Gå til innhold

Microsoft vinner konsollkrigen dersom..


ymsefisen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du glemmer er at Xbox 1 ble solgt svært mange av nettopp fordi man kunne installere XBMC på den. Folk går bare og venter på at Xbox 360 skal bli hacket for å kunne se divx og xvid filmer på den. Hvis Microsoft forter seg og implementerer disse formatene blir consollen deres svært mye mere attraktiv for svært mange.

Endret av ymsefisen
Lenke til kommentar
Kanskje mange her på forumet, men ikke på verdensbasis! Når du snakker med mannen i gata så nevner han ikke Xboxen som et mediasenter, men som en rein spillemaskin.
Det er jo nettopp derfor MS burde skynde seg å endre på dette. Om ps3 markedsfører seg som den kraftigste spillmaskinen og et fullverdig mediasenter i tillegg, taper xbox krigen om de store massene hvis de skal være "bare" en spillkonsoll, selv om ps3 er 1k dyrere. Gi ps3 et skikkelig OS, så får man jo faktisk mye for pengene.
Lenke til kommentar

For at microsoft skal vinne konsollkrigen (tolker det som 'selge flest konsoller'), så bør de etter mitt syn:

 

1. Bli kvitt nerdestempelet ved å

a) Finne på et annet navn enn "xbox" (dårligste konsollnavnet noensinne?)

b) Ha større variasjon og mere innovasjon i type spill

 

2. Lage bedre hardware

a) Mindre feil

b) Mindre støy

 

Tror det hadde vært nok. For meg er det nesten utrolig at de ikke innser hvor forferdelig dårlig merkenavn xbox er. Alt ved navnet og logoen til xbox roper nerdspillmaskin, og spillene som slippes gjør ikke saken noe bedre. Hadde de bare klart å få en til å assosiere det med "kul nerd" (sånn som Datarock) og ikke kjedelig, asosial nerd (sånn som Linux), så hadde det hjulpet ;)

Lenke til kommentar
For at microsoft skal vinne konsollkrigen (tolker det som 'selge flest konsoller'), så bør de etter mitt syn:

 

1. Bli kvitt nerdestempelet ved å

a) Finne på et annet navn enn "xbox" (dårligste konsollnavnet noensinne?)

b) Ha større variasjon og mere innovasjon i type spill

 

2. Lage bedre hardware

a) Mindre feil

b) Mindre støy

 

Tror det hadde vært nok. For meg er det nesten utrolig at de ikke innser hvor forferdelig dårlig merkenavn xbox er. Alt ved navnet og logoen til xbox roper nerdspillmaskin, og spillene som slippes gjør ikke saken noe bedre. Hadde de bare klart å få en til å assosiere det med "kul nerd" (sånn som Datarock) og ikke kjedelig, asosial nerd (sånn som Linux), så hadde det hjulpet ;)

 

Ja, Playstation er jo definetivt bedre..

eller kanskje gamecube.

Lenke til kommentar
Ja, Playstation er jo definetivt bedre..

eller kanskje gamecube.

Personlig synes jeg Playstation i utgangspunktet er et bedre merkenavn enn xbox (og mindre nerdete :) ), men uansett så er det blitt et veldig bra merkenavn etterhvert. Jeg tror ikke så mange er uenig i at ting med navnet 'playstation' har bredere apell enn ting med navnet 'xbox' akkurat nå. Hadde xbox 360 vært et sony produkt med navnet 'playstation 360' så hadde den sikkert solg dobbelt så mye, selv om spillutvalg osv hadde vært det samme.

 

(Og gamecube så vi jo hvordan det gikk med, selv om jeg synes også det er et bedre merkevarenavn enn xbox).

 

360 synes jeg er et bra navn. De burde kutta ut 'xbox' og bare brukt 'microsoft x360' eller noe...

Lenke til kommentar

Dersom man ser på tidligere konsollkriger, så vil man merke et mønster:

 

Det er alltid konsollen med de mest populære spillene som vinner. IKKE den med mest maskinkraft, kulest navn/design, eller lignende.

 

Dette virker for så vidt ganske innlysende; konsollen er kun et avspillingsmedium for spillene.

I forrige generasjon var Segas maskin den sterkeste, etterfulgt av Xbox (i reell ytelse), så PS2. PS2 gruste dem alle allikevel. Dette var fordi man måtte ha PS2 for å få spilt spill som GTA, Metal Gear Solid, God of War, Silent Hill og Resident Evil (+ mange fler). Nå har MS kjøpt opp mange av spillene som tidligere var ekslusive for PS, i tillegg til at de selv har slått kloa i mange nyheter som topper bestselgerlistene (Gears of War, Halo, Bioshock osv.).

 

Fortsetter MS med å bruke rå pengemakt, dvs. skaffe flest mulige ekslusive titler for sin maskin, og dermed dårligst mulig spillutvalg for PS3, så vinner MS.

Lenke til kommentar
Dersom man ser på tidligere konsollkriger, så vil man merke et mønster:

 

Det er alltid konsollen med de mest populære spillene som vinner. IKKE den med mest maskinkraft, kulest navn/design, eller lignende.

 

.....

I forrige generasjon var Segas maskin den sterkeste, etterfulgt av Xbox (i reell ytelse), så PS2.

 

Enig med deg angående at det er software som selger maskinene, ikke maskinene i seg selv.

Men med tanke på maskin kraft forrige generasjon så var rekkefølgen slik : Xbox, Gamecube, PS2 og deretter Dreamcast på siste. *pirke pirke* :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ
a) Finne på et annet navn enn "xbox" (dårligste konsollnavnet noensinne?)
Helvette, dette var i alle fall det dårligste argumentet noensinne. Det er også godt mulig du ikke har hørt om en konsoll som heter Wii. Uansett, navnet skjemmer ingen.

 

Denne pågående "krigen" tror jeg vil bli avgjort av en ting (egentlig tror jeg ikke den vil bli avgjort på samme måte som sist, vi vil nok se at de fleste konsoller havner nogenlunde likt i det lange løp) - spillene. En spillkonsoll er aldri bedre enn spillene man får til den.

Lenke til kommentar
Dersom man ser på tidligere konsollkriger, så vil man merke et mønster:

 

Det er alltid konsollen med de mest populære spillene som vinner. IKKE den med mest maskinkraft, kulest navn/design, eller lignende.

Blir til en viss grad høna eller egget det der. Den konsollen som selger mest vil også få flest spill (pga størst potensiell kjøperbase). Cluet blir vel da å treffe såpass godt med førstepart-spill (og merkenavn osv) at mange kjøper konsollen pga det, som så gjør at flere 3. part-aktører slenger seg på osv.

 

Helvette, dette var i alle fall det dårligste argumentet noensinne. Det er også godt mulig du ikke har hørt om en konsoll som heter Wii. Uansett, navnet skjemmer ingen.

Nå tenker jeg ikke bare på navnet, men merkevaren. Når jeg ser xbox logoen (og hører navnet), så tenker jeg på gutterom, skytespill og litt asosial moro. Wii knytter ihvertfall jeg til litt mer sosiale spill (pluss "barnestigmaet" som nintendo til en viss grad har), mens Playstation gir meg assosiasjoner til Champions League, Singstar, Guitar Hero. Tror ikke jeg er helt alene om dette heller.

 

Jeg er en lykkelig eier av en 360 selv, som jeg er kjempefornøyd med. Men merkevarenavnet xbox synes jeg gir uheldige vibber, som jeg tror ødelegger litt for microsoft hvis de vil nå ut til de store masser. Og selvfølgelig har merkevaren mye å si - ser for meg dårligere salg i USA hvis den hadde skiftet navn til "Al Qaida-box" f.eks.

Endret av arnegn
Lenke til kommentar
Dersom man ser på tidligere konsollkriger, så vil man merke et mønster:

 

Det er alltid konsollen med de mest populære spillene som vinner. IKKE den med mest maskinkraft, kulest navn/design, eller lignende.

 

.....

I forrige generasjon var Segas maskin den sterkeste, etterfulgt av Xbox (i reell ytelse), så PS2.

 

Enig med deg angående at det er software som selger maskinene, ikke maskinene i seg selv.

Men med tanke på maskin kraft forrige generasjon så var rekkefølgen slik : Xbox, Gamecube, PS2 og deretter Dreamcast på siste. *pirke pirke* :whistle:

 

 

Ser på Wikipedia at du har rett, noe som er underlig med tanke på at Gamespot konsekvent (i de artiklene jeg leste) anbefalte Segas versjon av spill som var tilgjengelige på flere plattformer da Dreamcasten visstnok skulle være best. Kanskje software som gjorde det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Om du tenker tilbake på den tiden ps2 ble lansert, hadde utviklerne lært å utnytte kraften til Dreamcast slik at spillene såg bedre ut enn hva ps2 presterte på det tidspunktet. At ps2 var vansklig å utvikle for var nok også en stor bidragsfaktor til den visuelle forskjellen i spillene.

Totalt sett er det likvel ikke mye tvil i at Dreamcast har svakere hardware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...