Gå til innhold

Tilkopling til Internett - 3Com nettverk og Vista


Anbefalte innlegg

Plutselig uten noe forvarsel før helga mistet jeg "forbindelsen" mot Internett på min maskin. Jeg kjører Win Vista Ultimate 32bit og er koplet via nettverkskortet på mitt Asus P5K hovedkort til en 3Com Officeconnect router. Går også innom en 3Com Officeconnect switch på veien.

 

I følge Vista sin nettverksoversikt så har jeg kontakt fra min maskin -> Nettverket -> Internett. DHCP er aktivert på routeren, og jeg mottar DNS og IP derfra.

 

Vi har også 2 andre maskiner i huset. En gammel stasjonær med WinXP og et trådløst 3Com nettkort. Og en gammel Dell bærbar Latitude 9000 eller noe, som er koplet trådløst via innebygget Intel kort.

 

Begge disse maskinene kommer seg på Internett uten problemer. De er koplet via 3Com Officeconnect Wireless Access Point, og videre til switchen, som går videre til routeren. Routeren er koplet til vårt kabelmodem.

 

 

På min maskin, hvor jeg da altså ikke får opp verken nettsider eller online-spill (eller ping mot hvilken som helst adresse), klarer jeg fint å gjøre navneoppslag (nslookup). Den resolver uten problemer hvilket som helst domene. Hvis jeg forsøker å kjøre torrent trafikk (blant annet nedlasting og opplasting av Crysis demoen som ligger ute på Gamer.no) så går dette helt greit. Den får ikke kontakt med trackeren, men kopler seg opp mot andre peers.

 

Jeg får også kontakt med både routeren min, det trådløse aksesspunktet, og de andre maskinene i nettverket.

 

I følge Vista har jeg også kontakt mot Internett. Jeg velger å være _litt_ uenig på det siste der.. Selv om jeg tydeligvis har en eller annen form for kontakt.

 

Hvis dette hadde vært sånn fra dag 1 av, så hadde jeg tenkt at nettkortet er ødelagt, eller at en eller annen form for brannmur lager trøbbel. Kanskje driverne ikke fungerer helt sammen med Vista etc. Men i og med at jeg har kjørt uten problemer i snart en måned (siden jeg bygget maskinen), og plutselig nå får problemer, er jeg litt rådvill.

 

 

Nettkortet må være i orden, for jeg både mottar og sender torrent-trafikk, kopierer filer på lokalnettet til og fra maskinen min, og gjør navneoppslag. routeren må være satt opp korrekt, og være i orden, i og med at 2 av 3 maskiner her hjemme kommer på Internett uten problemer. Internettforbindelsen i hele tatt er da selvfølgelig også i orden av samme grunn.

 

Jeg har prøvd å oppdatere firmware på routeren og det trådløse aksesspunktet. Ingen endring.

Jeg har prøvd å restarte router, kabelmodem, maskin, trådløst aksesspunkt. Ingen endring.

Jeg har prøvd å restarte "nettverkskortet" på maskinen med Vista. Ingen endring.

Jeg har prøvd å slette og reinstallere nettkortet på maskinen med Vista. Ingen endring.

Jeg har prøvd med fast IP, dynamisk IP(på maskin med Vista), endring av DHCP-scope i routeren. Ingen endring.

Jeg har snakket med min ISP, som ikke ser noe problemer på sin side (jeg tror dem godt, 2 av 3 maskiner er jo på nett).

Jeg har prøvd å kople maskinen min direkte mot kabelmodemet fra ISP'en sin oppfordring. Ingen endring.

 

Er det noen kloke hoder som har forslag? Legge inn Windows XP er ikke et alternativ forresten ;)

 

Update: Da har jeg i tillegg til det nevnt over forsøkt å installere Windows Vista på nytt. Formaterte hele disken og la inn alt fra grunnen av. Fungerte akkurat like dårlig. Så da kan jeg vel utelukke software-feil tror jeg. Skal prøve med et annet nettverkskort nå i dag, og håper at det kan hjelpe meg med å bekrefte at det er nettkortet på mitt P5K som er ødelagt. Det sure er, at jeg aldri kan forestille meg at jeg orker å sende inn igjen hovedkortet "bare" på grunn av et ødelagt nettkort. Blir jo uten PC, pluss at jeg må demontere så godt som alt annet for å få det ut.

 

Update 2: I dag prøvde jeg å sette inn et nytt nettverkskort, og nå fungerer det som aldri før. Nettkortet på mitt hovedkort er mao ødelagt. Orker ikke plukke fra hverandre hele maskinen og sende inn hovedkortet bare pågrunn av et ødelagt nettkort. For da blir jeg jo uten PC i flere uker. Surt, men sant.

 

Tråden løst!

 

Edit: Asus P5K, ikke Abit :p

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...