Gå til innhold

''LAN'' mellom to PC-er med en internett kabel?


HanselV

Anbefalte innlegg

Hei. Her hjemme har vi internett fra Telenor, som ikke er aktivt. Altså man må skrive inn brukernavn og passord (som med modem internett) når jeg skal på nett. Tingen er at da er det ikke mulig å ha koblet opp 2 PC-er samtidig på internett, så lurte på om det er mulig å bare bruke 1 nettkabel mellom pc'ene? Siden jeg har ikke hub her og routeren har kun 1 utgang:s

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Å linke mellom to PC-er med kun én kabel er fullt mulig. Kan du forklare meg litt mer nyaktig hvordan nettverket er satt opp?

 

Forklar gjerne slik.

 

eks. Internett --> Modem --> Router osv.

 

Skal begge PCene ha internett?

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Altså nei ingen kommer på nett, hehe, mener at jeg bare skal ''linke'' pcene sammen som med en gameboy, ved hjelp av en internett kabel;)

Sånn det er satt opp med den stasjonere, så: Vegg - en liten boks - Ruter - pc. Men har prøvd før å det går ikke å sette sammen flere PC-er på våres internett, sikkert bare til å ringe Telenor å få fikset det, menmen:) Grunenn til at jeg vil dette, er fordi jeg og en kompis skal spille mot hverandre på diverse Valve spill, hehe.

Endret av HanselV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Ja, dette er fullt mulig. Jeg rigget senest forgje helg opp et nettverk mellom to PC-er fordi broren min skulle linke. Dette ble gjort med kun en enkel kabel.

Jeg prøvde å sende deg en guide jeg laget for et par år siden.

 

Hvis du ikke fikk den kan du gjøre dette:

 

Dette gjøres på begge maskinene:

Kontrollpanel --> Nettverkstilkobl. --> Lokal Tilkobl. --> Høyreklikk|egenskaper --> TCP/IP protokoll --> automatisk IP --> OK ---> OK.

 

Husk å slå av alle brannmurer og legg til spillene dere skal spille under unntak i windows brannmur.

 

Hvis ikke dette fungerer, kan dere prøve med fast(statisk) ip adresse. Gjør som over og skriv inn:

IPadresse: 192.168.0.1 (på PC1) og 192.168.0.2 (på PC2)

Nettverksmasken skal være 255.255.255.0 på begge maskinene.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Takk skal du ha!:)

Bare hyggelig! :thumbup:

Jeg får prøve.

Ja, du kommer ikke noen vei uten å prøve.

Maskinene koblet seg automatiskt til hverandre hvertfall..

Dette betyr at du har automatisk IP og at maskinene "blir enige" om forskjellige IP-adresser innenfor samme "område". Hvis du benytter deg av fast IP-adresse (ikke automatisk) må du huske å bytte tilbake til automatisk for å få internett.

har ikke fått testet om det funer å spille på LANserver enda. hehe

Gjør dette, så ser du om det funker. Bare husk å legg spillene til i unntakslisten i Windows brannmur og/eller slå brannmuren av. Dette kan gjerne være like greit fordi du har jo ikke internett, så ingen angriper derfra.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...