Gå til innhold

HTPC oppsett til 42" FullHD


Anbefalte innlegg

Vel.

 

Er på jakt etter noe som kan overta for tuner, dvd-opptaker, hd-dvd spiller, etc..

Vil ha alt i ett, samtidig skal det være så lett at fruen i huset skal kunne bruke den.

 

Men først og fremst, er jeg på jakt etter hardware,

for der er det lenge siden jeg har fulgt med...

 

Software fronten skal jeg kunne klare ganske godt selv,

men noen tips kanskje.. ;)

 

Har kabinett og psu fra før som holder ei stund til..

Så er HK, RAM, GPU, CPU, HDD og TV-kort jeg trenger..

 

*edit*

prøver å sette en limit på 10 lapper*

Endret av nikk0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du tenker på tuner, mener du analogt? digitalt? Kabeltv? treng litt mer info der.

 

Hva slags kabinett og PSU har du idag? Når du tenker på kabinett, har du stor plass i stua?

 

Skal du bruke HTPC til tv/film og opptaksmulighet osv? Ikke noe spesielt spilling?

 

Hva slags skjerm skal du bruke? Støtter den DVI med HDCP? støtter den 1:1 Pixelmapping?

 

hehe... ble endel spm her.. jo mer info du har, jo bedre forslag får du. ;)

 

P.S! Når du tenker på fruen, så er det sikkert best å ha fjernkontroll? :p

Endret av Adda
Lenke til kommentar
Når du tenker på tuner, mener du analogt? digitalt? Kabeltv? treng litt mer info der.

Skal kjøre analogt (gamelt bakkenett) og Viasat-pakka via vist det lar seg gjøre.

Uansett, så er ikke dette viktigste..

Hva slags kabinett og PSU har du idag? Når du tenker på kabinett, har du stor plass i stua?

Har ett DIGN HV5 HTPC, som står i AV-racken, hva tenker du på med stor plass?

Jeg har ikke mer enn 45kvm stue, men litt plass har jeg jo da..

HV5'n er modifisert, så jeg kan kun bruke mATX, for da fikk jeg inn min SilenX 340w PSU, som jeg skal prøve å kjøre litt til, vist ikke har jeg ei Fortron/Source på 400w,

men er storfornøyd med SilenX PSU'n, da den er vifteløs.. :D

Vist effektkravet melder seg, så får jeg heller kjøpe ny PSU og..

Skal du bruke HTPC til tv/film og opptaksmulighet osv? Ikke noe spesielt spilling?

Jeg skal spille av/ta opp tv, og spille musikk/(HD-)DVD-er.. Spillingen må jeg nok ta på pc-rommet,

men at jeg kan klare å spille ett bilspill når jeg har guttegjengen på besøk er bare bra..!

Hva slags skjerm skal du bruke? Støtter den DVI med HDCP? støtter den 1:1 Pixelmapping?

Jeg har en Hyundai 42" LCD-TV, med FullHD, noe mer enn det vet jeg nesten ikke..

Mener den skal støtte 1:1 PM, "DVI med HDCP" vet jeg ikke hva innebærer :blush:

 

P.S! Når du tenker på fruen, så er det sikkert best å ha fjernkontroll? :p

Tja, hun er nå relativt oppegående på pc..

Til nå jeg har brukt et RF Tastatur og en RF remote, og det har fungert fint.

Tastaturet: Mini RF tastatur, fra carputer.no

Remote'n: SnapStream Firefly USB RF, fra Vendur.no

Har også en iMON VFD Sølv, fra vendur.no ..

Denne ble jeg aldri helt fornøyd med, så fjernkontrollen ligger bare i skuffa, og jeg bruker kun displayet fra den :p

 

 

Tror jeg har svart på det du har spurt om nå.. ?

Lenke til kommentar

Har satt sammen en handlevogn se her.

 

Har valgt fin skjermkort som støtter HDCP(ny kryperingsmetode av HD) og er veldig god til spill og slikt. Støtter DX10. Den har med DVI->HDMI adapter, den støtter også å sende 5.1 lyd gjennom HDMI. Lett å koble opp mot din tv via HDMI kabel.

 

Har også valgt en Toshiba SD-H802A HD-DVD spiller, da kan du også spille av både vanlige dvd og hd-dvd.

Tvkort, er det nok med en vanlig analogt tv-kort! Og den skal funke med MCE og Mediaportal.

 

Anbefale mediaportal, du kan faktis upscale vanlige analogt til tilnærmet HD-kvalitet når du skal se på tv og slikt vi PC-en. Og du har selvfølgelig opptaksmuligheter! Du har hele 500GB hdd, du har no plass til en til harddisk hvis det skulle begynne å bli liten plass.

 

Når det kommer til lyd, hvordan skal du koble til dette? Har du forsterker og slikt eller har du tenkt å bruke pc-høytalere?

Lenke til kommentar

Jøss, det ble jo ett relativt billig oppsett og jo..

Kan jeg velge ett kraftigere skjermkort, for å kjøre litt spill,

eller er det mer som må oppgraderes da? Eller holder det du har valgt nå?

Er bare litt bilspill i såfall. Need for Speed, Live for Speed, Richard Burns rally, etc..

 

Jeg har et komplett Proson surround-anlegg, som jeg kjøre lyden via,

men jeg er fornøyd med.. Har både optiske og coaxiale-digital-innganger ledig.

Har før brukt coaxial, men har ledige optiske innganger og..

Lenke til kommentar

Skal du gå bedre skjermkort så bør du bytte til vanlig atx hovedkort. Siden de fleste bedre hovedkort støtter kun PCI-E x16 (2.0). Du får kun vanli PCI-Ex16 i M-atx hovedkort.

 

Hvis jeg har vært deg så ville jeg bytte kabinett som støtter atx hovedkort og kjøpt et bedre skjermkort. Blir da bedre.. du kan fremdeles få prisen under 10k!

Lenke til kommentar

Jeg liker kabinettet mitt, og det er ferdigmoddet,

det det som trengs av IR/RF/BT mottakere og sendere + display,

så å bytte det ut er dessverre uaktuelt..

Da må jeg heller kjøpe ei ny mATX PSU, eller extern, for da er det plass til full ATX hk.

 

Men må da gå ann å spille på ett mATX kort og?

Trenger jo ikke spille spillene i FullHD heller vel?

Lenke til kommentar

tv turner, burde du ta FloppyDTV, DVB-T for norske bakkenettet, DVB-C for kabel og DVB-S for parabol, du finner også en Toshiba HD DVD leser i prisguiden også

en radeon 2400 eller 2600 er et MUST for HD DVD, fodi du kan dekode alt i maskinvare og da vil du ikke trenge rask cpu :)

 

Anbefale mediaportal, du kan faktis upscale vanlige analogt til tilnærmet HD-kvalitet når du skal se på tv og slikt vi PC-en. Og du har selvfølgelig opptaksmuligheter! Du har hele 500GB hdd, du har no plass til en til harddisk hvis det skulle begynne å bli liten plass.

HD fra analog er å dra UbER langt, man kan få omtrent digital fra analog vis du har et bra tvkort med bra filtere, men HD er å dra det ALT for langt

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Ok. Har jeg forstått det riktig trenger jeg da en ci modul og cam i tillegg. Da begynner det å bli kostbart (ca3000?). Har du eller andre erfaringer med dette? Skal dette fungere knirkefritt med et kort fra CD som ikke er parret?

er ikke sikker, men etter det jeg har hørt er FireDTV og FloppyDTV de beste kortene for DVB, det er ca 800 kr for en CAM kort, så 1300 ca for tvkortet

http://www.digital-everywhere.com/en/alcms/index.php?start

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...