Gå til innhold

Angrer på sesjon - hva skal/kan jeg gjøre?


Sovesofa

Anbefalte innlegg

Don't feed the troll.

 

Uansett, var på sesjon i går. Aner ikke om jeg kommer inn, stilte meg sånn noenlunde motivert. Slik jeg forsto det i går mister man ingenting, nada, ved førstegangstjeneste. Ikke studiepoeng eller noe, og man har rett på å beholde jobb, leilighet, skoleplass, lån og liknende. Stemmer ikke dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Don't feed the troll.

 

Uansett, var på sesjon i går. Aner ikke om jeg kommer inn, stilte meg sånn noenlunde motivert. Slik jeg forsto det i går mister man ingenting, nada, ved førstegangstjeneste. Ikke studiepoeng eller noe, og man har rett på å beholde jobb, leilighet, skoleplass, lån og liknende. Stemmer ikke dette?

 

 

nope. fordi vi er siste kullet på allmenn med denne reformen så mister vi studiepoengene om vi tar militæret, friår eller no annet.. går du rett på skoleplass er problemet løst ;)

Lenke til kommentar

Wah seriøst?! Har du noe kilder for å backe opp det? Men i helvete da, hadde gjort noe helt annet på sesjonen i går hadde jeg visst det..

Hva skjer så med muligheter for studering etter fullført tjeneste?

 

Edit: Vent, sa du allmennfag? Jeg går medium og kommunikasjon, som i teorien er yreksfag med studiekompetanse. Har det noe å si?

Endret av akarno
Lenke til kommentar

Det som skjer med oss som går siste året på videregående nå, er at vi "mister" alle fordypningspoengene våre og i tillegg får man mindre poeng for realfagene hvis vi utsetter videre utdanning med et år. Men det har antageligvis ikke så veldig mye å si siden ALLE kommer til å miste disse poengene. Eller rettere sagt, de som går under den nye reformen vil aldri få muligheten til å tjene opp disse poengene, og det er de vi må "rette oss etter".

 

Det er i hvert fall hva rådgiveren vår har sagt, men det virker som om ingen har fått noe særlig info om det. Vi måtte ta det opp med rektor/rådgiver selv på vår skole, og de visste ingenting om det fra før.

 

Ah, du går media. Dette gjelder i hvert fall for allmenn.. Aner ikke om det blir noen forandringer for yrkesfag.

Endret av Lien-
Lenke til kommentar
Du har rett til å få holdt av studieplass mens du er i militæret, så ser ikke helt poenget. Altså kan du søke på skole nå, komme inn, be om utsettelse, for så å begynne året etter.

 

 

vetke om det er sånn lengre skjønner du... vi mister fordypningspoenga våre fordi vi er siste kull med gamle reformen og de elevene som er med i den nye reformen får ikke fordypningspoeng/realfagspoeng. så siden vi skal stille likt så får vi ikke den fordelen med studie/realfag poeng

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvordan det ikke kan funke sånn. Men skal ikke si noe for sikkert selvfølgelig. Da jeg skulle inn i militæret søkte jeg skole på helt vanlig måte. Etter en stund fikk jeg beskjed om at jeg hadde kommet inn på det studiet. Litt senere i sommerferien sendte jeg et brev til skolen hvor jeg bad om at plassen ble holdt av til neste år. Det gikk helt fint. Altså var det de poengene jeg hadde første året som avgjorde om jeg kom inn eller ikke. Så hvis du har poeng nok til å komme inn første året, skal det være løst. Men har du hørt noe annet fra andre, kan jo det være riktig.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvordan det ikke kan funke sånn. Men skal ikke si noe for sikkert selvfølgelig. Da jeg skulle inn i militæret søkte jeg skole på helt vanlig måte. Etter en stund fikk jeg beskjed om at jeg hadde kommet inn på det studiet. Litt senere i sommerferien sendte jeg et brev til skolen hvor jeg bad om at plassen ble holdt av til neste år. Det gikk helt fint. Altså var det de poengene jeg hadde første året som avgjorde om jeg kom inn eller ikke. Så hvis du har poeng nok til å komme inn første året, skal det være løst. Men har du hørt noe annet fra andre, kan jo det være riktig.

 

 

jeg forsto det sånn som jeg har beskrevet over.. fikk vite detta av læren vår... skjønte det egnetlig ikke selv, men burde jo stemme når det kommer fra læren, men de er usikre selv, pga dårlig oppfølging av myndighetne :S

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar
Ja, begyn å grin. Du er dessverre ikke verdens midtpunkt.

Verneplikten skal ikke ødelegge utdannelsen for en. Det er poenget. Hadde dem krevd meg ut av læretida for militæret hadde jeg også reagert. Dette skjønner du når du volser opp

Jeg har, i motsetning til visse andre, avtjent min verneplikt for mange herrens år siden så den veslevoksne frekkheten der var skivebom.

Kidz with GunZ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...