Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

årsaker til vestromerrikets fall


Anbefalte innlegg

Hei, skal ha en kilde oppgave i historie om årsaker til vest romerrikets fall, det skal være en muntlig fremføring på rundt 7 min, har funnet litt, men jeg tror ikke det er nok til og prate om i 7 min, kunne dere vært så snille og hjulpet meg med og finne litt stoff om temaet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, skal ha en kilde oppgave i historie om årsaker til vest romerrikets fall, det skal være en muntlig fremføring på rundt 7 min, har funnet litt, men jeg tror ikke det er nok til og prate om i 7 min, kunne dere vært så snille og hjulpet meg med og finne litt stoff om temaet?

 

Riket trengte en sterk leder, men Commodus var uten erfaring. Etter 12 år med maktkamp og henrettelser ble Commodus kvalt. Borgerkrig skapte nå problemer for riket. Mange ganger marsjerte seierrike generaler med sine legioner mot Roma, drepte den keiseren som styrte, og satte seg selv i hans sted. Kort etter hendte det samme med dem.

 

Det var ikke mange nok mennesker til å gå inn i hæren. Store områder med jordbruksland manglet bønder, noe som førte til matmangel. Det synkende folketallet betydde også at det ble for få til å betale skatter.

 

Barbarenes invasjoner var en viktig faktor. Under Romerriket ble alle utlendinger som bodde på den andre siden av Rhinen og Donau, kalt for barbarer. Omkring 375 e.Kr. var ikke lenger romerne i stand til å forsvare alle sine grenser. De tillot noen av de tyske folkene (eller barbarene) å bosette seg i områder som var underbefolket.’

 

Mot slutten av 300-tallet ønsket nybyggere å innvandre til riket. Et annet folkeslag, som ble kalt for hunerne, presset dem vestover. Romerne klarte ikke å stoppe dem.

Lenke til kommentar

VESTROMERRIKETS FALL

 

YTRE ÅRSAKER:

 

1)PRESS UTENFRA (folkevandringer)

Folkevandringer nordfra (germanere) og østfra (persere)

Befolkningsøkning i nord (germanerne behov for jord)

Hunerne (asiater) presser germanere vestover

Slavisktalende folk rykker vestover til Østersjøen/Balkan

 

2)SPLITTELSE MELLOM ØST- OG VESTROMERRIKET (395)

Øst sterkere enn vest pga.

- større befolkning (større skatte- og tollinntekter)

- selvstendig bondestand og sterkere hær

- sørget for å stifte fred med perserne

- styrte germanske angrep vestover

- handlet med Asia og Øst-Europa, og vendte seg bort fra vest-R. både økonomisk, kulturelt og religiøst

 

INDRE ÅRSAKER

1)PRESS UTENFRA FØRER TIL INDRE ENDRINGER

Behov for flere soldater til hæren til å forsvare grensene

Utgifter til hæren ikke lenger dekket gjennom krigsbytte. Lite overskudd.

Liten tilgang til slaver pga. få krigsfanger

Skatteplikt på romerske bønder

 

2)PESTBØLGE PÅ 200-TALLET

Færre til å bære skattebyrder og stille som soldater

 

3)BORGERKRIGER

Ytre press gjør hæren viktigere. Dette fører til rivalisering mellom hærførerne om makten. Soldatkeisere (235-84): borgerkriger

 

4)ØKONOMIEN SVEKKET

- Dårlig styring fører til at skattesystemet bryter sammen, keiserne pålegger byene ekstraskatter og tillater plyndring

- Inflasjon pga. uedelt metall (kobber) i sølvmyntene

 

5)DESENTRALISERING AV DEN ØKONOMISKE MAKTEN

Forskyving fra bystat til gods pga. inflasjonen (Jord mer verdt. Store godseiere kjøpte opp jord og ble mektige. Ga bøndene beskyttelse og bygde opp selvforsynte enheter. Byene mister innbyggere og inntekter). Stavnsbånd. Kornmangel førte til flytting fra Roma

 

6)DET POLITISKE SYSTEMET I OPPLØSNING.

DOMINATET: ENEVELDIGE KEISERE (290-565)

Senatet og folkeforsamlingen oppløst. Hæren utvides kraftig. Underkeisere i vest.

 

7)SLAVERIET BLE «SOVEPUTE»

Ingen utvikling av arbeidsteknikk og desentralisering fører til mindre enheter/selvforsyning og oppløsning av imperiet

 

8)KRISTENDOMMEN

Menneskene mer opptatt av den hinsidige, venter på at verden skal gå under.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...