Gå til innhold

Får ERROR 18 etter installering av Ubuntu-Server 7.10

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, kan dere hjelpe meg å få systemet igang igjen? Jeg har: Byttet harddisk og installert på nytt, byttet CD og installert på nytt og byttet CD-ROM og installert på nytt. Jeg kommer ingen vei etter dette :S har søkt litt på forumet og finner ingen lignende tråd :( Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En gammel kan jeg si, Intel pentium 3, 384mb ram, compaq hovedkort skjermkortet vet jeg ikke men er 64mb minne på det. har 1*20 gig og 1*40 gig på den

Jeg har byttet prosessor til en på 100 MHz mer men det skal vel ikke ha noe å si?

Har også kjørt Ubuntu 7.06 Faist fawn på den før.

Endret av DeDDi
Skrevet

Ok. Vel, problemet ser ut til å være dette :

Error 18: Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS

This error is returned when a read is attempted at a linear block address beyond the end of the BIOS translated area. This generally happens if your disk is larger than the BIOS can handle (512MB for (E)IDE disks on older machines or larger than 8GB on others.). In more practical terms this means the BIOS is unable to start executing the kernel because the kernel is not located within the block it can access at boot up time.

This can be circumvented by creating a boot partition at the beginning of the disk that is completely within the first 1023 cylinders of the harddrive. This partition will contain the kernel.

Dvs. at hovedkort/BIOS ikke støtter å boote et system som ligger lenger ut på disken enn sylinder 1023, eller ca. 8GB ut på disken. Løsningen vil da være å lage en partisjon til /boot, og legge den på begynnelsen av disken (100MB til /boot holder lenge).

Skrevet (endret)

Jeg er helt ny på dette så jeg har har ikke så mye peiling når det gjelder akkurat dette. Kan windows ganske greit og jeg fårstår meg ganske lett på Linux også.

Hva om jeg formaterer fra windows og legger så prøver å legge inn på nytt?

Endret av DeDDi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...