Gå til innhold

Gaming pc - 6-8k


Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger hjelp til valg av komponenter til bygging av ny gaming-pc. Trenger kun maskin, ikke mus, skjerm, tastatur osv. Prisen skal være maks 8 tusen. Maskinen vil brukes til spill som cs 1.6, wow, bf 2. Ønsker også å kunne bruke den greit til nyere spill i noen år fremover. Har dere noen gode forslag ut ifra disse forutsetningene? =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

cpu: e6850, 2 gig ram av noe slag crusial ballistix er jo billig og bra bra, nvidea gts kort 320 mb, et greit sli hovedkort, slik at du evt kan kjøpe et gts kort til i framtiden kabinett blir litt i forhold til hva du vil ha, samsung spinpoint 250- 500 gb... Ja dette her dekker vel det meste, var veldig kjapt skrevet.. Gå innn på prisguiden å lag en handlevogn så kan du prøve deg litt fram

Lenke til kommentar

post-51018-1193139012_thumb.jpg

 

Et kvikt forslag til deg. Kan skredersy det mer om du kommer med mer info(hvordan vil du at kabinettet skal se ut, hva er max oppløsning på skjermen din, skal du overklokke og andre preferanser). Ville anbefalt en E6750 over E6850, forskjellen i spill på disse prossesorene er minimal, men forskjellen i pris er ikke det, så prisen er ikke verdt i denne prisklassen. Hardisken jeg valgte har fått veldig mye ros i tester, men den han nevner er og veldig god. Ville ikke gått for et SLI hovedkort fordi de koster for mye, ved oppgraderinger i fremtiden vil du uansett få mer ut av å kjøpe et helt ny skjermkort. Hadde foresten valgt et ATI HD2900Pro ettersom dette er det beste i denne prisklassen, men SHG har det ikke.

Lenke til kommentar

Etter min mening kan du gå for MSI P35Neo og spare ennå mer penger. Videre er value serien til corsair også helt grei! Om du ikke er opptatt av produkter med mye dill, så er det penger å spare. Av CPU kjøler ville jeg imidlertid ha valgt Tt Big Typhoon om overklokking er et tema.(VX120 eller noe sånt heter den vist nå). Pengene du sparer kan du sette på grafikken.

 

Edit: Det er i alle fall mulig i teorien å skaffe seg gamingPC med 8800GTX for under 8K

Link: http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=57256

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Enig jeg var litt kjapp der ikke vits med sli kort.... jeg sjekket ikke pris på dette, så du må evt se hvilke deler du kan bruke mer penger på for å få det slik du vil

 

Eneste med Wd diskene er at de har en tendens til å lage litt mer støy, men er ikke veldig mye forskjell, men kan være litt om de skal stå i et stille rom

Endret av Zarachas
Lenke til kommentar

Ikke glem at det er snakk om én uke til 8800GT kommer, som skal være en god del bedre enn GTS kortene. Det har 512mb minne.

 

Utover det, du sier ingenting om du skal klokke eller ikke? Om du skal klokke litt, og det greier selv bestemoren min, så ville jeg tatt E6750, du klokker den fort opp en liten skvett! Trenger ikke mye skills for å greie det. Med den Tt Big Typhon eller en annen kjøler så skal det gå smertefritt.

 

Hva slags skjerm har du? Hvilken oppløsning skal du kjøre? Det er strengt tatt tøys å kjøpe 8800GTX om du ikke kjører på mer enn 1600*1200. Skal du ha en "vanlig" oppløsing, som på en 19" lcd, altså 1280*1024 så holder et GTS eller et GT lenge. Det kabinettet det blir linket til, som koster 180 kroner.. Ikke gjør deg selv den bjørnetjenesten. Da ville jeg heller sjekket bruktmarkedet etter et brukt LianLi eller et annet kabinett du liker. Det vil du ha mye mer glede av!

 

EDIT: Jeg hadde fire 250gb'ere før- 2 WD, en Samsung, og en Seagate. Jeg gjorde et lite eksperiment, og jeg hørte ikke forskjell på diskene.. Jeg har nå en 750gb WD, og det kommer snart en 750gb Seagate ES i posten. Tror ikke jeg kommer til å høre forskjell der heller. Jeg vil dog anbefale å ha to separate disker pga ytelse. Da legger du page file, eller sidevekslingsfilen på den (google it om du ikke vet hva det er), samt at du kan partisjonere opp litt sånn at du ikke blander OS( gjerne c:) og eksempelvis spill. Jeg kjører separate partisjoner for: "Mine dokumenter, selve OS-installasjonen (samt programmer som ikke tar stor plass), en der jeg installerer spill og ting som tar plass (Medal of Honor Airbonre tok ca 5GB!), og en til diverse media, som installasjonsfiler, filmer, serier etc etc...

 

PS: Har sendt deg en PM om 250gb's disker. Dere andre her må gjerne kommentere det jeg sa over om å kjøre flere disker da jeg spør trådstarter om han vil kjøpe to disker a 250GB.

post-70198-1193143149_thumb.jpg

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å dytte så mye ytelse som mulig ut av budsjettet på 8K. At det kabinettet er crap er vi alle enige om, men det påvirker ikke ytelsen direkte! Personlig ville jeg gått for CM stacer 831. Kabinett er lett å oppgradere ved en senere anledning. At det er en bjørnetjeneste er jeg ikke enig i. Skal man ha et godt kabinett, så må man likksom punge ut for det. Opp til ca 500kr er omtrent alt like crappy som dette!

 

GTX er uansett en del hakk vassere enn GTS. Om han velger GTS og en E6750 er nok et alternativ. Jeg er vet imidlertid hva jeg hadde gått for. Smak og behag vil nå jeg si.

 

Når det gjelder disker så kan 2x250GB i Raid 0 være en ide, men dersom en har et budsjett å holde er min anbefaling Samsung 500GB.

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Mente ikke raid, og det blir ikke dyrere enn én disk på 500. Mente at han kunne kjøre diskene separat, ikke raid. Les det jeg skrev en gang til, raid er ikke nevnt med et eneste ord. Det er en fordel å ha pagefile på en egen disk ift ytelse.

 

Et dårlig kabinett med mye støy er ikke bra. Jeg ville heller tatt et GTS-kort og et godt kabinett. Kabinettet vil vare lengre enn skjermkortet uansett..

Lenke til kommentar

Hei, og takk for alle svar!

Har i utgangspunktet ikke planer om å overklokke prosessoren, men det er ikke noe problem å få det gjort dersom dere mener det er mye å hente på det. Har ingen skjerm for øyeblikket, men det jeg kommer til å bruke kommer sannsynlighvis til å være på 1280*1024. Når det gjelder kabinettet bryr jeg meg egentlig veldig lite. Støy er heller ikke et enormt problem så lenge det er innenfor rimelighetens grenser ;)

Jeg har allerede en ekstern 320gig harddisk som kommer til å være permanent tilkoblet, så godt mulig at jeg holder meg til en 250 gb disk i maskinen.

Sjekket litt i prisguiden og fant ut at jeg kan få Intel Core 2 Quad Q6600 til samme prisen som en E6850, ville dette vært en fordel?

Vil gjerne også ha noen flere synspunkter på grafikkort.

Lenke til kommentar

Hvordan får du 2x250Gb disker til å bil billigere enn 1x500Gb?

 

Billigste 250Gb disk i prisguiden kr. 431,-

Billigste 500Gb disk i prisguiden kr. 725,-

 

Ikke mye forskjell, men ubenektelig dyrere med 2x250Gb. Det samme gjelder for WDC RE diskene.

 

Jeg er av den oppfattningen at Raid 0 er en god løsning for Os. Det er også en god løsning å legge den nevnte pagefilen på en annen disk enn den Win er installert på. SW raid kan bli litt teknisk i win XP om en ikke har støtte i HW. Da må man trikse det litt til.

 

Hvorfor så skeptisk til raid?

 

For kr. 300,- ekstra kan han få en HDD til, og dermed både i pose og sekk.

 

Hva som er best av Raid eller Colocate pagefile, skal ikke jeg si noe om.

 

Når det gjelder kabinett så har vel egentlig en gaming PC alltid handlet om Skjermkortet.

 

Jeg klarer helt fint å spille f.eks. BF2142 med GF7900GTO på 24" skjerm. Så et GF8800GTS skulle jo holde i lange baner! Men det er vel ikke helt det det handler om vel. Det kommer stadig noe nytt, og om man er ute etter det sise i spil de neste 2 år framover, da kommer GF8800GTX til sin rett!

 

Men la oss si da at han venter en uke og får GF8800GT for kr. 2500,-. Da har han vel akkurat penger til CM stacker type: STC-T01 kabinett, om budsjettet skal holde.

 

PS: Er nesten litt imponert over hvor mye som går å få ut av 8k!

Link: http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=57256.

 

off topic: Sist jeg diskuterte raid 0, kom det en påstand om at en EIDE seagate 40GB hd var raskere en 2stk. WDC raptor 74 16mb i raid 0!!

Lenke til kommentar
Har tenkt litt frem og tilbake nå og har kommet frem til denne maskinen:

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=57339

 

Lurer bare på om RAM'en passer til hovedkortet, og eventuellt hvilken jeg burde bytte med. Ellers, noen innvendinger?

Rammen er grei den.

 

Har du ikke glemt DVD/HDD/Floppy?

 

CPU vifte! Den orginale er ikke å anbefale!

 

Skal du gå for GF8800GTS? Vent på GT!

 

Hvis jeg var deg hadde jeg tatt kostnaden med et CM stacer 831 kabbis! Da har du kabbis så lenge du gidder å mekke PC selv!

Lenke til kommentar

Dere må lære dere å lese mellom linjene her gutta :)

 

Jeg skal selge fire 250GB disker, og det vil følgelig bli billigere enn én 500GB'er. Ingen tvil om at RAID er bra, men det var ikke det jeg foreslo, derfor svarte jeg som jeg gjorde. RAID krever enten flere disker for samme lagringsplass, eller så kan man bruke samme antall disker og få samme lagringsplass, på bekostning av dobbel risiko. RAID 5 er mellomtingen, som kutter ned lagringsplassen med én enhet, men som gir økt sikkerhet. RAID 10 kan jeg for lite om, men systemet der er vel at man med fire disker (la oss si av 100GB størrelse) får 200GB lagringsplass og dobbel ytelse. Jeg kan for lite om det til å være like bombastisk som halvparten av forummedlemmene er om dobbelt så mye.

 

Masterboy: BF2142 er et "gammelt" spill. Med DX10 så krever det mer av maskinvaren, og jeg tror man vil se en vesentlig redusert ytelse med høye oppløsninger når man ser på nyere spill. BF2142 er nesten som en mod av BF2, som virkelig begynner å bli gammelt hva gjelder data-verden og krav til ytelse av skjermkort. Jeg er enig at skjermkort er en vesentlig del av en gamer-maskin, men man skal heller ikke se seg blind på det heller. Det var nettopp derfor jeg spurte om hva slags skjerm trådstarter skal bruke i nærmeste fremtid, siden det sier en hel del om hva slags krav som vil bli stilt til skjermkortet. Om han kjører en 19"LCD mener jeg fremdeles at det er tull å bruke penger på et GTX når man ser på hva trenger å bytte ut oftest når man bygger maskinen selv, og kan bytte ut gradvis. I mine øyne er det ingen tvil om at et 8800GT vil være det beste valget, slik at han kan kjøpe et Stacker, LianLI, eller et annet kvalitetskabinett som holder støyen inne, som har gode kjøleegenskaper, og generelt, vil duge bedre.

 

EDIT: Bare sånn at det ikke eksisterer mulighet for å tolke ting feil: Jeg prøver ikke pushe på trådstarter å kjøpe fire disker fra meg, ellers ville jeg ikke nevnt det. Det er, fra min side, et forslag om to disker, totalt 500GB uten raid til en pris som gjør det forsvarlig. Sikkert noen som ville kommentert at det sto fire disker i mitt opprinnelige innlegg.

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

Takk igjen for alle svar!

Til masterboy: Skal selvfølgelig ha harddisk også men planlegger å kjøpe en brukt en. Det er også mulig jeg har en dvd-brenner jeg ka nbruke, så tar det eventuelt senere om det blir nødvendig.

 

Har du noen anbefalinger angående vifte til CPU (Helst til en rimelig penge)?

 

Angående kabinetet så skjønner jeg at det vil være en fordel å legge litt mere oenger i det, men som sagt så er jeg på et noe stramt budsjett, og å bruke to lapper på "ramma" til PC-en synes jeg er å overdrive. Har du eventuelt et annet kabinett å anbefale til en betydelig lavere pris er det bare å komme med det =)

Lenke til kommentar

Nocuta vifter er veldig stille, mist er også et bra alternativ, men du må se litt hva du har plass til i kabinettet ditt, tror kanskje noctuaen blir for stor.... om jeg ikke tar helt feil er det akkurat gjort en vifte test på Hw.no

 

Antec p182 er et veldig bra kabinett, veldig stillegående, og god plass til det meste

Endret av Zarachas
Lenke til kommentar

Antec P182 har fått veldig gode tilbakemeldinger, og jeg er misunnelig på en kamerat som har det. Synd det ikke er tilpasset vannkjøling da jeg er avhengig av det..

 

Her har du et par kabinetter jeg synes ser veldig greie ut, som er av god kvalitet:Sammenligning her...

 

Om du går for Silentium-kabinettet ville jeg dog solgt strømforsyningen som følger med, og tatt en corsair eller mist på rundt 500W.

Lenke til kommentar

Jaja... Begynner å bli enige her i veffal!

 

Nocuta NH-12 er en enorm kjøler som er svært stillegående med den medfølgende eller andre stillegående 12 cm vifter. Det man skal være klar over med denne kjøleren, er at kjøleribbene rundt mosfet og NB på hovedkortet ikke får noe luftgjennomstrømning fra CPU viften. Disse kan derfor bli serdeles varme dersom en ikke monterer noen tileggsvifter. På ASUS P5B Deluxe og P5K Deluxe, er det ikke mulig å montere den ekstra radialviften som medfølger.

 

Jeg vet ikke hvordan dette utarter seg på det kortet du har valgt. Jeg er derfor blitt litt skeptisk til denne typen kjølere, om en ikke modifiserer mosfet/NB kjøling i tillegg.

 

Et godt alternativ er Tt Big Thypoon. Fins i versjon med hastighets regulering. (VX120 eller noe sånt). Denne blåser jo ned mot kortet, så her skal det i teorien ikke oppstå samme problem som med overnevnte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...