Vaenas Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Skrevet 25. oktober 2007 har spilt WoW selv og kan selv si du blir lett sugd inn der ja, men jeg er i det minste under kontroll og spiller bare med venner, for ellers menner jeg det ikke er vits i å spille.
Vaenas Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Spill og Spill avhengighet… Når man snakker om spill og spill avhengighet tenker man straks på de nye online spillene, men hva er det som får ungdommer til å spille spillene? Er det følelsen av å mestre noe? Er det fordi man kan få det man trenger av sosialt liv der? Det finnes mange teorier rundt dette, å jeg tror er rett og slett at det er det sosiale som gjør personer avhengig og derfor finnes det noen metoder å unngå avhengighet og la dem bare være opptatt av spillene, der kommer de gylne regler inn. Hva kan defineres som avhengighet? Du har kanskje en sønn eller datter du mener er avhengig, men er denne sønnen eller datteren avhengig, det skal jeg prøve å hjelpe til med å bestemme. hvis en person tenker eller snakker mye om spillet, i løpet av skoledagen, ute med venner eller ved middagsbordet, eller bruker mange timer på spillet, betyr ikke nødvendigvis at denne personen er avhengig, men kanskje at denne personen er på vei til å bli det. Hvis man skal finne ut om personen er avhengig skal man se etter dette: personen snakker mye om spillet, skulker fordi personen vil spille, når venner vil ha personen ut så blir han/hun inne, blir aggressiv når dem ikke får spilt, de spiller ikke for gleden, men fordi dem bare vil spille, dem bruker veldig mye penger på spill eller når karakterene synker og personen blir usosial. Dette er det som kan ses på som symptomer til avhengighet, hvis dette forekommer, eller er på vei til å skje, finnes det noen små ting man kan gjøre for å fikse på det. 4 Gylne Regler til å unngå Avhengighet Når man spiller online spill eller samme hvilket spill det er, så finnes det et par ting man burde gjøre. Dette bør dere foreldre passe på helt til det blir en vane for deres sønn eller datter, som sagt i under tittelen er dette for å unngå avhengighet til spill og tv. •Hver time skal man ta en pause på fem minutter, og gjøre noe utendørs, som ta en tur med hunden eller rett og slett bare dra inn litt luft. •Man skal drive med en eller annen sport minst 2 ganger i uka. •Minst en time hver dag med sosialt ute liv, blant venner. •Hvis din sønn eller datter ikke har gjort leksene kan du, istedenfor å ta fra dem dataen eller tv´n i en uke, kan du gjøre det sånn at dem ikke får brukt dataen eller tv´n, før de har gjort leksene. Når det er gjort kan dere fortsette som vanlig neste lekse periode. Intervju med fem Risil elever. Jeg har da vært på risil ungdomskole og hentet ut fem svært forskjellige tiende trinns elver til å snakke om spørsmål innenfor spillets verden. Dette er elver fra det mest aktive fotball miljøet og elever til det aktive dataens verden, vi fant oss et rom ved kantina og startet på spørsmålet: --Hvilket spill er det dere spiller? - De svarer med ulike svar som WoW, CS:S, Halo 3, Final Fantasy 12 og Fifa 2008. --Så spurte jeg spørsmålet hvor mye spiller dere daglig? - Der svarer P1 all fri tid, P2 sier 6 timer, P3 sier han spiller kanskje opptil 4 timer, mens P4 kommer med svaret 8 timer før i tiden, og P5 2-3 timer når han ikke spiller med mange venner. --Nå hva mener dere om medias syn på spill? Når de sier at spill gjør ungdommene avhengig og at det er like farlig som dop -De sier at det er like farlig som dop, og at man blir like avhengig av det, men jeg tror ikke det, vis du er Seeleaf er det farligere sier P4 og ler. -P4 spilte mye før og han vare delvis avhengig, så både ja og nei, man må kontrolere virkeligheten og spillet vær for seg. -- hvor mye penger har dere brukt i løpet av det siste året på spill? -3000 kanskje sier P4 -ca 4000, jeg har to accounter vet du sier P2 -600 på årets fifa sier P5 --hva sier foreldrene dine til spilling? -Stefaren min spiller selv så han bryr seg ikke, mamma liker det absolutt ikke. Sier P4 -jeg spiller ikke for mye så de sier ingen ting til det. Sier P3 -pappa bryr seg ikke men mamma kan bli litt stren sier P2 -pappa syns det er helt greit man stemoren min klikker mentalt. Sier P1 Hvilket spill spilles og litt om hvert Som dere har sett i lengre opp har dere hørt om CS:S, WoW og Halo 3 osv, men hva slags spill er det? Her kommer svaret. CS:S heter egentlig Counter Strike Source, som er et skyte spill sett fra første persons syn, her går man rundt på forskjellige baner, som man enten er en anti-terrorist eller en terrorist. Det finnes da to typer baner her, den ene typen er en bane som handler om gisler og den andre typer er det bomber, er man da en anti-terrorist skal man desarmere bomben eller redde gislene. Og for terroristene skal man gjøre det motsatte. WoW er egentlig kjent under navnet World of Warcraft hvor man spiller i et gigantisk online samfunn, med forskjellige raser og klasser, dette spillet kan man spille på tre forskjellige måte, man kan spille pvp som er spiller mot spiller, pve som man spiller mot monstre, og pvppve som er begge delene. Men i alle delene kan man gjøre oppdrag, og øke nivåer (levler), nivåene øker da etter, man har drept et antall monstre eller gjort noen oppdrag. Dette spillet har blitt slaktet av media som det spillet som gjør folk avhengig. Halo 3 er et første persons syn skytespill, hvor man da spiller noe som kalles campaign eller online. I campaign følger man en historie, mens i online delen spiller man mot andre personer verden over. Fifa 08 er ny årets fotball spill, der man har et fotball lag, og spiller kamper og turneringer. Final Fantasy er et RPG spill kalt rolle spill på norsk. Disse spillene er fantasi preget og har bra historie og kule kamp systemer. Hvorfor spiller man spill? Det er mange teorier her av folk som ikke spiller selv, men man må spille selv for å vite svaret. Det er selvfølgelig forskjellig for hver og en person, men man spiller på grunn av følelsen av å mestre noe, at man får følelsen av det å være best, man har et flott tids fordriv, det er morsomt, man kan være helten eller den onde fyren, det er underholdning, man kan få følelser av spill, sånn som glede, sorg og sinne, man blir akseptert uansett i online verdenen og av at man kan få litt sosialt liv gjennom online verdenen. Dette er vel grunnene til hvorfor man spiller. Alle som spiller er vel enig i noen av grunnen til at dem spiller, det er jo ingen som spiller når dem ikke føler noe av dette, da er man bare avhengig… husk dette er før redigering. Endret 25. oktober 2007 av Luftig
MindTooth Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Var en del skrivefeil. Pluss jeg tror noe plasser burde du omformulere deg. Litt mere rettskrivning. Du bruker mange "moderne" ord, som jeg tror mange ikke vil ta fatt i hva er. Men ellers bra. Birger
Vaenas Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Skrevet 25. oktober 2007 har da skrevet om ettersom hva redaktøren sa jeg skulle skrive om og hper det ble bra får bare vente å se.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå