Gå til innhold

[LØST] Windows 2000 Server - DHCP problem


ahrain

Anbefalte innlegg

Vi har en windows 2000 server i bedriften jeg jobber for, som fungerer som DHCP-server. I det siste er det blitt gjort en del endringer i infrastrukturen vår, blant annet er et par gamle DNS-servere blitt faset ut. Derfor er det blitt gjort endringer i DHCP-scopet, blant annet er DNS-server listen i "Scope Options" blitt oppdatert.

 

Problemet er at klientene fortsatt mottar leaser med den gamle DNS-listen, dette gjelder også nye maskiner i nettverket som ikke har tidligere leas. Hvis jeg kjører en "ipconfig /flushdns" og "ipconfig /registerdns" får jeg den riktige rekkefølgen.

 

 

For å kvitte meg med dette problemet har jeg prøvd å slette alle leaser, først etter at DHCP-tjenesten er avslått også startet tjenesten igjen, men det ser ikke ut til å fungere.

 

Jeg har også en teori om at leastiden som er satt til 4 dager gjør at mange maskiner ber om den samme leasen, og at det å sette ned leastiden vil kunne "tvinge" maskinene til å be om en ny leas.

 

 

 

 

 

Er det noen som har vært borti dette problemet før?

Endret av Ahrain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, du kan bruke ipconfig /all på klientene for å se hvilken DHCP server de fikk IPadressen fra. Videre skal du være klar over at du ikke bare har scope options, men du har server options også. Og til slutt: Det kan være en idé å forberede seg på å gå vekk fra Windows 2000 Server, det er ikke så lenge til support er en saga blott på Windows 2000.

Lenke til kommentar
For det første, du kan bruke ipconfig /all på klientene for å se hvilken DHCP server de fikk IPadressen fra. Videre skal du være klar over at du ikke bare har scope options, men du har server options også. Og til slutt: Det kan være en idé å forberede seg på å gå vekk fra Windows 2000 Server, det er ikke så lenge til support er en saga blott på Windows 2000.

 

Takk for svar!

 

Jeg har kjørt iptables /all på klientene, det er riktig DHCP-server de får ip-adresse fra. Når det gjelder Server Options så skal ikke dette være nøvendig, da det er Scope Options som gjelder det gitte scopet jeg har problemer med, Server Options gjelder for alle scope.

 

Helt enig i at det er på tide å få ut Windows 2000 Server, dette ligger i planene for det kommende året, men i mellomtiden må jeg ha en fugerende DHCP server som deler ut riktig Scope Options.

 

 

Har slettet det gamle scopet som ikke fungerer, for så å sette det opp på nytt i håp om at riktige DNS-servere skal deles ut til klientene.

Lenke til kommentar

Det viste seg å være en IBM AS400 server som også fungerer som DHCP-server i nettverket, så den har stått og kranglet med Windows serveren, som igjen har ført til at klientene har motatt gamle scope-options. Sånn er livet når man kommer til et oppsett man ikke har vært med å utforme selv.

Lenke til kommentar
Godt du fant ut av det, og som sagt: ipconfig /all for å finne ut hvilken server klientene mottar IP adresse fra :D Du har vært utsatt for et ganske så klassisk scenario.

 

Det som er morsomt var at ipconfig /all viste riktig DHCP-server, men scope-verdiene endret seg støtt og stadig. Jeg fant ut av problemet først når jeg skrudde av DHCP-server tjenesten på windows 2000 server maskinen og plutselig fikk ip-adresse fra en annen server.

 

Men som du sa, dette er et klassisk scenario!

 

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...