Gå til innhold

Propellerheads Reason - Hjelp, tips, råd og diskusjon


Skagen

Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Jeg har bare et kjapt spørsmål..

Jeg sitter med et Edirol PCR-50 keyboard som jeg ønsker å koble til i Reason 4 på en iMac med OSX 10.5.2 (Intel-prosessor). Har lasta ned driverne fra nettsidene til Edirol, men det eneste som fungerer er å bruke mod-wheel/pitch. Den reagerer ikke når jeg trykker på tastene. Forøvrig er den koblet via USB, ettersom jeg ikke har fått lydkortet mitt enda.

 

Må jeg gjøre noen innstillinger i Reason eller på keyboardet for å få det til å fungere? Har fulgt manualen ved å la den stå på memory 0 når jeg har koblet den til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen!

 

Har fått lydkortet mitt nå og koblet keyboardet gjennom midi-inngangene, men det jeg har lagt merke til er at selve keyboardet ikke reagerer på tangentene. Det er et fint lys som blinker når informasjon blir sendt, og den reagerer kun på mod/pitch, knotter og slidere og ikke på tangentene.

 

Noen som vet hva problemet kan være? Er det ødelagt eller bare meg som har oversett noe grundig feil et eller annet sted?

Lenke til kommentar

Hei!

Har et spørsmål anngående "sampling".

 

Jeg ønsker og bruke utklipp med lyd fra MP3 filer jeg har på pcen, sanger fra f.eks tidlig 90-tall. Jeg ønsker å bruke utklippene fra MP3 filene i reason 3.0.

 

Jeg bruker Reason 3.0 og har nå kun Sound Forge og Audacity som "klippe programmer".

 

Trenger litt info om hvordan jeg kan gjøre dette, da det virker som om Reason 3.0 kun tar "midi filer" til import.

Kan ikke stort om andre programmer som Cubase osv, men gi meg gjerne litt info om hva jeg kunne trenge og hvordan jeg kan gjøre "samplingen"

Lenke til kommentar

Du må lagre klippene som .WAV og deretter åpne filene i en av disse tre sampler-maskinene:

 

1. ReDrum Drum Computer (samplerbasert trommemaskin):

post-51867-1204139980_thumb.jpg

Hver "kanal" på trommemaskinen har sin egen browse-knapp for å laste inn samples.

 

2. NN-19 Digital Sampler:

post-51867-1204140029_thumb.jpg

Du må bruke skru-knottene under LCD-displayet til å mappe ulike samples til ulike noter. Litt knotete, men det går.

 

3. NN-XT Advanced Sampler:

 

Her må du trykke på den lille trekanten som pil #1 peker på for å ekspandere maskinen før du finner browse-knappen. Denne har en mer grafisk måte å mappe samples til noter, men all funksjonaliteten gjør maskinen kanskje litt vanskelig å bruke.

post-51867-1204140713_thumb.jpg

 

4. En siste mulighet er å bruke et program som heter ReCycle 2 til å lage .REX-filer som du kan åpne med Dr.REX-maskinen. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelp! :)

 

Nå som vi er i gang, jeg tenkte jeg skulle kjøpe en mic snart til å rappe/synge RnB med og bruke lydsporet i reason-tracksa mine. Noen forslag til mic? Skal ikke ha noe "supert" men må duge. Hør tjeg må/bør ha ekstert lydkort, noe å anbefale? Og hvordan legger jeg inn lydspor/spiller inn vokal med reason? Jeg har Sound Forge hvis jeg trenger et ekstert program.

 

På forhånd takk. Super tråd btw!

Lenke til kommentar
Tusen takk for all hjelp! :)

 

Nå som vi er i gang, jeg tenkte jeg skulle kjøpe en mic snart til å rappe/synge RnB med og bruke lydsporet i reason-tracksa mine. Noen forslag til mic? Skal ikke ha noe "supert" men må duge. Hør tjeg må/bør ha ekstert lydkort, noe å anbefale? Og hvordan legger jeg inn lydspor/spiller inn vokal med reason? Jeg har Sound Forge hvis jeg trenger et ekstert program.

 

På forhånd takk. Super tråd btw!

 

jeg bruker RØDE NT-1A. funker ganske bra til en billig penge syns jeg :)

lyskort. vel jeg bruker Edirol UA 4FX. med dette lydkortet og den mikken så syns jeg ikke at jeg har manglet noe. du får de begge to for dunt 4 000. litt mindre og.

du må enten bruke reason i rewire med et annet program som kan ta opp eller ta opp så sample det inn i reason hvis du skal ha vokaler. jeg produserer alt i reason. så overfører hver enkelt lyd inn i sonar så tar jeg opp der. tar også mix og master der :)

Endret av DilliMusic
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg har nå bestilt meg Reason v4, og får det forhåpentligvis i morgen. Er ganske ny innenfor dette, så fint om noen har tips til tutorials jeg kan/bør se. Har allerede sett en del på synthopia.com og reason4tutorial.com, men blir veldig glad om noen vet om andre sider.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tenkte jeg skulle slenge inn litt tips og triks som jeg har brukt opp gjennom årene med Reason:

 

Lyst til å få multiband compression?

- Add en spider splitter/merger til instrumentet

- Send ut 4 signal til 4 forskjellige vocodere

- Add en compressor til hver vodocer

- Still knappen til equalizer på vocoderen

- Velg 4 band på vocoderen, og sett hver vocoder til å styre hver sin frekvens-stolpe

- Merge alle ut signalene fra compressorene tilbake til spideren

- Send så det samlede signalet til mixeren

 

For å få fetere basslinjer eller melodier, add flere instrumenter til å spille samme melodi. Velg ut noen instrumenter som KUN spiller høye frekvenser i melodien, og samme for andre frekvensområder. Prøv deg fram. Add unison og stereo til noen elementer. Reverb og delay til kun noen elementer, og ikke samme på hver. Dette skaper et enormt mye bedre lydbilde. Men vær forsiktig.

 

Ønsker du en vanvittig vocal effekt? Add 2stk vokalspor til å spille av det samme. Men flytt baren til det ene sporet ØRELITTE granne til høyre, slik at det starter litt etter. Dette kalles pseudo-delay.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Klart du kan. Du kan enten brukere en sampler (F.eks NN-19), trommemaskinen ReDrum (anbefales ikke) eller bruke et program som heter ReCycle til å lage REX-filer ut av gitarene og vokalene. I ReCycle kan du klippe opptakene opp i småbiter slik at du kan korrigere timing og tempo i Reason ved hjelp av DR.REX-maskinen. Hvordan du laster lyder inn i ReDrum og NN-19/NN-XT har jeg tidligere beskrevet her :)

Lenke til kommentar

Nå er det et par år siden jeg brukte verktøyene jeg vil anbefale, men MIDI Yoke og Bome's Mouse Keyboard fungerer greit til slikt. MIDI Yoke er en virtuell MIDI-driver som kun omdirigerer MIDI-data fra f.eks Bome's Mouse Keyboard og inn til Reason.

Det er en guide på bruk av dette her: Tutorial: Usage with Reason 2

 

Jeg er litt usikker på om det gjøres eksakt likt med Reason 4, og om MIDI Yoke fungerer i Vista. Men du får prøve det ut. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har et spørsmål ang. NN19.

 

Når jeg putter inn et sample jeg vil bruke, må jeg først og fremst trykke "solo sample" for at samplet skal spille. og det er jo greit. det funker uten problemer. irritasjonsmomentet er at hver gang jeg åpner reason-fila på nytt etter jeg har lukka det, må jeg trykke på solo sample igjen (på samtlige nn19-bokser jeg har i prosjektet, og det blir ofte en del). hvis jeg ikke gjør det, spiller den av standard-lyden som er farfisorgan eller no. Er det en måte å lagre at jeg faktisk har kryssa av for solo sample på? i reason 3 var dette aldri noe problem.

 

mvh

Christian

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vurderer å sette meg ned med Reason igjen og trenger nytt lydkort + midi interface..

 

Noen som har et forslag til rimelig utstyr? Lydkortet møter veggen når jeg bruker det sammen med Atomix Virtual DJ. Kan ikke tenkte meg at det blir noe bedre med Reason. :ermm:

 

edit: Ettersom jeg kan huske ble det anbefalt midi interface i Reason. Hva egner seg best av tangent-layout og "pad-layout"?

Musikken jeg håper å få frem er trance forresten

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...