Gå til innhold

cpu bruker 100% på begge dual corene.. bare jeg siter på msn, filmer, spiling osv


creaT

Anbefalte innlegg

har en AMD athlon 2.8 ghz cpu.. som ikke er så veldig gammel. ny data å. alt er kjøpt på juni 2007.

skjermkor HIS radeon x1950 512 mb

msi k9n diamond hk

2 gb ram

samsung spinpoint 250 gb harddisk

seagate barracuda 320 gb harddisk

hiper 530 V strømforsyning

har vista opratyrsystem

 

er ikke så veldig flink me data å ting der. men ska prøve å forklare problemet.

problemet er at når jeg starte cs, eller andre spill/ programer så skjer d at bege dual corene brukes 80- 100%

bare jeg siter på msn så brukes det 10- 40 %.

når jeg spiller cs så ligger cpun på 90 %.

mn når datan står på og ikke brukes da ligger cpun på 0 % - 25 %.

 

dette problemet skjede en dag da jeg slo på PC-en, begynte å spille cs. spillte det en stund så begynte det å lagge veldig mye. skjønte ikke va problemet var så jeg spurte en kompis om hjelp å han sa at cpuen min brukte 100 %. å han viste ikke va problemet var.. dette problemet ble plutselig sån.

har prøvd å formatere men funka ikke. dette ble bare sån for ikke så mange uker siden.

 

trenger svar fort!!

lei av dette problemet

takk for alle svar

Endret av creaT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket hvilke(n) prosess(er) som bruker CPU-tid? Sjekk i task-manager.

 

Ville sjekket dette først uten at noen spesielle programmer kjører, altså etter oppstart av maskin.

 

Deretter ville jeg sjekket igjen når du bare sitter med MSN.

 

Så kan du sjekke mens CS kjører (ALT-TAB).

 

Rams opp de prosessene som tar mye prosessor-tid...

Lenke til kommentar

kan hende du har fått uønsket spyware på PC-en. eller at indexing service har startet..

eller at det er no krøll med windowsregister.

lagt inn noen nye programmer i det siste? kjører du Norton? fjern det og legg inn noe annet, det bruker altfor mye systemressurser.

ellers har du alltids format c: og legg inn alt på nytt, hehe

Lenke til kommentar

Sjekk taskmanageren din først: Ctrl+Alt+Delete.

Se i listen hvilken prosess som suger CPU kraft.

Gjør dette gjennom flere oppstarter hvor du prøver de forskjellige programmene du nevnte.

Post resultatene her, ikke bare CPU, men hva oppgavene heter som suger kraft.

 

Siden han har kjørt reformat kan det neppe være mallware eller buggy videostreams.

Lenke til kommentar
kan hende du har fått uønsket spyware på PC-en. eller at indexing service har startet..

eller at det er no krøll med windowsregister.

lagt inn noen nye programmer i det siste? kjører du Norton? fjern det og legg inn noe annet, det bruker altfor mye systemressurser.

ellers har du alltids format c: og legg inn alt på nytt, hehe

 

har vista ultimate jeg da å ikke xp ^^

jeg har prøvd å formatere, men det hjalp ikke noe, så jeg har ikke virus eller no sånt.

kjører avast.

hva er indexing service??

 

takk for svar!:D

 

har du lasta ned siste CPU driveren fra AMD's sider?

ja har gjorde det med engang jeg kjøpte datan.

men synes at det er rart at d plutselig ble spån for noen dager siden.,

 

Jeg hadde det samme problemet en stund tilbake, da var det windows autooppdater som sørge for at det skjedde, du kan finne link til et sted der du kan nullstille autoopdatern, er ikke sikkert det fungerer, men kan jo hende?

 

vil du sende link?

 

kan hende du har fått uønsket spyware på PC-en. eller at indexing service har startet..

eller at det er no krøll med windowsregister.

lagt inn noen nye programmer i det siste? kjører du Norton? fjern det og legg inn noe annet, det bruker altfor mye systemressurser.

ellers har du alltids format c: og legg inn alt på nytt, hehe

 

har vista ultimate jeg da å ikke xp ^^

jeg har prøvd å formatere, men det hjalp ikke noe, så jeg har ikke virus eller no sånt.

kjører avast.

hva er indexing service??

 

takk for svar!:D

 

har du lasta ned siste CPU driveren fra AMD's sider?

ja har gjorde det med engang jeg kjøpte datan.

men synes at det er rart at d plutselig ble spån for noen dager siden.,

 

Jeg hadde det samme problemet en stund tilbake, da var det windows autooppdater som sørge for at det skjedde, du kan finne link til et sted der du kan nullstille autoopdatern, er ikke sikkert det fungerer, men kan jo hende?

 

vil du sende link?

 

kan dette problemet løse seg ved å restarte bios?

eventuelt hvordan restarte jeg bios?

Lenke til kommentar

Tviler egentlig på at biosen har stort med problemet å gjøre. I ytterste konsekvens dersom du har foretatt en ufullstendig update av den tidligere da selvfølgelig (noe det ikke virker som om du har gjort)...

 

Et råd du ikke har svart på her: Har du trykket ctrl-alt-del & sjekket under Prosesser/Processes? Evt. høyreklikk på menylinjen (ikke på et program) & valgt task-manager. Og videre gått inn på Prosesser/Processes... Her ser du hvor mye last hver prosess krever. Husk at IDLE er 'tomgang', dvs ledig kapasitet & ikke en prosess.

 

Dersom du finner en prosess som suger 100% - høyreklikker du på denne & velger avslutt oppgave/end task.

 

EDIT: Indexing service er forøvrig Vista's nye søkefunksjon. Denne indekserer/registrerer alle filer på alle disker & lager en hurtigliste over plasseringer & innhold av disse. På denne måten kan man kjappere finne ønskede filer ved et søk. Denne bruker uendelig lang tid dersom du har store disker med mye innhold. Men bruker nok langt fra 100% av cpu'ene... Er mest disk-jobbing!

 

 

Krstjn

Endret av kristovs
Lenke til kommentar
Tviler egentlig på at biosen har stort med problemet å gjøre. I ytterste konsekvens dersom du har foretatt en ufullstendig update av den tidligere da selvfølgelig (noe det ikke virker som om du har gjort)...

 

Et råd du ikke har svart på her: Har du trykket ctrl-alt-del & sjekket under Prosesser/Processes? Evt. høyreklikk på menylinjen (ikke på et program) & valgt task-manager. Og videre gått inn på Prosesser/Processes... Her ser du hvor mye last hver prosess krever. Husk at IDLE er 'tomgang', dvs ledig kapasitet & ikke en prosess.

 

Dersom du finner en prosess som suger 100% - høyreklikker du på denne & velger avslutt oppgave/end task.

 

 

Krstjn

takk for svar.

men innpå der så brukes bare prossesene 0-50% har ikke sett 100% ennå så er nettpe det som gjør det.

men ikke vet jeg er ikke filnk me data greier^^ så det kan jo være det som er problemet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...