Gå til innhold

Trådløst m/nett + Trådbasert u/nett = Krøll


Anbefalte innlegg

Hei, har 2 maskiner i "stua" hvor den ene er en stasjonær windows-basert maskin med ett vanlig trådbasert ethernet kort og en bærbar MacBook med trådløst og trådbasert. Jeg har ett trådbasert nett, med en gammel, men fungerbar CNET switch, hvor jeg blant annet deler filer og en printer fra den stasjonære maskinen. Jeg har tilkobling til trådløst nett til den bærbare gjennom naboens nettverk (nei, jeg snylter ikke), og det fungerer flott.

Det som derimot ikke fungerer så bra er når jeg plugger inn kabelen i MacBooken. Da er det akkurat som den prioriterer det trådbaserte nettverket, og prøver å komme seg på nett igjennom denne. Dette resulterer i at hver gang jeg skal printe eller koble til ftp-serveren på den stasjonære, kan jeg ikke surfe før jeg har plugget ut kabelen igjen.

 

Kan nevne at det er statiske ip-adresser på trådnettet, og DHCP på det trådløse nettverket (som igjen er utdelt fra trådløse routeren hos naboen).

 

Jeg har ikke opplevd dette problemet før, selvom jeg har hatt lignende oppsett med både maskiner som kjører linux og windows... men ikke mac os x. Jeg er forøvrig relativt ny med mac os x, og kjører os 10.4.x. Er det noen der ute som har en ide om hva som er galt, og eventuelt en god løsning på dette?

 

EDIT: Kan forøvrig nevne at trådløse forbindelsen fortsatt er igang selvom den ikke fungerer.

Endret av Da_Assassin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et svært vanlig problem at maskiner prioriterer det kablede nettverkskortet, også i windowsverdenen. For å løse dette, kan det settes opp routingtabeller på maskinen, slik at trafikk på lokalnett routes til trådbundet kort og annen trafikk routes til trådløskort.

 

Hvordan dette løses i osx vet jeg dessverre ikke, men kanskje du får bedre svar i en Mac-gruppe

Lenke til kommentar
Det er et svært vanlig problem at maskiner prioriterer det kablede nettverkskortet, også i windowsverdenen. For å løse dette, kan det settes opp routingtabeller på maskinen, slik at trafikk på lokalnett routes til trådbundet kort og annen trafikk routes til trådløskort.

 

Hvordan dette løses i osx vet jeg dessverre ikke, men kanskje du får bedre svar i en Mac-gruppe

 

Skal spørre litt mer spesifikt ja. Bor blant annet med en mac-tekniker (litt av grunnen til at jeg sitter på en mac fra starten av.)

 

Når du sier at det er vanlig at maskiner prioriterer trådbasert nett, er det sikkert backing for det. Men jeg har jobbet ett par år på en it-avdeling tidligere, og jeg kom aldri over dette problemet, selv med nærmest samme oppsett (minus mac), uten å gjøre noe endringer i rutingstabellene. Men men, takk for svaret, kanskje noen andre vet det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...