Gå til innhold

Olympus C-5050 Z med problemer...


Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig Olympus C-5050 Z og har den siste uken prøvd-ut og gjort meg kjent med kameraet og dets "utallige funksjoner".

Kameraet presterer utrolige bra bilder, så langt er jeg fornøyd, men det er en del ting jeg slett ikke er fornøyd med.

1. Det viser samme blender/lukker på alle programmene!!!! Med andre ord, ingen forskjell på f.eks. portrett og landskap!!!!

(samme motiv, brennvidde og lysforhold )

2. Har problemer med autofokusen på 105mm og skulder/hodeportretter, dvs på avstand ca 1,5 -2 m.

3. Ved fotografering i dårlig lys sender det ikke alltid ut hjelpebelysning. Kjører jeg i P sender det alltid ut strålen, mens det foreks. ikke gjør det hvis jeg skifter til Blender eller lukker prioritert.

Er det bare mitt kamera som har disse særegenhetene eller er det flere av dere som har oppdaget det samme?

I min bruksanvisning er det umulig å finne ut hvordan man setter sine egene innstilliger i my mode og og hvordan man bruker denne. Det samme med manuell fokus!

Derimot viser manualen til en cd for nærmere instruksjon.

I min pakke var det vedlagt to cd'er, Camedia master 4.0 og en

Bonus-cd - og jeg har ikke funnet noen manual eller instruksjon der.

Har jeg oversett noe, eller er det noe som mangler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

>1. Det viser samme blender/lukker på alle programmene!!!! Med andre >ord, ingen forskjell på f.eks. portrett og landskap!!!!

Det høres ganske normalt ut.

 

 

>2. Har problemer med autofokusen på 105mm og >skulder/hodeportretter, dvs på avstand ca 1,5 -2 m.

Hvis du har godt lys og ellers har instillingene rett så høres det underlig ut. Hvis jeg får vite nøyaktig instillingene, avstand og hvor mye lys så kan jeg teste det.

 

 

>3. Ved fotografering i dårlig lys sender det ikke alltid ut hjelpebelysning.

Har du prøvd i totalt mørke? Hvis lyset bare kommer på av og til da også så er det noe rart.

 

 

Manualen ligger på den CD'en som er merket Camedia Master 4.0. Det står skrevet på forsiden av coveret (på Engelsk). Det er en PDF fil. Hvis du starter CD'en så får du valget om å vise manualen.

 

Det er en egen knapp for valg av Makro/Manuell-/Auto fokus oppå kameraet til venstre. Trykk på den og velg MF med tommelhjulet. Fokus stiller du med piltastene på siden av skjermen.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

Selvfølgelig skal det være forskjellige eksponeringer for hvilket program en bruker, noe annet vil være det reneste tøv! Dette er jo en del av fundamentet i enhver fotografs ABC. Stor blender rask lukker ved portrett, gir liten dybdeskarphet og eliminerer dermed event. uromomenter bak den portrertterte. Det motsatte ved natur/landskapsbilder og middels blender og rask lukker ved sportsopptak, her gjelder det å fryse motivet for å gjengi det skarpt, men samtidig ha en viss dybde.

For å ungå noen som helst misforståelse, korrekt eksponering oppnås når blender og lukker er valgt i forhold til hverandre slik at filmen får den riktige mengde av lys. Dette får man selvfølgelig ikke bare ved en innstilling under samme lysforhold, men ved et utvalg av forskjellige blender/lukkerkombinasjoner.

Det er nettopp derfor vi har de forskjellige "autoprogrammene", for å hjelpe de som ikke er helt trygg på hvilken blender/lukker en BØR bruke til de forskjellige opptakene.

Jeg testet det samme motivet med min Dynax 500Si, samme brennvidde,

samme avstand og samme lysforhold - og her er dens kombinasjoner.

Portrett 5,6/2000 - sport 9,5/500 - landskap 16/180 og på p valgte den

11/350. Altså her fungerte programautomatikken slik den skulle.

Jeg ringte Olympus Norge og snakket med en salgskonsulent om dette. Han ble høyst forundre og lovet å undersøke om det hadde kommet flere slike tilbakemeldinger, og så ringe meg igjen samme dag. Jeg har selvfølgelig ikke hørt noe mer fra han. Derfor er jeg som sagt interessert

i om det er flere C-5050 Z eiere med auto programfunksjoner som ikke hvirker - for det gjør de nemlig ikke når alle programmene viser samme blender og lukker - basta :).

Ja vist, det var med pilene og ikke hjulet du stilte avstanden. Men neimen om jeg klarte å stille skarpt med hjelp av monitoren, er nok redd motivet hadde vært over alle hauger om jeg skulle benytte meg av denne muligheten. Javist ligger det på cd'en, så nå får en begynne å fordype seg

i resten da!

Lenke til kommentar

Er du sikker på at alle de forskjellige programmene viser identiske blender/lukker instillinger under alle forhold? På mitt kamera så var det betydelig forskjell mellom noen av programmene når det var godt med lys. Noen viste stort sett identisk, f.eks. Sport og Portrett som begge prioriterer stor blenderåpning.

 

Den manuelle fokusen var fin på nyttårsaften for å være sikker på at fyrverkeriet ble skarpt.

Lenke til kommentar

Etter en prat med en av konsulentene til Olympus Norge i dag, er "problemene" med autosettingene til C-5050 og alle dens like oppklart.

Han kunne fortelle meg at dybdeskarpheten på denne type digitale kameraerer er lik, eller nesten lik uansett blender - så da så! Mao, du har den samme dybdeskarpheten på bl.1,8 som på 8.

Men hvorfor har de da program for portrett, sport, landskap og landskap/portret? Ikke visste han, ikke vet jeg - er det noen av dere som vet? Det eneste programmet en har behov for her er program P, de andre er bare gimmick. (Program P viser bl/lukker kontinuerlig på monitoren).

Tilbake til nærfotografering med tele og dårlig lys. Nå har jeg testet om og om igjen med alle tre målesystemene. Fra 35 til ca 65 - 70mm går det greit. Den låser fokusen på strålen og bildet blir "pin sharp". Men fra ca. 70 og opp til 105mm. klarer den ikke å låse fokusen ved hjelp av strålen, lampa blinker hele tiden, og tvinger jeg den, ja da blir bildet uskarpt.

Om dette er symptomatisk for alle C-5050 vet jeg ikke, det kan selvfølgelig være noe i veien med mitt.

Men når en vet om problemet kan en jo gardere seg mot dette. Ta bildet

med ca 60mm brennvidde og så beskjære (crop) det i billedbhandlingsprogrammet til en har ønsket utsnitt. Med 5mb. har en jo litt å gå på.

Ellers går det sannferdige "rykter" om en ny Olympus i anmarsj. Denne gangen en speilrefleks med utskiftbar optikk! Prisen skal bli svært så overkommelig og kameraet skal lanseres til våren/sommeren. Til dere som er speilrefleksbrukere og nå vurderer en c-5050 eller en G3, vær tolmodig, vent.

For dere som liker gjennomsiktssøker kameraer og er vant til å bruke monitoren, C-5050 Z er et topp kamera som gir knallskarpe bilder med god fargemetning.

Lenke til kommentar
Han kunne fortelle meg at dybdeskarpheten på denne type digitale kameraerer er lik, eller nesten lik uansett blender - så da så! Mao, du har den samme dybdeskarpheten på bl.1,8 som på 8.

 

Det er ikke sant, men forskjellen er ikke like stor som på et analogt kamera. Det er fordi bildebrikken er så liten at dybdeskarpheten uansett blir forholdsvis stor. Enkelte kameraer bruker ikke blender, men gråfiltre, for disse får ikke kameraet større dybdeskarphet med liten blender. C-5050 har imidlertid en ekte blender.

 

Svært mange digitale kompaktkameraer har bare to innstillinger for blenderåpning på hver brennvidde. Det sier seg selv at man da får lite valgmuligheter til forskjellige opptaksmodi. Hvis det ikke er sterkt lys vil derfor disse forskjellige innstillingene få lite å si mht. valg av blenderåpning/lukkertid.

 

MLW

Lenke til kommentar
Men fra ca. 70 og opp til 105mm. klarer den ikke å låse fokusen ved hjelp av strålen, lampa blinker hele tiden, og tvinger jeg den, ja da blir bildet uskarpt.

 

Jeg hadde en serie fra oppholdet mitt i Thailand der samtlige portrettbilder ble uskarpe. Dette var på 17.6 millimeter, hva dette tilsvarer analogt vet jeg ikke, men det er ikke umulig at dette er mellom 70 og 105 mm.

 

MLW

Lenke til kommentar

Vel, da jeg fikk vite dette med dybdeskarpheten måtte jeg selvfølgelig se om det stemte. Ute har vi en lang hekk, ca 20m. Bak denne et hus, bak dette igjen et nytt hus. Jeg stilte meg ved enden av hekken, fokuserte på et punkt ca 6-7m fra mitt ståpunkt slik at hele hekken og husene bak ble med. Den første eksponeringen tok jeg med bl.1.8.

Nytt bilde, samme linje-perspektiv, men nå bl 8.

Da jeg la disse to bildene side ved side (i photshop) og sammenlignet, kunne ikke jeg se noen forskjell i hverfall, i tilfelle det var en forskjell så var den minimal. Den eneste forskjellen var at det som ble tatt med bl. 1.8 var litt overeksponert og det andre litt underekspon.

Lenke til kommentar
Jeg hadde en serie fra oppholdet mitt i Thailand der samtlige portrettbilder ble uskarpe. Dette var på 17.6 millimeter, hva dette tilsvarer analogt vet jeg ikke, men det er ikke umulig at dette er mellom 70 og 105 mm.

På C-5050 så ganger man med 4,93 for å finne hva det tilsvarer analogt. Det vil si 17,6 * 4,93 = 86,7 mm

 

 

Vel, da jeg fikk vite dette med dybdeskarpheten måtte jeg selvfølgelig se om det stemte.

Nært kameraet, spesielt i makro/supermakro så er det merkbar forskjell mellom blender 1,8 og 8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...