Gå til innhold

Nettverksinstallasjon av distroer


Anbefalte innlegg

Har arva en gammel Compaq Deskpro 4000N (166mmx, 64RAM, 1.6HD) fra jobben og tenkte jeg skulle smelle inn en linuxdistro på boksen. Problemet er bare at pc'en har verken floppy eller cd-rom (dette er en av de berømte NC'ene som skulle ta over for PC'en på slutten av nittitallet, men vi vet jo alle hvordan det gikk...).

 

Har klart å få inn RH8 på boksen, men det krevde mange timer og mye styr med å flytte cd-rom, koble til en ekstra strømforsyning (bare en kontakt på strømforsyninga) m.m. Uansett, kunne vel tenke meg å kjøre en distro som passer litt bedre på en så gammel boks, er det noen som vet om en distro som kan funke på denne boksen, og ikke minst som lar seg installere over nett, vet ikke helt om jeg gidder å koble å skru så mye mer...

 

Setter pris på all mulig hjelp.

 

McMort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Debian er kjent for et genialt pakkesystem, som lar deg installere og oppgradere via FTP, HTTP og NFS i tillegg til de tradisjonelle måtene.

 

Så hvis du først får installert en base-installasjon trenger du kun en nettverksplugg :-)

 

Jepp, vet alt dette, men så var det jo å få denne base-installasjonen uten hverken cd eller floppy da... Noen måte jeg kan få til dette gjennom nett? Klarer jo å kjøre redhat så vidt da, noen flere tips? Hadde jeg vist at denne boksen ville skape så mye trøbbel og ta så mye tid hadde jeg vel latt den ligge, men nå skal jeg f..n meg ha den opp å gå...

 

McMort

Lenke til kommentar

Å installere et os uten både floppy og cd-rom blir vanskelig. Skal du i det hele tatt boote over nettverkskabelen må du ha et spesielt konfigurert nettverkskort, og da tror jeg det vil være enklere å kjøpe ny floppy og plugge inn.

 

Du kan ev. ta ut hd-en og installere os-et eller noe annet som kan bootes på den først, men da tror jeg du må kunne mer om det enn det jeg kan.

 

Har du tilgang til clas-ohlson eller tilsvarende kan du kjøpe en kontakt-dobler som gir deg to strømuttak utifra det ene du har.

 

For øvrig vil jeg anbefale FreeBSD - et veldig ryddig og greit OS:

Lenke til kommentar
Å installere et os uten både floppy og cd-rom blir vanskelig. Skal du i det hele tatt boote over nettverkskabelen må du ha et spesielt konfigurert nettverkskort, og da tror jeg det vil være enklere å kjøpe ny floppy og plugge inn.

 

Har jo RH8 liggende på maskina, men vil gjerne installere en annen distro, f.eks. debian. Spørsmålet i så måte er om det er noen grei måte jeg kan rett og slett installere debian på maskina gjennom kommandolinja i RH... Da slipper jeg nemlig å skru opp maskina, ta cd-romen fra den andre boksen min, etc. Når det gjelder floppy, så støtter maskina i følge compaqs websider ikke floppy :roll:

 

Du kan ev. ta ut hd-en og installere os-et eller noe annet som kan bootes på den først, men da tror jeg du må kunne mer om det enn det jeg kan.

 

Dette var min opprinnelige plan, men slo det egentlig fra meg... Det blir for mye styr...

 

Har du tilgang til clas-ohlson eller tilsvarende kan du kjøpe en kontakt-dobler som gir deg to strømuttak utifra det ene du har.

 

Ikke dumt, men har ingen planer om å ha en cd-rom permanent i maskina, siden det faktisk ikke er plass i kabinettet og heller ingen slots til hverken floppy eller cd i front...

 

For øvrig vil jeg anbefale FreeBSD - et veldig ryddig og greit OS

 

Kanskje jeg skal prøve det, alltid morsomt med noe nytt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...