Gå til innhold

Respons på komponenter til rask og stillegående PC


Anbefalte innlegg

Har en gammel laptop foreløpig som jeg vil kvitte meg med, og få anskaffet meg en ny data. Den skal kobles opp til en 32" HDTV (1280x720) og et 5.1 anlegg. Primær bruk er spill, oppskalering av DVD og generell nerdebruk. Lavt støynivå foretrekkes. Har aldri bygget en pc selv før. Det jeg da ser etter er åpenbare dårlige løsninger fra min side, og noe som vil være bedre. Skal prøve å forklare hvordan jeg har tenkt...

 

Her er en foreløpig scetch av planen:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=57480

 

CPU:

Intel Core 2 Duo E6850 - 1895kr

Dette skal visst være noe av det beste innen CPU og bedre enn det meste AMD kan tilby. Kunne vurdert Quad, men det krever spesiell programvare til å ta det i bruk effektivt, så jeg velger heller en mer "general purpose" vennlig løsning. Mener overclocking er en ond og skummel affære, så det skal jeg ikke gjøre...

 

Hovedkort:

Asus P5K - 837kr

Valg alldeles på måfå. Så ut som det passet komponentene så øyna mine stoppet der. Har ikke peiling på hovedkort.

 

Minne:

Corsair Twin2X2048-5400C4 - 454kr

Litt på måfå her også. Så en annen som skulle kjøpe valgte nettopp denne. Jeg skal ha 2gb RAM, men er helt usikker på hastighet og hva som er bra og sånn.

 

Lydkort:

Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer - 627kr

Er ute etter god surround fra spill. X-fi skal visstnok være prima til det.

 

HD:

Western Digital Caviar 250 GB S-ATA II 7200 rpm - 449kr

Også litt på måfå. Har en god ekstern på 500gb, så det jeg vil ha er rask ytelse. Er RAID noe tess?

 

Skjermkort:

XFX GeForce 8800 GTS 640mb - 2695kr

Virket utrolig billig kontra ytelse. DX10 og plenty med VRAM. Burde duge til Crysis.

 

Kabinett:

Absolutt ingen peiling. Jeg skal ikke ha noe "gamer 1337-with annoying lights", men kanskje ikke helt det gråeste heller. Noe som passer til mine komponenter, er billig, og har litt stil i seg. Lav profil altså.

 

Strøm:

Ikke anelse.

 

Totalt så vil vel dette koste rundt 7-9000kr, så vi kan si budsjettet ligger der.

 

Anngående skjermkort, min laptop vil ikke bruke HDTVen min (DVI) før jeg har lagt inn drivere og valgt skjermen i windows, er det noe som bare gjelder laptop og vil denne maskinen vise BIOS, bilde uten driver etc?

 

Vil være takknemlig for input.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Vurdert quad-core?

Yep, men som jeg sa må programmer skrives for å ta nytte av det. Ytterst få gjør det idag, og ikke alle vil i fremtiden. Da tror jeg at jeg får mer bang for the buck med å ta en duo som er klokket høyere enn quad til tilsvarenede pris (og jeg ville jo ikke overklokke).

 

- Du bør heller velge PC6400 RAM

MMkay. 200 opp i pris ser det ut som. Er jo ikke mange kronene, men er det noe praktiskt forskjell på disse to?

 

- Lydkort er som oftest unødvendig

Ikke som jeg kan se det. Du får jo bedre surround og EAX og greier med eget lydkort. Hovedkort har vel ikke surround-output som regel engang?

 

Strøm: Corsair er bra

Hvor mange watt? 600?

 

se på antec P182.

Mjo, greit nok design, men litt dyrt da.

Endret av Vin_Kaleu
Lenke til kommentar
Hovedkort har vel ikke surround-output som regel engang?

Så godt som alle nyere hovedkort har 7.1 output

Hvor mange watt? 600?

600W holder ihvertfall. Kan nok gå ned mot 500W uten at det er noe problem også

Mjo, greit nok design, men litt dyrt da.

Kan lese en test av Antec P182 og andre kabinetter her

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Har nå kjøpt følgende:

Kabinett: Antec SLK3000B [

PSU: Corsair VX450W

Lydkort: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer

Hovedkort: Gigabyte GA-P35-DS3

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6850

Brenner: Nec AD-5170

Minne: OCZ DDR2 PC2-6400 Platinum XTC Dual Channel 2GB (2x1024MB)

HD: Samsung SpinPoint T166 500GB S-ATA

Skjermkort: XFX GeForce 8800 GTS

 

For totalt 9 106 med frakt hos Amentio.no. Eneste var at de ikke hadde kabinett inne. Får se om jeg får avbestilt det og å skaffet et annet (blir surt å sitte med alle komponentene og ingensteds å plassere de...).

 

Eneste jeg lurer på om jeg gjorde feil i var brenneren som bruker IDE, og ikke S-ATA. Har det noen som helst prisverdig forskjell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...