PMnormal Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Det er vel nettopp variasjonene i produksjonskvaliteten som gjør EF-S 18-55 til et litt spesielt objektiv. Ikke glem at det fremstår som det mest pinglete objektivet jeg noensinne har hatt i hendene, så skal vi til slutt bli enige. Er det forresten noen som kan linke til en test som viser at den med IS er mye bedre enn den uten IS? Er den virkelig bra til prisen så kunne jeg tenkt meg en slik, i tillegg til god fastoptikk på mine mest brukte brennvidder. Greit med IS for en liten sum også, sett bort fra når resultatene i form av bilder blir så ille som det jeg jobbet med i starten. Det var et skikkelig sjokk for meg å gå fra skarp fastoptikk med manuell fokus, til et plastrør som leverte konsekent uskarpe bilder. En uinvidd kunne neppe sett at bildene var uskarpe, men det har ingen betydning for meg.
Joar1004 Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Er helt enig i det meste du sier, men jeg ville kanskje kjøpt Sigma 18-50 f2.8 til E-510. Det er marginalt mer lyssterkt enn 14-54, og så lenge du ikke har enten ett E-1 eller et E-3 (værtetning) er det ikke så mye poeng i 14-54. Det er et nydelig objektiv, men det er Sigma 18-50 også, om det ikke er bygd som en stridsvogn (i kontrast til 14-54 som er bygd som en stridsvogn). La meg forresten bemerke at brukervennligheten med Olympus' menyer er noe av det beste jeg har vært borti. Det er kortere læringskurve i E400/E410/E500/E510 sine menyer enn hos konkurrentene, i alle fall mener jeg dette selv. Er du sikker på at Sigma 18-50 f2.8 passer til E-510?? Tar en sjange på å spore av topic litt, siden du nevner "mariginat bedre": Er personlig ute etter en ny linse til kameraet mitt, E-510, som gjør meg i stand til å ta bilder i opplyste gater på kvelder. Hvilke objektiv bør jeg vurdere da?? Er det noen som kan anbefale meg noen?
Simon Aldra Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 (endret) Er helt enig i det meste du sier, men jeg ville kanskje kjøpt Sigma 18-50 f2.8 til E-510. Det er marginalt mer lyssterkt enn 14-54, og så lenge du ikke har enten ett E-1 eller et E-3 (værtetning) er det ikke så mye poeng i 14-54. Det er et nydelig objektiv, men det er Sigma 18-50 også, om det ikke er bygd som en stridsvogn (i kontrast til 14-54 som er bygd som en stridsvogn). La meg forresten bemerke at brukervennligheten med Olympus' menyer er noe av det beste jeg har vært borti. Det er kortere læringskurve i E400/E410/E500/E510 sine menyer enn hos konkurrentene, i alle fall mener jeg dette selv. Er du sikker på at Sigma 18-50 f2.8 passer til E-510?? Tar en sjange på å spore av topic litt, siden du nevner "mariginat bedre": Er personlig ute etter en ny linse til kameraet mitt, E-510, som gjør meg i stand til å ta bilder i opplyste gater på kvelder. Hvilke objektiv bør jeg vurdere da?? Er det noen som kan anbefale meg noen? Sigma 18-50 f2.8 kommer med Fourthirdsfatning, altså passer det på E-1, E-300, E-330, E-500, E-400, E-410, E-510 og E-3 (samt et par andre hus fra andre produsenter). Du stiller et interessant spørsmål, men det er mulig du vil kunne trives med en Olympus 50mm f2, denne beskrives av ymse testere som "optisk perfekt". Dette er dog fastoptikk, så du får selv se om du vil gå for dette objektivet. Ellers er jo 18-50 f2.8 og 14-54 f2.8-3.5 begge gode valg, det eneste som trekker ned Sigmaen (i mine øyne) er manglende værtetning og ikke helt den samme byggekvaliteten. Det eneste som trekker ned 50 f2 er at det er fastoptikk og derfor litt mindre anvendelig i en del situasjoner. Værtetning er uansett ikke så veldig relevant om du ikke planlegger innkjøp av et E-3 (eller et brukt E-1, som også vil gi værtetning ). Hvilke objektiver har du for øyeblikket, jeg antar 14-42 (og kanskje 40-150?)? Edit: Forresten, siden du bruker E-510, har du oppdatert til siste Firmware? Finfin update denne gangen, det rapporteres at autofokushastigheten forbedres alt fra noe til mye og at kameraet fokuserer bedre i mørke også. Så det er en verdig firmwareupdate. Hilsen E400-bruker som bare fikk firmwareupdate som gjør det mulig å bruke EC-20. Endret 24. november 2007 av Simon Aldra
Joar1004 Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Sigma 18-50 f2.8 kommer med Fourthirdsfatning, altså passer det på E-1, E-300, E-330, E-500, E-400, E-410, E-510 og E-3 (samt et par andre hus fra andre produsenter). Du stiller et interessant spørsmål, men det er mulig du vil kunne trives med en Olympus 50mm f2, denne beskrives av ymse testere som "optisk perfekt". Dette er dog fastoptikk, så du får selv se om du vil gå for dette objektivet. Ellers er jo 18-50 f2.8 og 14-54 f2.8-3.5 begge gode valg, det eneste som trekker ned Sigmaen (i mine øyne) er manglende værtetning og ikke helt den samme byggekvaliteten. Det eneste som trekker ned 50 f2 er at det er fastoptikk og derfor litt mindre anvendelig i en del situasjoner. Værtetning er uansett ikke så veldig relevant om du ikke planlegger innkjøp av et E-3 (eller et brukt E-1, som også vil gi værtetning ). Spennende med Sigma 18-50 f2.8 som kommer. Skal holde et øye med den.. Ellers så er også den Olympus 50mm veldig spennende. Skal sjekke den ut jeg. Hvilke objektiver har du for øyeblikket, jeg antar 14-42 (og kanskje 40-150?)? Edit: Forresten, siden du bruker E-510, har du oppdatert til siste Firmware? Finfin update denne gangen, det rapporteres at autofokushastigheten forbedres alt fra noe til mye og at kameraet fokuserer bedre i mørke også. Så det er en verdig firmwareupdate. Stemmer, jeg har kjøpt Dual Zoom kit'et så jeg har 14-42 og 40-150. I tillegg kjøpte jeg en "adapter" (vet ikke hva den kalles, det er en slik sak som skus på objektivet.. Billig løsning, men artig..), som består av både Super wide og macro linse. Kjøpte kameraet for en uke siden, så ejg tror jeg har fått med med siste oppdateringen... Hvordan sjekker jeg det? Hilsen en som er iferd med å bruke opp matbudsjettet på fotoutstyr i Singapore....
erlingba Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Det er vel nettopp variasjonene i produksjonskvaliteten som gjør EF-S 18-55 til et litt spesielt objektiv. Ikke glem at det fremstår som det mest pinglete objektivet jeg noensinne har hatt i hendene, så skal vi til slutt bli enige. Er det forresten noen som kan linke til en test som viser at den med IS er mye bedre enn den uten IS? Her er en test av IS-utagaven: http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ca...556is/index.htm Og det har blitt endel bedre. Bildestabiliseringen har ikke blitt testet, men skal være Canon's nye 4-stops, og da kan man regne med 2-3 stop i alle fall. Dette er veldig gode nyheter, hvis man kan få det objektivet til en tusenlapp som kit har man en finfin pakke. Det er priset til 1995,- på fotovideo.no, men bør kunne fåes rimeligere som kit-objektiv.
Simon Aldra Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Sigma 18-50 f2.8 kommer med Fourthirdsfatning, altså passer det på E-1, E-300, E-330, E-500, E-400, E-410, E-510 og E-3 (samt et par andre hus fra andre produsenter). Du stiller et interessant spørsmål, men det er mulig du vil kunne trives med en Olympus 50mm f2, denne beskrives av ymse testere som "optisk perfekt". Dette er dog fastoptikk, så du får selv se om du vil gå for dette objektivet. Ellers er jo 18-50 f2.8 og 14-54 f2.8-3.5 begge gode valg, det eneste som trekker ned Sigmaen (i mine øyne) er manglende værtetning og ikke helt den samme byggekvaliteten. Det eneste som trekker ned 50 f2 er at det er fastoptikk og derfor litt mindre anvendelig i en del situasjoner. Værtetning er uansett ikke så veldig relevant om du ikke planlegger innkjøp av et E-3 (eller et brukt E-1, som også vil gi værtetning ). Spennende med Sigma 18-50 f2.8 som kommer. Skal holde et øye med den.. Ellers så er også den Olympus 50mm veldig spennende. Skal sjekke den ut jeg. Nå formulerte jeg meg litt feil. Sigma 18-50 f2.8 er tilgjengelig i dag, formulerte det feil, burde skrevet "leveres for fourthirds". Stemmer, jeg har kjøpt Dual Zoom kit'et så jeg har 14-42 og 40-150. I tillegg kjøpte jeg en "adapter" (vet ikke hva den kalles, det er en slik sak som skus på objektivet.. Billig løsning, men artig..), som består av både Super wide og macro linse. Kjøpte kameraet for en uke siden, så ejg tror jeg har fått med med siste oppdateringen... Hvordan sjekker jeg det? Hilsen en som er iferd med å bruke opp matbudsjettet på fotoutstyr i Singapore.... Like greit å sjekke. Jeg antar du fikk meg og har installert Olympus Master på PC-en din. For å oppdatere firmware kobler du til E-510 til PC-en, starter Olympus Master og starter kameraet. Velg storage, om det ikke funker er det en av de andre mulighetene (på kameraet) og se etter software/language for camera eller noe i den duren. Bedre autofokus, det er virkelig verdt litt stress!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå