Gå til innhold

Laptop glodvarm etter opphold i sekken PÅ


Gladideg

Anbefalte innlegg

Maskinen, en HP 6715b har vært PÅ, ikke dvalemodus, i sekken i ca 20 minutter. og når jeg tok den opp, var den kjempe varm, over hele venstre siden, sånn at jeg ikke kunne holde hånden lenge der. (eller, kunne det, men det var veldig varmt.)

 

Maskinen har ikke hengt seg, og har oppført seg helt fint siden jeg fant ut at det var på.

 

I og med at maskinen ikke hang, eller slo seg av selv, så regner jeg med at tempen ikke gikk over maks grensen, og at alt er ok.

 

Tar jeg feil, kan den være skadet av dette?

 

Finnes det noen programmer for å teste om maskinen har det greit? Evt. en benchmark som går veldig tøft for seg og sjekker om alt går fint for seg?

 

Takk for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må helt ærlig si at jeg aldri har opplevd at en laptop har slått seg av pga varme. Problemet her er at det ikke er CPU'n som er den som sliter mest med varme. En laptop-CPU er laget for å tåle rundt 120C hvis jeg ikke husker feil. Problemet er bare at når CPU er på 120C i en tett veske, så ligger harddisken din i de fleste tilfeller ligge godt over 80 og skjermen din kanskje enda varmere. Slike varme-situasjoner kan ofte skape misfarging på skjermen, hvertfall hvis den blir påført trykk samtidig.

 

En annen komponent som heller ikke er veldig glad i varme er batteriet. Her vil du ikke merke noen umiddelbar svekkelse av levetiden, men du vil kunne oppleve at batteriet foreldes raskere enn vanlig etter utsettelse for høy varme.

 

En ting som spiller en stor rolle er hvor varmt var det. Snakker vi her 40 grader, eller snakker vi 80?

Lenke til kommentar
Jeg må helt ærlig si at jeg aldri har opplevd at en laptop har slått seg av pga varme. Problemet her er at det ikke er CPU'n som er den som sliter mest med varme. En laptop-CPU er laget for å tåle rundt 120C hvis jeg ikke husker feil. Problemet er bare at når CPU er på 120C i en tett veske, så ligger harddisken din i de fleste tilfeller ligge godt over 80 og skjermen din kanskje enda varmere. Slike varme-situasjoner kan ofte skape misfarging på skjermen, hvertfall hvis den blir påført trykk samtidig.

 

En annen komponent som heller ikke er veldig glad i varme er batteriet. Her vil du ikke merke noen umiddelbar svekkelse av levetiden, men du vil kunne oppleve at batteriet foreldes raskere enn vanlig etter utsettelse for høy varme.

 

En ting som spiller en stor rolle er hvor varmt var det. Snakker vi her 40 grader, eller snakker vi 80?

Jeg har opplevd at en laptop har skrudd seg av, jeg hadde dårlig tid en dag, og måtte sjekke noe på PC-en, siden jeg også skulle skifte så satt jeg i senga og sjekka det, og når jeg var klar så satte jeg den bare ned på senga, men når jeg skiftet så kasta jeg den relativt store genseren min oppå PC-en, PC-en hadde bitcomet i gang (som brukte mye ressurser, det var en p3 maskin) så når jeg kom tilbake så var PC-en avslått. Den klarte seg fint den, batteriet er allerede helt ødelagt i den, og harddisken lever i beste velgående, så jeg tror de fleste bærbare klarer litt varme.

Lenke til kommentar
Og du er sikker på at denne skrudde seg av pga varme, og ikke at batteriet var tomt, eller at den gikk i dvalemodus fordi du lukket lokket?

Jupp, ledningen var i, alle shut-down-timers var deaktivert, pluss at når jeg startet opp office så sa den at den hadde et ulagret dokument, som var fra før jeg gikk fra maskinen.

Lenke til kommentar

Det med at den blir varm bare pga messenger kan nok ha noe å gjøre med at det er noen stygge flash-reklamer i vinduet der kontaktene dine ligger. Disse bruker mye CPU etterhvert, så anbefaler å ha hovedvinduet til messenger mest mulig lukket, og du vil få en kjøligere hverdag. :)

Lenke til kommentar
Det med at den blir varm bare pga messenger kan nok ha noe å gjøre med at det er noen stygge flash-reklamer i vinduet der kontaktene dine ligger. Disse bruker mye CPU etterhvert, så anbefaler å ha hovedvinduet til messenger mest mulig lukket, og du vil få en kjøligere hverdag. :)

stod på 1% til meg men med litt god gammeldags high end pc så blir det slik.. en intel pentium 3,4ghz xD

og ett radeon 9700...

Men nå skal vi slutte å snakke om min pc ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...