Gå til innhold

'Thoughts of a Dying Atheist' - ironi?


Anbefalte innlegg

http://www.youtube.com/watch?v=IcN271PcOcY

 

...

"It scares the hell out of me

and the end is all I can see"

...

 

Første gangen jeg hørte denne sangen, tenkte jeg at Muse med denne sangen lar sin religiøse ignoranse skinne igjennom. Men nå har jeg imidlertid begynt å skjønne at det kan ligge en ironi bak. Det er jo ingen grunn til at en ateist skal frykte døden og at dette skal "scare the hell out of him". Kanskje dette er Bellamys kritikk av at så mange mennesker tror fordi de er redde for døden? Hva tror dere, er Muse ateister eller kristne?

Endret av pengolf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange troende er svært nysgjerrige på om ikke ateister er redd for å dø, og jeg tror det er dette låtskriveren forsøker å sette fokus på med både tittelen og teksten look through a faithless eye, are you afraid to die?. Den døende personen det synges om innrømmer at døden skremmer ham, naturlig nok. Jeg legger også merke til at man har valgt å bruke uttrykket "scares the hell out of me", slik jeg tolker det så tror jeg det med dette menes at slutten på alt er mer skremmende enn all svovelpredikering. Å miste sine kjære og å ikke kunne være for dem lengre er kanskje det som skremmer, at alt en har skal ta slutt og at en ikke kan gjøre noe for å forhindre det (the end is all I can see and it scares the hell out of me. I know the moment's near, and there's nothing you can do).

 

Både Matthew Bellamy og Dominic Howard er begge ateister, men Chris Wolstenholmes livssyn kjenner jeg ikke til.

 

Et flott band er det nå uansett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...