Gå til innhold

Frustrert!Jeg sliter virkelig med RYGGINGEN:(Gode tips?


hchult

Anbefalte innlegg

Gode tips tas imot med åpne armer og en god klem!",)

 

Ka fikk DEG til å få dreisen på å rygge på vei som innebærer å måtte svinge/rette opp bilen-og det med god kontroll??

Jeg er håpløs og kan vel bare bli bedre ja!",)hehe!Helt pinlig synes jeg.

 

Joda,vet at TRENING,trening og atter trening er det som må til for å bli dyktig bak rattet.Sånn generelt.

 

Men har noen noen konkrete tips til kordan det kan gjøres uten å føle at en ikke har kontroll?Så mye enklere å kjøre fremover!Ved rygging skjønner jeg ikke når det er tid for å rette opp, og synes det er vanskelig å bedømme avstand til andre omgivelser (andre kjøretøy,murer,lyktestolper..) Ka gjør jeg feil?Ka skal jeg fokusere på?HJELP!

 

Tips og respons tas imot med stor takknemlighet!Pliz ikke mobb meg for min manglende ryggeferdighet!",)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du vanligvis å kjøre (rygge) rundt i en bil med dårlig sikt bakover?

 

Jeg vil vel egentlig anbefale nybegynnere å bruke "snu seg rundt"-trikset (der du legger høyrearmen bak passasjersetet og snur overkroppen bakover. Da får man meget godt dybdeperspektiv ved rygging. Rygging kun vha. speil er mer aktuelt når du blir litt mer dreven.

 

Pass på å ikke løsne clutch'en helt ut med mindre du har det travelt ;) (om det er manuellgir seff).

 

Utover det er det jo bare å ta det litt med ro. Skulle jeg øvd meg på rygging ville det nok primært sett gå ut på å få kontroll på clutchingen. Mener på jeg knotet litt med det selv.

Rattingen også selvsagt, men om man bare pusler litt med det på et åpent område, så vil man jo få temmelig grei kontroll etterhvert.

Lenke til kommentar

Mange gode tips over her. Snu hodet godt rundt, og kartlegg omgivelsene nøye. Hvor du har bilen er det dessverre kun øvelse som kan lære, da det er veldig forskjellig lengde fra bil til bil.

 

Som det også nevnes er det lurt å ha god kontroll på kløtsj, slik at du slipper å bruke gassen - i 9 av 10 tilfeller vil jeg tro det holder i massevis med "krypekjøring". Ta det rolig - jo mindre fart, jo bedre kontroll har du.

 

Legger ved en "formel" for lukeparkering også, var denne jeg ble lært på kjøreskolen, og har enda tilgode å måtte velge en annen metode.

post-44194-1193790899_thumb.jpg

Endret av Stikko
Lenke til kommentar

Rygging vil jeg si er noe som mye ligger i blodet.

Noen kan det fra første stund de setter seg i bil, andre klarer aldri å lære det.

 

Selv bruker jeg kun speglene da jeg syns det er mye enklere enn å snu seg.

 

Finn en stor parkeringsplass som er tom for biler, og øv deg.

Prøv ut snu-seg-rundt-og-se-ut-bak trikset noen ganger, så prøver du med speglene, eller en liten miks av de 2..

 

Alle biler er forskjellige når det er snakk om rygging, så det er noe du må lære deg å bli kjent med din egen bil med.

Forstår du hvordan bilen oppfører seg når du svinger, og hvor stor bilen din er, så blir alt så mye lettere.

 

Selv klarte jeg fint å rygge første gang jeg øvelseskjørte med pappa, og etter å ha kjørt et par ganger rygga jeg også fint med tilhenger.

Noen kamerater av meg stresser fortsatt med å rygge med bil etter å ha kjørt i over 1 år.

Lenke til kommentar
Bruker du vanligvis å kjøre (rygge) rundt i en bil med dårlig sikt bakover?

 

Jeg vil vel egentlig anbefale nybegynnere å bruke "snu seg rundt"-trikset (der du legger høyrearmen bak passasjersetet og snur overkroppen bakover. Da får man meget godt dybdeperspektiv ved rygging. Rygging kun vha. speil er mer aktuelt når du blir litt mer dreven.

 

Pass på å ikke løsne clutch'en helt ut med mindre du har det travelt ;) (om det er manuellgir seff).

 

Utover det er det jo bare å ta det litt med ro. Skulle jeg øvd meg på rygging ville det nok primært sett gå ut på å få kontroll på clutchingen. Mener på jeg knotet litt med det selv.

Rattingen også selvsagt, men om man bare pusler litt med det på et åpent område, så vil man jo få temmelig grei kontroll etterhvert.

 

Først: TUSEN TAKK for svar med tips!",)Jeg er absolutt nybegynner når det gjelder rygging.Bruker du vanligvis å kjøre (rygge) rundt i en bil med dårlig sikt bakover?spør du..Nei,jeg merka for lenge siden at jeg ikke har det i blodet,og har vel unngått å øve på det siden jeg sliter irritererende mye med det og føler meg rett og slett dust der jeg sitter ",)Regn på rutene gjør ryggingen enda verre,jeg bor i feil by!

 

Jeg kjørte lille Toyota Yaris hin dagen på en tom parkeringsplass.Noen ryggende runder ble det og jeg jobbet med å holde lav fart for ikke å miste kontrollen, og følge med i speilene.Jeg bør som du skriver gå for snu meg rundt metoden rett og slett.Stress og vanskelig å ha full oversikt på alle kanter synes jeg,en må jo tenke at det KAN bevege seg noe/noen inn på et tomt område også.Aiai!Så ut venstre bakvindu (ved å snu hodet til v) under svinging.Følte ikke at jeg hadde kontroll og endte opp med krampe i venstre legg og sliten nakke",)hehe..Må jobbe med å holde jevn lav fart,kontrollert og hensiktsmessig ratting og å snu meg rundt når jeg rygger.Okei!

 

Jeg SKAL lære meg å rygge,jeg vil så gjerne få det til!",)

Du sier en får godt dybdeperspektiv ved å snu seg rundt.Også ved svinging?Gjelder det alle personbiler?Jeg føler jeg må kjøre en bil med relativt stort bakrute for at snu rundt metoden gir meg god oversikt bak.Men det kan bare være meg.

Noen har påstått at det ikke spiller noen rolle,enten kan man det eller så kan man det ikke.Det får ikke jeg til å stemme..?Er det ikke lettere å lære seg å rygge en liten (kort) bil med litt stor bakrute lissom?Min første bil skal ha ryggesensor som piper intensivt ved nær avstand til gjenstander",)Og ryggekamera,er det et godt hjelpemiddel for en som ikke kan rygge??

 

Takker for respons!",)Stjerne i margen det!

Lenke til kommentar

Jeg mener det absolutt er lettere å rygge små biler med store bakruter. De er lettere å håndtere, og du har bedre sikt alle veier.

 

Det jeg mente med dybdeperspektivet du får når du snur deg, gjelder kun da. Det dybdeperspektivet man har ved bruk av speil er kun det man har opparbeidet gjennom å trene øyene opp igjennom årene. Man får en meget begrenset dybdefølelse gjennom speil. Dette er også hovedårsaken til at jeg anbefaler at du snur deg, ihvertfall til du føler deg komfortabel med rygging.

 

"Noen kan det, andre kan det ikke"; dette er ikke sant imo. All slags form for kjøring er innøvd. Ingen kjøretøy, hverken motoriserte eller andre, ligger som en naturlig del av menneskelige bevegelser. Det eneste man trenger er trening. Noen lærer dog fortere enn andre (men alle lærer).

 

 

Du kommer til å bli kjempegod på rygging når du begynner å føle deg komfortabel. Jeg skjønner godt at du blir sliten i både rygg, bein og nakke av å rygge rundt lenge. Det er jo tross alt ingen komfortabel sittestilling ;) Men du blir som sagt bedre hele tiden. Gi deg selv litt tid til å trene, og du blir nok kjempeflink til slutt! :)

 

Merk: ryggesensor og ryggekamera er imo meget begrensede hjelpemidler, og jeg vil påstå at de egentlig mest hjelper de som allerede har god kontroll. Den pipingen fra ryggesensoren er bare enda en stressfaktor som du ikke trenger når du fremdeles er i lærefasen :)

Lenke til kommentar
Merk: ryggesensor og ryggekamera er imo meget begrensede hjelpemidler, og jeg vil påstå at de egentlig mest hjelper de som allerede har god kontroll. Den pipingen fra ryggesensoren er bare enda en stressfaktor som du ikke trenger når du fremdeles er i lærefasen :)

 

Uenig. Det er fantastiske hjelpemidler. Siden jeg er billøs for tiden bruker jeg stort sett en bil med parkeringssensorer, og det er mye lettere å rygge med den enn noe annet jeg har kjørt. Her bruker man bare side- og sladrespeil til å posisjonere bilen, og sensoren sier fra når du helst bør stoppe.

 

Har også prøvd en bil med et ryggekamerasystem med innebygget varsler, der bilens bane ble kalkulert ut i fra rattutslag, og vist på skjermen. Det er vel nødt til å ha vært det letteste jeg noensinne har rygget.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar

Hm,det var faktisk litt godt å høre!Det finnes hjelpemidler!",)

Jeg kan tenke meg at pipingen fra sensor kan oppleves stressende,men en blir vel vant med lyden etterhvert?",)

Ka tror du et ryggekamerasystem med innebygget varlser (så luddig!) koster å få installert i en liten personbil?

 

Takker så mye for innspill i tråden min,og legger merke til at det er kun mannfolk som svarer her",)Interessant!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Man burde vell også kjenne bilen og, eller?

Enig med det hvis du kjenner bilen hvor lang den så kan du ofte få deg lettere inn på lukeparkering.

 

Men enkelde ganger så kan du gå ut av bilen og se også..

 

Det høres utsom du ikke har lappen da kan jo du spør på kjøreskolen dem kan lære deg dette helt perfekt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...