Gå til innhold

Organisasjonskart på webside..


Anbefalte innlegg

Hei, en side jeg jobber på ønsker ett orginisasjonskart på siden. Hva bør jeg lage dette i? Helst slik at den kan redigeres etterhvert. Kan selvfølgelig tegne dette, men en webside bestående av ett jpg bilde virker jo rimelig uproft. Finnes det noen støtte i html/CSS for dette eller er det bare å finne fram macromedia flash 8 med en gang? Hvordan ville du/ dere løst dette?

Endret av lillegrill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SVG er vel det beste. Dessverre er det dårlig støttet i nettlesere enda (spesielt IE).

 

Anbefalter deg egentlig bare å bruke et GIF/PNG-bildet, med mindre du har noe krav til interaktivitet. Det blir bare dumt og unaturlig å bruke Flash eller HTML/CSS til dette. Blinde og søkemotorer kan jo uansett ikke forstå hvor på organisasjonskartet folkene er så for tilgjengelighet er det like greit å bruke et bilde med alt tekst. For folk med mobile nettlesere/små skjermer eller nettlesere uten CSS vil jo organisasjonskartet bli helt uleselig med CSS siden boksene vil komme hulter til bulter. Mens med et bilde vil ting i hvert fall holde seg på plass.

 

Eneste fordelen jeg egentlig ser med html/css er at det tar mindre plass/båndbredde. Men i dag er det sjelden ett problem og bilder er ofte langt enklere å redigere/forandre på.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Anbefalter deg egentlig bare å bruke et GIF/PNG-bildet, med mindre du har noe krav til interaktivitet. Det blir bare dumt og unaturlig å bruke Flash eller HTML/CSS til dette. Blinde og søkemotorer kan jo uansett ikke forstå hvor på organisasjonskartet folkene er så for tilgjengelighet er det like greit å bruke et bilde med alt tekst.

I beg to differ. Nøstede lister er bankers til å gi samme "semantiske betydning" som et organisasjonskart.

 

For folk med mobile nettlesere/små skjermer eller nettlesere uten CSS vil jo organisasjonskartet bli helt uleselig med CSS siden boksene vil komme hulter til bulter. Mens med et bilde vil ting i hvert fall holde seg på plass.

Holde seg på plass, jo forsåvidt, men hvor mange mobiler har 5-600 pixler (om ikke mer) bred skjerm? Det kommer til å bli et salig scrollekaos eller mest sansynlig bare en nedskalert lavkvalitetsversjon av bildet. Og da er det i hvert fall uleselig. Med en HTML/CSS løsning har man i hvert fall muligheten til å falle tilbake på nøstet liste-visningen, noe de aller fleste mobiler vil gjøre når de innser at CSSen er altfor avansert til å vise på en bitteliten skjerm. F.eks Opera Mini viser StyleMap V2 helt greit på min mobil.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Hei, en side jeg jobber på ønsker ett orginisasjonskart på siden. Hva bør jeg lage dette i? Helst slik at den kan redigeres etterhvert. Kan selvfølgelig tegne dette, men en webside bestående av ett jpg bilde virker jo rimelig uproft. Finnes det noen støtte i html/CSS for dette eller er det bare å finne fram macromedia flash 8 med en gang? Hvordan ville du/ dere løst dette?

 

Et bilde... uproft? Tror ikke du skal være så bekymret for det. Hvis kunder (eller konkurrenter) er ute etter informasjon om organisasjonen, har det mindre betydning hvordan kartet presenteres. Det er tross alt innholdet som teller i en slik sammenheng. Ingen proffe vil bedømme websider utifra et organisasjonskart så hvis dere velger å legge ned mange timers arbeid i dette så blir det fort bortkastet. Misforstå meg rett her.. ;)

 

Jeg ville laget det i Photoshop med ulike layers for ulike deler av organisasjonen. Da kan disse flyttes på ved behov. Skal du gjøre kartet funksjonelt så ville jeg lagt til et trykkekart på bildet. Som de sier i reklamen, det enkle er ofte det beste. Her gjelder det å forstå brukerens behov. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...