Gå til innhold

Frilufutskjøling Med en ny vri


smoke

Anbefalte innlegg

alltid hatt iden om og sette ut PC-en om vinteren, men vistnok ble det veldig mye kondens problemer med dette så har aldri fått prøvd. Derfor satt jeg for noen dager siden og tenkte på forskjelige måter man kan gjøre dette på.

Jeg kom frem til noe jeg syntes var en god ide:

 

Kabintetet lar jeg enda stå inne så legger jeg 2 litt store "rør" fra kabinettet og ut. Det ene til og suge ut og det andre til blåse ut.

I røret som suger in setter jeg in et type "fuktighets filter" så jeg får tørr luft som mulig, noe jeg tenker stopper store deler av kondes danning.

Alt i PC-en blir som vanlig, og i vær enda av rørene setter jeg 1xstk vifte som skal suge eller blåse ut luften.

 

^Dette er den grunnlegende ideen, Kabinettet tenker jeg at må bygges "luft" tett så det kommer in minst mulig luft fra rommet og heller skaper kondens på utsiden av kabinettet.

 

Er dette mulig? Hva må eventuelt endres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
alltid hatt iden om og sette ut PC-en om vinteren, men vistnok ble det veldig mye kondens problemer med dette så har aldri fått prøvd.

 

Kondens?

Kald luft inneholder mindre fuktighet enn varm luft så du vil ikke få problemer med kondens!

 

Har vært inne på tanken å sette PC-en på loftet (kaldloft) men det blir J***lig varmt der oppe om sommeren og jeg orker ikke å flytte PC-en frem og tilbake etter været......

 

Lykke til om du gjennomfører dette, hadde vært spennende med en worklogg :-)

 

/HH

Lenke til kommentar

Tenkte faktisk på det samme selv!

 

I romtemp ligger spillpc'en på rundt 30 grd, men med stuedøra åpen til terrassen (som da ligger 1/2m fra PC-en), er vi vips nedi 10-12 grd (har plassert maxitoweret rett inntil stereoracken i stua, kan tro dama er happy?)

Så dette er jo ideellt.. :)

 

Hvor langt kan man strekke kabler (usb/vga/lyd) før man mister nevneverdig kvalitet?

Lenke til kommentar

Jeg er nettopp ferdig med førsteutkastet av tegningene slik jeg kunne tenkt meg å ha det, men det er jo klart det vill ta en del plass. Men hvis man bygger det skikkelig kan man bruke det til tv bord (hvis man ikke har for stort tv).... jeg har alt klart eneste som mangler er at jeg vill ha noe slik at man ikke slipper inn så ALT for mye fuktighet inn i den "tette" kassen.

Lenke til kommentar
alltid hatt iden om og sette ut PC-en om vinteren, men vistnok ble det veldig mye kondens problemer med dette så har aldri fått prøvd. Derfor satt jeg for noen dager siden og tenkte på forskjelige måter man kan gjøre dette på.

Jeg kom frem til noe jeg syntes var en god ide:

 

Kabintetet lar jeg enda stå inne så legger jeg 2 litt store "rør" fra kabinettet og ut. Det ene til og suge ut og det andre til blåse ut.

I røret som suger in setter jeg in et type "fuktighets filter" så jeg får tørr luft som mulig, noe jeg tenker stopper store deler av kondes danning.

Alt i PC-en blir som vanlig, og i vær enda av rørene setter jeg 1xstk vifte som skal suge eller blåse ut luften.

 

^Dette er den grunnlegende ideen, Kabinettet tenker jeg at må bygges "luft" tett så det kommer in minst mulig luft fra rommet og heller skaper kondens på utsiden av kabinettet.

 

Er dette mulig? Hva må eventuelt endres?

 

Ekstremt prosjekt dette her! Personlig er jeg tilhenger av å konstruere maskiner som ikke trenger ekstreme støy tiltak, men det forutsetter jo begrensninger i makinvare.

 

Hva slags makinvare er det snakk om?

 

Støymessig er det to ting du ikke løser, med mindre du støyisolerer hele boksen og rørene:

Hardisken og psu.

 

Det vil også være mottrykk i rørene inn og ut, så du må bruke kraftigere vifter enn normalt.

 

Sist og ikke minst: Du må sørge for at arbeidstemperaturen er innenfor det komponentene tåler.

Lenke til kommentar
Kabintetet lar jeg enda stå inne så legger jeg 2 litt store "rør" fra kabinettet og ut. Det ene til og suge ut og det andre til blåse ut.

En spennende ide som skal bli interessant å følge videre.

 

Jeg har noen faktaopplysninger. Uteluft har når (les inneholder) det er kuldegrader, som regel mindre fuktighet enn inneluft. Dess kaldere det er ute, jo mindre fuktighet er det i luften. Kondens oppstår først når varm luft treffer en kald overflate. Det har ingen hensikt å blåse luften fra maskinen ut igjen, slipp den heller ut i rommet inne. Hvis maskinen har vært stoppet lenge må den startes før luft utenfra slippes inn. Dvs. at hvis man starter en "kald" maskin så kan ting kondensere før tilstrekkelig temperatur oppnås. Dette kan føre til kortslutning i forskjellige komponenter, og i verste fall ødelegge komponenten® med maskinhavari som resultat. Kondensfilter trenger du ikke tenke på med din løsning. Kondensen vil i tilfelle kun oppstå hvis varm luft skal ut. Det du antakelig trenger utvendig på luftinntaket er en ventilkappe med rustfri fluenetting som hindrer innsekter og også gnagere fra å ta seg inn til maskinen din.

 

Min egen server står i garasjen hvor temperaturen om vinteren kryper ned mot 0. Her oppstår ingen fuktproblemer så lenge maskinen er i gang. Temperatur på CPU og HK er nå henholdsvis 25 og 18 grader. HD er 16 grader. Temperaturen i garasjen er ennå 8 - 10 grader, derfor den relativt høye temperaturen på CPU. Serveren fjernstyres med Logmein over internett. CPU på denne er 50% overklokket og for meg er dette en perfekt løsning.

Lenke til kommentar

Det jeg hadde tenkt var å bygge en kasse med en åpning i fronten slik at front døren på kabinettet akkurat passer inn i den åpningen. Så skal jeg ha doble vegger der man mellom veggene legger noe som demper lyden av PC-en. så skal man ha ett avløpsrør på ca 10cm (eller mer) ut på toppen av denne kassen for så å lede det enten ut i vinduskarmen eller kanskje det blir best å lede det ut gjennom ventilen (en vanlig veggventil) så skulle jeg ha minimum 2 (12cm vifter i røret for å lede luften inn i kassen og to 8cm vifter en på hver side av kassen for å lede den varme luften ut i rommet, alle disse viftene tenkte jeg styres av en viftestyring (for eksempel:http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330009) som jeg plasserer på fronten sammen med diverse brytere for å slå av viftene, man kan også plassere en http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331209 så får man lettere tilgang til usb og diverse annet. Tenkte også å montere en liten strømforsyning inne i kassen for å drive disse viftene og viftekontrollen...

 

Håper dere forstår hva jeg tenker på..

Lenke til kommentar
Er vel ikke helt bra for harddisken når det blir veldig kaldt?

Eller har han løst det på en eller annen måte? Orket ikke lese :p

 

Ikke no hokus-pokus der, tingen med utendørs PC er at han aldri slår av PC-en slik at fare for kondens og over nedkjøling ikke blir no problem. Blir nok høye strømregninger etterhvert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...