Gå til innhold

LØST! Forsterker til Dali Concept 2 surround?!


Feten

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har planer om å kjøpe 5. surround anlegg fra HiFi Klubben, da Dali Concept 2 med stativ-høytalere. Jeg har ellerede Dali Concept Sub 12.

 

Hvilken Forsterker burde jeg kjøpe? Skal bruke både PC, DVD/HD-DVD og TV mot denne.

 

Har null peiling på dette, annet enn at 5000,- er maks, gjerne ikke mer enn 3000,-

Endret av Feten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går ut i fra at du skal bruke 4 stk. Dali Concept 1 høyttalere og en centerhøyttaler i samme serie, (Dali Concept CT?).

Så da vil jeg si at 50-70W skal være nok til å spille ganske høyt og med kontroll.

 

Antar også at du vil kjøpe fra HiFi Klubben, siden jeg tror du har kjøpt\skal kjøpe høyttaler(e) der før.

Litt greit å holde seg til en butikk ;)

 

Effektmessig tror jeg du faktisk klarer deg med en Denon AVR-1507, som koster 2300kr.

Men likevel ville jeg kjøpt en dyrere og bedre.

HDMI får du ikke til under 5000kr, kun HDMI switching. Altså at lydsignalene ikke blir registrert og prosessert. Noe som igjen betyr at du må bruke en flerkanalsførende kabel i tillegg.

 

Så sånn sett er det bare å glemme HDMI, for hvorfor skal du sende bilde gjennom surroundrecieveren?

Nei, andre ting bør spille større rolle, blandt annet design og brukervenlighet.

 

Avhengig av hva du ser etter, så kan NAD T744 være noe for deg.

Den har plenty krefter, og det typiske NAD-designet.

Prisen er 4300kr.

 

Ellers så har du den litt mer stilige Cambridge 540R v.2, som koster 3700kr.

Det som skiller T744 og 540R er stort sett bare effekt og design.

Tviler på at du vil merke noen stor forskjell på lyden du får ut av de.

 

Et annet alternaltiv, som både er billigere og som har den veldig praktiske auto-romkorrigeringen, er Denon AVR-1508, noe som AVR-1507 forøvrig også har.

Det som skiller 1507 og 1508 er at 1508 har fått HDMI switching, og at designet er oppdatert, samt at diverse funskjoner er forbedret.

 

Personlig ville jeg kanskje gått for 540R eller T744, men det er mest på grunn av designet.

T744 er absolutt den kraftigse av forsterkerene, og vil drive høyttalerene dine veldig godt.

Det samme vil jo de andre, men når du spiller høyt vil NADen mest sannsynlig ha mer kraftreserver, som gjør at den har mest kontroll på elementene.

Lenke til kommentar

Hei, tusen takk for hurtig svar.

 

Jeg har tittet litt på de recieverene, og føler at jeg har lært litt mer. Jeg har også revurdert de høyttalerene jeg skal kjøpe, det blir nå Dali Concept 2 istedenfor Concept 1. Litt dyrere og litt bedre.

 

Når det gjelder forsterker, så trenger jeg en som er klar til å takle alt av det som måtte komme, da tenker jeg på HD-DVD ol. Jeg vet ikke hva som er best her, men om HDMI er noe man burde ha da så vil jeg ha det. For min del må det være så enkelt som mulig å sette opp og så få kabler som mulig.

 

Om det er mulig med 6.1 surround og at innstillingene kan gå automatisk så er det det aller beste, da jeg har lite peiling på den type innstillinger.

 

Så lenge recieveren kan ta HD-lyd, 6.1 med Dali Sub som nevnt over og er lett å stille inn.. så er det akkurat det jeg har behov for. Jeg vil nok kunne strekke meg mot 8000,- kroner for å få det jeg trenger, og HiFi-klubben blir stedet slik som tidligere.

 

Har du noen flere tips til meg da? til denne prisen og disse kravene?

 

Setter uendelig pris på gode tilbakemeldinger..

Lenke til kommentar

Hvis du heller skal ha Concept 2 så kan det være greit med litt mer krefter, så da går det greit å gå opp litt i pris også.

Finner desværre ingen forsterkere billigere enn 10 000kr som kan ta imot lyd via HDMI, så enten må du bestille et spesiellt produkt, handle et annet sted, eller klare deg med å koble lyden og bildet separat.

 

Personlig vil jeg si at bilde ikke har noe innom surroundrecieveren å gjøre, den kan likegodt ta korteste veien til TVen.

Men kjøper du en reciever med HDMI-switching kan du koble alt på recieveren og bruke den til å bestemme hvilket signal som skal sendes til TVen, noe som er praktisk hvis du har færre HDMI-inganger på TVen enn kabler du vil koble til.

Hvis du ikke har eller kommer til å få det problemet, så bryr du deg ikke om HDMI-switching i det hele tatt.

 

Nå som det er sagt, kan det være greit å fortelle hvordan ting bør kobles.

Jeg vet jo ikke hvilke utganger du har på tingene dine, og hvor mange av hver type inngang du har på din TV, men jeg kan linke deg til en veldig god kabelguide som du bør kikke litt på.

Den er oversiktelig og enkel å følge: Link

 

Bruk den beste koblingsmetoden du kan fra alle apparatene.

Optisk lyd til recieveren er å anbefale, mens DVI eller HDMI til TVen er best. DVI for bare bilde, og HDMI for bilde og lyd.

 

Så tilbake til recievere.

Spør om HiFi Klubben kan skaffe en Denon AVR-2307, for den ser jeg priset til 5000kr hos komplett.no, og den har HDMI inngang, ikke bare switching. Noe som vil si at du kan koble et apparat til receiveren og få flerkanals, høyoppløst lyd på den måten. I tillegg har den også switching.

Du kan eventuellt spørre etter AVR-2308, som er den nye, oppdaterte modellen. Det er ikke sikkert de kan få tak i AVR-2307.

 

Men hvis du klarer deg med å koble bilde direkte til TVen, og lyden til recieveren, så får du absolutt mest kraft for pengene med en NAD T754 til 6500kr.

 

Cambridge 640R til 8000kr er også et alternaltiv. Modellen har HDMI-switching, så du må koble til lyden på annen måte, men du får jo som sagt switchingen.

 

Anbefaler deg å spørre etter AVR-2308 før du bestemmer deg.

Hvis de får tak i 2308 til en akseptabel pris, så er den et godt valg.

2307 fikk terningkast 5 av Lyd & Bilde, og ble beskrevet som "tett på komplett" av VG.no og som "utstyrskongen" av L&B.

Det eneste de trakk for var at fjernkontrollen krevde litt tilvenning.

Og siden 2308 er en nyere og forbedret versjon, så vil jeg si at den absolutt er å anbefale.

En viktig detalj er at den støtter HDMI 1.3a, som er laget for å støtte fremtidens overføringsbehov.

Så strengt tatt klarer du deg med helt vanlig HDMI, men det er greit å vite at du er klar for fremtiden ;)

 

Testen jeg snakket om

Lenke til kommentar

Hei igjen, og nok en gang takk for et grundig og reflektert svar.

 

Det ser nok ut til at valget mitt faller på AVR-2307 eller enda bedre 2308 om jeg klarer å få tak i den. Så nå er det ut til at planen er lagt, nå er det bare til begynne å spare og kjøpe.

 

Jeg fant ut at jeg vil ha HDMI-inngang/utgang på recieveren slik at jeg sparer kabler, og når jeg med dette, og en kraftig reciever kommer under 8000,- så er det ikke tvil.

 

Nok en gang takk.

 

Nå er det bare å håpe at HiFi-klubben har den tilgjengelig da?!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...