personlig noe dritt. Men om du liker dem så går du for dem. Men samsung ville jeg heller valgt.

 

Anngående vifter- så er det vel 120mm vifte forran harddiskbrønnene?

 

Du må vel kjøpe slike diskrack du setter i 5.25 bayene, der er det vel plass til en 120mm vifte og 3-4 disker anntar jeg.

Lenke til kommentar
Der kan jeg si meg enig med deg Shark.. :)

Bra.

 

Ser nå på kabinettet at det blir brukt mest 80mm vifter, og en 92mm vifte:

Foran : 3 x 8 cm - ( 0 installert)

Bak : 2 x 8 cm - ( 0 installert)

Bak : 1 x 9 cm - ( 0 installert)

 

De flytter jo ikke halvparten så mye luft som en normal 120mm vifte, om de ikke skal bråke som f16 da.

 

Men det er jo ditt valg. Jeg ville heller hatt kabinett med noe slikt som dette:

Foran: 1x 120mm blåse inn

Bak: 1 x 120mm vifte- blåse ut

top: 1x80mm vifte- på lavt turall- blåse ut

Side 1x120mm vifte. Blåse inn

Lenke til kommentar

med dagens minnepriser så kanskje 4 kontra 2Gb med Ram hadde vært å foretrekke. samt å finne noen brikker på CL4 og ikke CL5.

 

Lian Li er rålekkre kabinetter som veier lite men det er så godt som det eneste. siden det er snakk om server her og skal neppe flyttes om det ikke er nødvendig så ville jeg gått for et simpelt stålbasert kabinett (Cheftec,Adtronics og I&S)

bruker sistnevnte selv (I&S EYE 910PB) og er veldig fornøyd med det.

 

nå vet jeg ikke med det skjermkortet om du kan deaktivere TC slik at cpu får rammen for seg selv,

for noe som jeg har lært fra billigpc'er er at maskiner med skjermkort som har TC er at de får "lagg" fra cpu til ram ved høye belastninger, eks ved ripping av store filer og konverteringer pga at skjermkortet tar en del av minnebåndbredden

Lenke til kommentar

I denne tråden var det mye tull gitt :p

 

Ville satset på WD disker. Min erfaring er at de er mye mer holdbare og har også en lavere temperatur enn Samsung sine.

 

WD har helt kurrante disker, men de støyer mer og de blir faktisk varmere enn Samsung og Seagate så personlig ville jeg ikke valgt de til en server.

 

Så du påstår at byggekvaliteten til LL er bedre enn Chiftec?

 

Dagens...

 

 

Både og.

 

Personlig vil jeg si at Lian Li er bedre, av erfaring.

 

Chiftec er jo noe av det beste som er da... iallfall i mine øyne, stødige og sterke kabinett.

Stødige ja, men stygge. Lian Li er like stødig om ikke bedre, og stilrent til de grader. Finnes jo ikke penere kabinetter enn Lian Li.

 

Ville satset på WD disker. Min erfaring er at de er mye mer holdbare og har også en lavere temperatur enn Samsung sine.

Nei! For all del behold de Samsung diskene du har satt opp. De er støsvake, yter bra, og rimelige.

 

Eventuelt kan du gå for seagate sine disker, de har 5 år garanti- veldig kjekt. De er også støysvake og raske.

 

WD er bare dritten, bråker, går i stykker og bare noe hærk. Personlige erfaringer.

 

Hvem bryr seg om utseende på en server? Og de er ikke like sterke nei, for LL bruker vel bare tynne alu plater på kabinettene sine og de gir en del resonans. Med andre ord ikke en god kombinasjon med mange vifter og harddisker. Chiftec derimot buker som regel stål.

 

med dagens minnepriser så kanskje 4 kontra 2Gb med Ram hadde vært å foretrekke. samt å finne noen brikker på CL4 og ikke CL5.

 

Lian Li er rålekkre kabinetter som veier lite men det er så godt som det eneste. siden det er snakk om server her og skal neppe flyttes om det ikke er nødvendig så ville jeg gått for et simpelt stålbasert kabinett (Cheftec,Adtronics og I&S)

bruker sistnevnte selv (I&S EYE 910PB) og er veldig fornøyd med det.

 

nå vet jeg ikke med det skjermkortet om du kan deaktivere TC slik at cpu får rammen for seg selv,

for noe som jeg har lært fra billigpc'er er at maskiner med skjermkort som har TC er at de får "lagg" fra cpu til ram ved høye belastninger, eks ved ripping av store filer og konverteringer pga at skjermkortet tar en del av minnebåndbredden

 

CL har fint lite å si for en server, men mye RAM vil jeg nok si er å foretrekke.

 

Edit: Komentaren om CL var myntet til web og filserver.

 

Edit2: Jeg ser heller ingen brunn til å bruke den 160GBen til 400kr som OS disk da du kan legge i noen få kroner å få en langt større disk som du heller kan partisjonere. Om du bruker resten av disken til langtidslagring e.l. vil de ikke påvirke hastigheten til disken.

 

Edit3: Den første disken du linker til er forresten raskere enn den du har valgt til OS også.

 

Edit4: Ville også valgt en quad i stedet (q6600) så kan du ha en kjerne til hver oppgave. Denne kan lett klokkes til 3400 med et passende hovedkort.

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

kanskje dette kabinett er passer betre APLUS Case Monolize

 

6+2 3,5" plasser som burde holde.

 

og 2x25cm vifter i siden for til kjøling

 

Det kabinette ser bra ut, men da er det vel ikke plass til Chieftec 3 x 5.25" bays for 4 S-ATA HDD Men det er kanskje ikke vits.

 

Tror kanskje jeg går får det kabinette også instalerer jeg en vifte bak og en foran.

 

Holder det eller skal jeg sette på harddisk vifter? Tror kanskje det er litt lurt for de kommer jo til å gå hele tiden, og vil jo at de skal holde så lenge som mulig.

Lenke til kommentar

kanskje dette kabinett er passer betre APLUS Case Monolize

 

6+2 3,5" plasser som burde holde.

 

og 2x25cm vifter i siden for til kjøling

 

Det kabinette ser bra ut, men da er det vel ikke plass til Chieftec 3 x 5.25" bays for 4 S-ATA HDD Men det er kanskje ikke vits.

 

Tror kanskje jeg går får det kabinette også instalerer jeg en vifte bak og en foran.

 

Holder det eller skal jeg sette på harddisk vifter? Tror kanskje det er litt lurt for de kommer jo til å gå hele tiden, og vil jo at de skal holde så lenge som mulig.

 

5.25" er ein standard størrelse så den er universall. Det kan vera lurt å sette vifte framme for å styre lufta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...