Gå til innhold

LES! ny pc


heaika

Anbefalte innlegg

Hey

eg skal kjøpe ny pc..og dette er hva jeg skal bestille av utstyr:

-AMD athlon t-bird 1,4ghz

-Acer cd Brenner 16x10x40x

-asus A7A266 hovedkort SocketA (ddr)

-IBM deskstar 40gb IDE (7200rpm)

-Creative SB LIVE! player 5.1

-DDR DIMM pc2100 256mb ram

-SMC EZ nettverkskort 10/100 pci TPO

Gainward AGP GeForce2 pro/450 64 mb ram(golden sample) (ddr)

-Quiet PC cpu vifte socket a (opptil 1,5ghz amd)

-Cooler master Kabinett vifte 92x92x25

 

Dere skjønner sikker mer en jeg, er dette en brukbar pc til spill osv.osv? :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU'en er et bra valg. Men pass på at du kjøper den med 266MHz BUS. Jo fler MHz, jo raskere. Dermed lønner det seg med 266MHz BUS -så lenge hovedkortet støtter da, selvfølgelig :) Brenneren..tja..det er jo ditt valg. Hadde kanskje kjøpt en 24x. Men det er opp til deg. Plextor brennere er kjent for å være veldig bra -men koster litt mer. Acer er vel sånn midt på treet. Men hovedkortet -IKKE kjøp det. Det hovedkortet har et møkkachipset som dermed gjør det mye tregere enn sine konkurrenter! Bruk noen hundre mer på hovedkortet -det anbefaler jeg deg på det sterkeste! Chipsettet som A7A266 hovedkortet har et kjent for å utnytte DDR RAM'en veldig dårlig! Så dårlig at systemet med DDR RAM blir såvidt raskere enn systemer med VIA KT133A og PC133 SDRAM CAS2! Det er labert for å være et system med DDR RAM. Jeg anbefaler deg å kjøpe ABit KG7-Lite hovedkort! Det scorer langt over det kortet du hadde tenkt til å skaffe!! =)

 

Harddisken er fin fin. Pass på at det er 60GXP serien og ikke 75GXP.. Men etter spesifikasjonene ser det ut som er 60GXP den HD'en er...(60GXP og 75GXP er bare navnene på to forskjellige harddisk serier laget av IBM) Men 60GXP er en del nyere og er egentlig 75GXP..bare forbedret på en rekke punkter!

 

Lyd kortet er forsåvidt et godt valg. Personlig vill jeg heller kjøpt et tilsvarende Hercules lydkort, men det er opp til deg. SBlive! kortene jobber ikke helt perfekt sammen med visse chipsett etc. da det gjelder AMD maskiner ;( det som skjer da er at det kommer sprake/knitre-lyder noen ganger..bare veldig irriterende i lengden!

 

RAM'en er helt grei. Personlig ville jeg prøvd å få tak i "merkeram" som TwinMOS etc. De er vanligvis litt bedre enn NoName RAM'en...

 

Skjermkortet er finfint. Men har hørt at GF2Pro kortene ikke klarer å utnytte mer enn 32mb av RAM'en "effektivt"...av en eller annen grunn..det skal jeg ikke gå inn på. Vet ikke hvor riktig dette virkelig er -men men. Kanskje like greit å kjøpe 32? Kommer ann på hvor stor prisforskjellen er. Men det jo opp til deg da! =)

 

QuietPC kjøleren er jo relativt stillegående. Men den er -ingen- vits i hvis du skal ha en 92x92x25mm kabinett vifta! Kabinett viften vil overdøve alt allikevel ;(

 

Anbefaler deg å kjøpe kjøling og diverse vifter på microplex.no. Der har dem utrolig mye bra! Personlig ville jeg gått for en TaiSol CGK760 kjøler (dog modifisert med 60-80mm fanadapter og en stillegående zalman 80x80x25mm vifte) og et par zalman 80x80x25mm kabinett vifter på tilbud! :))

 

Og JA denne pc'en vil da duge til spill!

Ikke det beste på markedet selvfølgelig, men man kan da ikke bruke 20000,- på en maskin heller :)

 

PS! Merk deg det jeg sa om hovedkortet. DROPP Asus A7A266! Kjøp ABit KG7-Lite/KG7!

 

 

 

_________________

MvH mFaFa!

(Har ikke PC for øyeblikket en gang! Den er solgt og så venter jeg på Via KT266A chipset -eller skal i hvert fall prøve..)

 

[ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2001-09-25 20:34 ]

Lenke til kommentar

Takk mFaFa

 

men..(det er alltid et men) kan du nevne noe spesifikt i henhold til kjølingen,vil gjerne ha et bra kjøleannlegg,litt støy gjør ingenting (bare d ikke blir for mye av det:)

jeg har også tenkt på det abit HK'et men jeg valgte asus fordi en kamerat hadde det og mente at det var stabilt..

 

men over til noe annet,ville du anbefalt Aashima Midi kabinett m/300w power?

 

og hva burde jeg bytte,hk,kjølesystem er det noe mer jeg MÅ bytte?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Ja skjønner..men ta ABit kortet for guds skyld =)

Som sagt, TaiSol CGK760 er en grei kjøler som ikke støyer spesielt mye og kjøler bra. Jeg skal nok ha den bare at jeg setter på en 60-80mm fanadapter og en Zalman 80x80x25mm fan oppå der igjen :)

 

Et par Zalman 80x80x25mm kabinett vifter er fint å ha i kabinettet. Det bedrer luftstrømmen radikalt -i forhold til ingen extra vifter. Anbefaler ikke det kabinettet. Men hvis du har det fra før er det greit nok. 300W pleier å være nok. Men hvis det er dårlig kvalitet på den så strekker det kanskje ikke til..! Tror jeg sa det meste du burde bytte i forrige innlegg..hehe =) Ikkeno mer du må bytte nei.

 

Hvis du kjøper nytt kabinett i samme slengen så anbefaler jeg deg å kjøpe noe som er dyrere enn det vanlig skrapet..Chieftec er et fint merke! Personlig tenkte jeg på dette kabinettet til min fremtidige PC! (http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet65.htm) Det er bare fordi det er dritfett! Vil ha noe som skiller seg ut og også SER bra ut..ikke bare er bra og ser ut som en hau meg dritt.

 

 

_________________

MvH mFaFa!

(Har ikke PC for øyeblikket en gang! Den er solgt og så venter jeg på Via KT266A chipset -eller skal i hvert fall prøve..)

 

[ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2001-09-25 21:00 ]

Lenke til kommentar

Hey igjen =)

 

Sitat Meg^:

 

du må nok flashe biosen ja visst du vil ha ein Athlon 1.4ghz, visst ikje trur eg bare den vil ta 1.2ghz

 

dette gjelder et kg7 HK stemmer det at jeg ikke kan bruke det på athlon 1,4 vess eg ikkje flasher d?

jeg er ikke så veldig flink med data og vil helst ha et kort som funker uten at jeg skal trenger o jøre noe me det,noen forslag på nytt kort,eller kan noen avkrefte det Meg^ sier,minner dere på om at det gjelder ddr hvis det har noe å si

 

mvh John Henrik Guttorm :smile:

Lenke til kommentar

Asus A7A266 er egentlig et veldig bra hovekort.

Med den nye biosen ( 1007 ) så har ytelsen gått opp. Dette kortet har blitt mye bedre enn hva tester sier :

 

Se : http://www.nvnews.net/envy/reviews/a7a266/.../a7a266-2.shtml

 

Det slår AMD760 på minne med samme type ram ( PC2100 CL2.5 )

Også vledig bra hvis du ha masse SDRam og ikke vil oppgradere til DDR ennå. Støtter DDR og SDR.

Siste bios kan hentes på tp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/socka/m1647/a7a266/aa261007.zip

 

Neste ver. skal ha den nye Ali Magic 1 stepping B0.

Se http://www.socketa.com for en review. Det nye kortet får navn A7A266-e.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...