Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Overdose av tran?


Petit

Anbefalte innlegg

Heihei!

Satt ved frokostbordet nå nettopp og skulle ta tranpillene mine som jeg hadde funnet frem før jeg satte meg.

MEN de var borte! Så jeg frant frem to til og svelget dem unna Nå kom jeg på at jeg faktisk tok de tre jeg fant frem i morges, så jeg har altså tatt 5 stykker i dag.

Har gjort dette før, og har ikke merket noen forskjell fra de dagene jeg bare tar to.

 

Men på boksen står det at anbefalt dagsdose (2 kapsler) ikke bør overskriedes.

Så til spørsmålet.. Hvorfor? Er det farlig å ta for mye tran? Kan man dø av fiskefett, eller får man simpelthen bare lettere løs mage?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er farlig å få i seg for mye Vitamin E over lengre tid.

 

What happens if I overdose?

Seek emergency medical attention.

 

Symptoms of a vitamin E overdose may include fatigue, weakness, nausea, headache, blurred vision, flatulence, and diarrhea.

 

Derfor bør du ikke overskride dagsdosen din.

 

Mer info her.

Lenke til kommentar
Heihei!

Satt ved frokostbordet nå nettopp og skulle ta tranpillene mine som jeg hadde funnet frem før jeg satte meg.

MEN de var borte! Så jeg frant frem to til og svelget dem unna Nå kom jeg på at jeg faktisk tok de tre jeg fant frem i morges, så jeg har altså tatt 5 stykker i dag.

Har gjort dette før, og har ikke merket noen forskjell fra de dagene jeg bare tar to.

 

Men på boksen står det at anbefalt dagsdose (2 kapsler) ikke bør overskriedes.

Så til spørsmålet.. Hvorfor? Er det farlig å ta for mye tran? Kan man dø av fiskefett, eller får man simpelthen bare lettere løs mage?

 

Vel, det er to grunner til at du ikke bør ta for mye tran. Det ene er som du sier løs mage. De fleste fiskeoljer har en lakserende virkning i store mengder. Det skal nok imidlertid en del til. Det andre er vitaminforgiftning.

 

Du trenger IKKE bekymre deg over å ha tatt fem kapsler en dag.

 

Hvis du derimot tar ti kapsler daglig over noen måneder ville jeg kanskje blitt mer bekymret. A, D og E vitaminer som du finner i tran er fettløselige vitaminer, og kan derfor ikke skilles ut gjennom urinen slik de vannløselige B og C vitaminene kan. Derfor er det en fare for vitaminforgiftning dersom du over lengre perioder spiser mye mer enn det kroppen bryter ned, siden det da vil hope seg opp i fettvevet ditt.

 

(Du vil neppe dø av det, men du kan blant annet få nyreproblemer og andre ulumskheter.)

 

Man kan selvsagt få i seg en AKUTT overdose av både fettløselige og vannløselige vitaminer, alså så store mengder at det er farlig etter bare ett inntak, men da snakker vi om virkelig STORE mengder vitaminer, og utenom å dytte i deg to store glass med vitaminpiller som tv-snacks har jeg vanskelig for å se for meg hvordan det skal gå til. Uten kunstige vitamintilskudd er dette i praksis umulig å få til.

 

M.a.o. no worries, men ikke glem at det er en grunn til at man har doseringer på kosttilskudd og legemidler

Lenke til kommentar

I russetida for en del år siden var det ett krav om å drikke en flaske tran i løpet av et par timer eller noe. Jeg var den eneste som greidde det, tok den faktisk på styrten. Gikk mye enklere enn jeg hadde trodd og måtte ikke engang spy etterpå. Kanskje det gikk så bra fordi jeg liker fisk, ikke vet jeg.. Men kjente i alle fall ikke noe ubehag etter det, og har jo ikke dødd ennå, så du overlever nok :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+987123897

Bumpar denne tråden eg. Nokon som veit om det er ein risiko ved å drikke ein halv kaffikopp med tran? Altså eingongstilfelle. Raskt svar hadde vore hyggeleg.

Endret av Slettet+987123897
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897
Bumpar denne tråden eg. Nokon som veit om det er ein risiko ved å drikke ein halv kaffikopp med tran? Altså eingongstilfelle. Raskt svar hadde vore hyggeleg.

 

Det er farlig å få i seg for mye Vitamin E over lengre tid.

 

det sto lenger oppe i tråden.

 

Ja, men er eingongstilfelle farleg?

Lenke til kommentar
Bumpar denne tråden eg. Nokon som veit om det er ein risiko ved å drikke ein halv kaffikopp med tran? Altså eingongstilfelle. Raskt svar hadde vore hyggeleg.

 

Det er farlig å få i seg for mye Vitamin E over lengre tid.

 

det sto lenger oppe i tråden.

 

Ja, men er eingongstilfelle farleg?

 

Engangstilfelle er ikke farlig. Du kan nok merke litt ubehageligheter i magen, men det er ikke sånn at du dør av det.

Lenke til kommentar

Jeg tar 5 kapsler Pikasol hver dag.

Høykonsentrert Omega-3, 1000 MG. På boksen står det abefalt dagsdose: 2-5 kapsler daglig.

 

Innhold 5 kapsler:

Fiskeolje, hvorav 5000 MG

Omega 3 Fettsyrer, hvorav 3000 MG

EPA 1500 MG

DHA 1050 MG

Øvrige Omega 3 Fettsyrer 450 MG

 

 

Jeg har vært veldig plaget med tørr hud spesielt i ansiktet og på hendene, og har fått høre at Omega 3 kan hjelpe.

Har også lest at det kan hjelpe mot kviser. Men ikke på meg dessverre.

 

Men nå er spørsmålet, får jeg i meg for mye? Når jeg i tillegg spiser fisk et par ganger i uka?

Lenke til kommentar
Jeg tar 5 kapsler Pikasol hver dag.

Høykonsentrert Omega-3, 1000 MG. På boksen står det abefalt dagsdose: 2-5 kapsler daglig.

 

Innhold 5 kapsler:

Fiskeolje, hvorav 5000 MG

Omega 3 Fettsyrer, hvorav 3000 MG

EPA 1500 MG

DHA 1050 MG

Øvrige Omega 3 Fettsyrer 450 MG

 

 

Jeg har vært veldig plaget med tørr hud spesielt i ansiktet og på hendene, og har fått høre at Omega 3 kan hjelpe.

Har også lest at det kan hjelpe mot kviser. Men ikke på meg dessverre.

 

Men nå er spørsmålet, får jeg i meg for mye? Når jeg i tillegg spiser fisk et par ganger i uka?

 

Det kommer litt an på hvor mye fisk du spiser, og hvor fet fisk det er snakk om. Pikasol (blå) inneholder mye vitamin E, samme gjør fet fisk, men faren for overdosering er liten. Virkningene av en eventuell overdosering vil du neppe merke mye til, det er i så fall snakk om lettere og forbigående problemer med fordøyelsen. Bruker du det blodfortynnende medikamentet Marevan, vil stort inntak av vitE øke denne effekten, men den sannsynligheten anser jeg som liten.

 

Kort sagt: Spis så mye fisk du vil

Lenke til kommentar

Husk at det anbefalte døgninntaket er satt for å forhindre mangelsykdommer, ikke best helse. Hvis man leser litt rundt omkring så ser man mange forskninger som viser at man burde innta mye høyere doser med vitaminer og mineraler enn den anbefalte døgndosen. Og at man må opp i noen sinnsyke doser før det faktisk blir farlig. Det eneste man burde passe seg for er vitamin A. Legene her i Norge ligger langt etter når det gjelder vitaminer. Mange tror fremdeles at man kan få nyrestein av høyt vitamin C inntak. Det er over 30 år siden man fant ut at det ikke stemte.

 

Utgangspunktet for de anbefalte daglige dosene er det gamle RDA (anbefalt daglig inntak) utarbeidet for det militære, for å unngå at soldatene døde av kliniske underernæringssykdommer

Endret av tonna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...