Gå til innhold

Dell Dimension 8100 oppgradere...


kåre klut

Anbefalte innlegg

Søkte i forumet men fant ingenting :-?

 

iom Unreal2 og Doom3 er jeg nødt til å oppgradere med noe mer muskler *sukk*

 

Er det noen av dere som har oppgradert en slik maskin? (dim.8100) og ev. erfaringer?

Har sendt mail til Dell support men de er treige..orker ikke å vente..hehe

 

Jeg har nå:

P4 1.5 ghz

256 RDRAM

Asus g4 ti4400

 

 

trenger kun HK, RAM og prosessor :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jag har en Dimension 8200 med P4 1,8 Willamette og 256MB RD. Jeg har tenk å ganske enkelt sette inn en P4-2,26/533 Northwood jeg har liggende. Jeg regner med det går greit, og ytelsesforgbedringen blir stor.

 

I tillegg til CPU-bytte får du bare få tak i en RAM-brikke til.

 

Men du må ikke kjøpe hos Dell da, - det er billigere på WEB-Shoppene "her" :yes: .

 

RD-RAM hadde jeg kjøpt brukt. Hvorfor - si det :roll:

Lenke til kommentar

Kan ikke bytte fra RD-RAM til DDR-RAM. Da må du bytte HK.

 

Men jeg får ikke nye komponenter til min hovedmaskin før i slutten av måneden. Den P4-2,26 jeg har "liggende" er altså likevel i bruk :wink: . Så det kan ta litt tid ...

 

Jeg så for øvrig RD-RAM 256MB PC800 til kr 736 i Prisguiden.

Lenke til kommentar

Nå er du på vilde veier. Den eneste grunnen til å snakke med Dell, - må være at du skal bruke hovedkortet videre, - og for å få vite spesifikasjoner og muligheter.

 

Dersom du skal bytte hovedkort, - kutter du ut Dell helt, - og kjøper et hovedkort fra Asus ellen en annen dedisert HK-produsent. Du må huske at HK er kjernen i PC'n sett i forhold til at det er en "Dell-maskin" eller ikke. Alstå, - i en Dell-PC finns det antaklig to komponenter som kommer fra Dell, det er kassa med logo på osv., og så er det hovedkortet.

 

Så da vil jeg foreslå f. eks. et Asus P4PE hovedkort med en ny P4 prosessor og DDR-RAM. Det er bare å smokke inn uten å høre på Dell og du har ny PC. :yes:

Lenke til kommentar
Trur Dell har noen sære tilkoblinger for power og led's. Hadde det i gamle dager i alle fall, men det er jo lurt å sjekke...

 

Det er det jeg er redd for .. men regner med å få svar mandag (optimist)

Ellers så river jeg det ut (HK,RAM og prosessor) Det er jo fullt mulig å bruke de andre kompnentene (PCI slots) som 3com cabelmodem kort, gfkort, lydkort)

Lenke til kommentar

Forslag: kast alt som har med dell å gjøre og bygg opp pc fra grunnen.

Det er denn BILLIGSTE måten å oppgradere på. når det gjelder unreal og doom 3 må du få et litt bedre gfx kort, ti4200 holder ikke. jeg har store problemer å kjøre doom3 alphaleaken på boxen min med radeon 8500le 128mb. har msi kt333 ultra aru2 kort med xp2000 cpu.

9651 3Dmark 2001 330

Lenke til kommentar

eneste "problemet" er at det er jobbens pc :lol:

 

Men det er ingen hinder ;o)

 

Fant en veldig bra side som dokumenterte hvordan man kan skifte komponenter i min Dell maskin. En beskrivelse for "dummies"

Mitt gf ti4400 burde vel holde hvis jeg har ekstra muskler på HK og prosessor..

Kjører forresten UT2k3 med 1280x1024x32 og maskinen er på grensen til å hakke men det er ikke ofte ;o) (har skrudd av AA texture sharpening etc) får ca 8615 poeng i 3Dmark

 

Ser også at Max prosessor speed er 2000 (!) men hvordan klokke denne er jeg usikker på (!)

Lenke til kommentar

Ved bytte av hovedkort må du antakeligvis bytte kabinett også, da Dell selvfølgelig har modifisert formen på kortet og rammen det sitter på, slik at standard ATX ikke passer i kabinettet. En annen ting er at Dell har linket operativsystemet på installasjons-CD'en opp mot Bios, slik at hvis du bytter hovedkort får du ikke til å installere operativsystemet fra denne CD'en.

 

Jeg er selv en "heldig" eier av en Dell Dimension 8200, men har planer om en total utskifting av kabinett, hovedkort, RAM, og OEM XP når Intel kommer med sine nye brikkesett (Springdale, Canterwood) til våren/sommeren. Harddisk, CD-RW, diskettstasjon, prossessor, skjermkort, og lydkort blir etter planen med over i ny maskin (noe av dette kan ha blitt oppgradert innen den tid... :) )

Lenke til kommentar

Fra Dell sine sider:

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------

System Board

1 System board

2 System-board mounting screw

 

 

To remove the system board:

 

sysbrdrm.gif

 

 

If possible, enter the system setup program and write down the system setup program screen information before you turn off the computer because you will have to restore the configuration information after the system board is replaced.

 

 

Disconnect any cables attached to the back of the computer.

 

 

Disconnect any cables connected to cards, and remove these cards.

 

 

Disconnect all internal cables from the system board.

 

 

Remove the socketed processor and heat sink assembly.

 

 

Remove the system-board mounting screw from the system board.

 

Slide the system board toward the front of the computer until it stops.

 

 

Carefully lift the system board out of the computer (be sure to lift evenly and not twist the system board).

To replace the system board:

 

Transfer the memory modules and the microprocessor/heat sink assembly to the new system board.

 

 

Set the jumpers on the new system board so that they are identical to those on the old board.

 

 

Push down near each slot to connect the grounding clip onto its corresponding tab.

 

 

Push evenly on both sides of the system board as you slide and lock it into position (do not twist the system board).

 

 

Replace the system-board mounting screw.

 

 

Reconnect all internal cables to the system board.

 

 

Reconnect any cables connected to cards.

 

 

Reconnect any cables attached to the back of the computer.

 

------------------------------------------------------------------------------

 

 

Det er nok mulig men det står ingenting om hvilke type HK ;o)

 

Takk for alle svar men det gjenstår å se ;o)[/img]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...