Gå til innhold

Jeg er antropolog men vil styrke min IT kompetanse. Trenger råd.


bebbetufs

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har et hovedfag i Antropologi og ønsker å kombinere dette med min interesse for IT og teknikk. På grunn av sitt sterke fokus på hvordan mennesker faktisk samhandler har antropologien utviklet mange verktøy som egner seg ypperlig for ulike konsulentroller. Jeg har mest lyst å jobbe med webdesign da innenfor usability, brukersentrert design eller informasjonsarkitektur, men alle konsulentjobber som fokuserer på menneskelig samhandling med teknologi er i utgangspunktet spennende.

 

I tillegg til annen erfaring fra privat og offentlig sektor har jeg generelt god selvlært IT kunnskap både på HW og SW, da spesielt MS produkter. Jeg finner frem i Photoshop og har en del erfaring med web, har bygget noen sider med Mambo/Joomla samt vært webansvarlig for ulike foreninger. Jeg har også begynt å sette meg inn i LINUX, men er foreløpig helt på nybegynnerstadiet.

 

Det jeg trenger er råd og synspunkter på hvilken retning jeg bør gå for opparbeide meg relevant IT kompetanse og erfaring slik at jeg kan nå målene ovenfor. Er f. eks. en supportjobb en god start, eller bør jeg bare begynne å ta kurs med en gang? Hvilke jobber er jeg evt. kvalifisert til? Alle synspunkter mottas med takk.

Endret av bebbetufs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En mulighet er å ta et år med frie emner ved et universitet eller høyskole. Eksempelvis kan du plukke informatikkemner ved NTNU om du ønsker deg dit. UiO, UiB, osv, har sikkert også mange gode emner som kan være relevant for interessen/ønskene dine.

I denne PDFen finner du emnebeskrivelser for informatikkemnene. Se bl.a på:

 

IT1301 - Datastøttet læring

IT1603 - IKT, kultur og samfunn

IT2302 - Pedagogisk programvare

IT2401 - Menneske-maskin-interaksjon

 

Foruten disse kan du også putte inn noen mer tekniske emner, f.eks IT1103 - Programmering grunnkurs som er et anbefalt forkunnskapskrav til IT2302, eller andre emner du synes virker interessant.

Ellers kan du jo også se på noen studier ved Høyskolen i Oslo, slik som årsstudium i design og kommunikasjon i digitale medier. Om du virkelig er motivert kan du jo se på bachelorstudium i anvendt datateknologi.

 

Du finner samtlige studier man kan søke opptak til igjennom Samordna Opptak her. Om du saumfarer den lista finner du garantert noen års- og bachlorstudier du enten kan fullføre, eller plukke emne ifra. Men jeg vil fraråde deg de ulike private skolene (med unntak av NiTH).

Lykke til :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Har bakgrunn frå NTNU ( den gongen det var NTNU Lade og instituttet hette IFI ;) )

 

Datastøtta læring:

Går meir på korleis å tilrettelegge for databruk i skulen, om ein er informatikkstudent eller pedagogikk/ lærar-student(uten datakompetanse) så har ein omtrent lik muligheit til å få knallbra karakter.

Trur ikkje dette er det beste faget for å vere konsulent i IT-bransjen

 

IKT kultur og samfunn (husker lite av pensumet her men men meiner at det er litt relevans.)

 

Pedagogisk programvare:

Vidareføring av datastøtta læring, her kan programmeringskunnskapene bli eit hinder ( viss de ikkje kjører flash all the way no)

 

Menneske-Maskin interaksjon

Innleding til mastergradsretningen menneske maskin, er nok det mest relevante faget iforhold til brukargrensesnitt /usability. har tatt 342 som er mastergradsemnet

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Jeg glemte å si at jeg ikke har hatt noen av de emnene der selv, og bare plukket ut de basert på emnetittelen som så sånn høvelig relevant ut :)

Man kan ta frie emner som deltidsstudium om du tror det blir hardt med fulltidsstudium+jobb, f.eks at du har 15 sp pr semester (50% av fulltidsstudium). Om du ikke har en personinntekt over 120 000 i året kan du i tillegg få fullt studielån/stipend om du velger fulltidsstudium. Velger du deltidsstudium vil støtten fra Lånekassa bli redusert (info).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Den letteste måten å komme seg inn i web-bransjen på er nok å lære seg CSS og JavaScript fortsatt at man har noe teknisk forståelse og er visuelt kreativt. Kombinere dette med noen moderne rammeverk for JS som jquery, prototype eller script.aculo.us og man har kommet veldig langt på vei til å bli en god frontend-utvikler. Trenger ikke å ha studert IT for å takle dette. Jeg er selv siv.ing i IKT og de gode front-end utviklerne jeg har jobbet med er selvlærte.

 

Jeg har et hovedfag i Antropologi og ønsker å kombinere dette med min interesse for IT og teknikk. På grunn av sitt sterke fokus på hvordan mennesker faktisk samhandler har antropologien utviklet mange verktøy som egner seg ypperlig for ulike konsulentroller. Jeg har mest lyst å jobbe med webdesign da innenfor usability, brukersentrert design eller informasjonsarkitektur, men alle konsulentjobber som fokuserer på menneskelig samhandling med teknologi er i utgangspunktet spennende.

Spesielt dette med "brukersentrert design eller informasjonsarkitektur" syns jeg høres ut som det en "interaksjonsdesinger" ville drevet med. Typisk konsulentjobb som kan være alt mellom himmel og jord. De jeg har opplevd kunne ikke noe særlig om webdesign (html/css/js) men skulle likevel være med på å si om websidene fungerte bra eller dårlig, hva slags elementer som skal være med og diskuterte ville løsninger med brukerne. Blir ikke særlig bra når de mangler forståelse for hvordan et nettsted fungerer.

 

Det jeg trenger er råd og synspunkter på hvilken retning jeg bør gå for opparbeide meg relevant IT kompetanse og erfaring slik at jeg kan nå målene ovenfor. Er f. eks. en supportjobb en god start, eller bør jeg bare begynne å ta kurs med en gang? Hvilke jobber er jeg evt. kvalifisert til? Alle synspunkter mottas med takk.
Tviler på om en support jobb kan hjelpe deg her. Klarer ikke helt å forstille meg hva slags jobb det skulle ha vært. Jeg tror du burde bruke Finn.no og rett og slett søke etter en del jobber og se hva slags stillingsbeskrivelser som er vanlig og hva slag kvalifikasjoner de spør etter. Erfaring er uansett viktig og da er webdesign en god mulighet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...