Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fryser fullstendig, tilfeldige tidspunkt.


Anbefalte innlegg

Har en villstyring av en PC som tilsynelatende tenker selv. Helt tilfeldig, men dog skjer det oftere under spilling, henger maskinen seg fullstendig. Noen ganger får jeg til og med en fin spraking fra høyttalerne for å stadfeste akkurat hvor sur maskina er. Har en mistanke om at det kan være grafikkortet, muligens driverne. Har prøvd å installere mange forskjellige drivere, og det begynte først etter jeg installerte de aller nyeste Nvidia driverne. Kortet mitt er et Gainward Golden Sample 7900GT 512mb. Trodde det ble for varmt, og fikk i en boks med trykkluft. Brukte godt og vel 3/4 av boksen og fikk vekk en hel familie med hybelkaniner ut ifra GFX-viften, og joda, dette hjalp. Gikk fra rundt 52 grader idle til 32, og da kjører jeg åpent kabinett. Det sier vel kanskje litt.

 

Noen lure forslag til hva som evt. kan gjøres, eller prøves?

 

-V.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det være noe annet? Har hatt bare uflaks med mem test progs. Hadde EN eneste 3,5" diskett, og den var tydeligvis ødelagt. Og har selvfølgelig ingen tom-CD-er akkurat nå.

 

Men det må da være noen andre muligheter jeg kan sjekke? Setter pris på all hjelp.

 

Edit: Litt mer info om maskinen.. Ingenting er overklokket, ikke en gang RAM. Kjører 2 Corsair XMS3200C2 1024mb brikker i dual channel. Såvidt jeg vet, er dette en av de desidert beste DDR400 løsningene. Den ene brikken er splitter ny, den andre er godt og vel 1 år gammel. Har aldri hatt dette problemet før.

 

Det som skjer er altså at PC fryser seg 100% på tilsynelatende tilfeldige tidspunkt, 90% av gangene er det under spilling. Har skjedd under flere spill, både nye og gamle. Det eneste jeg kan gjøre for å få maskinen til å virke igjen, er å bruke reset-knappen el. evt. slå av maskinen manuellt.

 

Trodde det kunne være skjermkortdriverne, men da jeg har prøvd 4 forskjellige, med samt kjørt Driver Cleaner for å få bort gamle spor, ser det ikke ut til å være en mulighet lenger.

 

Kjølingen på maskinen er bra, temperaturene likeså.

Endret av V36a
Lenke til kommentar
Trodde det ble for varmt, og fikk i en boks med trykkluft. Brukte godt og vel 3/4 av boksen og fikk vekk en hel familie med hybelkaniner ut ifra GFX-viften, og joda, dette hjalp. Gikk fra rundt 52 grader idle til 32, og da kjører jeg åpent kabinett. Det sier vel kanskje litt.

Hvis dette hjalp på hvor ofte makinen frøs vil jeg anta at du bør prøve med et annen grafikk kort.

Lenke til kommentar
Slå av qool and qiet, evnt speedstep om du har intel og se om det hjelper.

 

PSU kan også forårsake slike feil.

 

Og en ting til.^Å kjøre med åpen sidedør er ikke noe som trenger å øke kjølingen. Det kan derimot bli værre fordi du da ikke får skikkelig luftflyt i kabinettet

 

Qool and Quiet? Hmm, hvorfor kan den funksjonen forårsake slike feil? Vil gjerne lære, for akkurat her sitter jeg fast fullstendig. Og det er frustrerende som faen.

 

Jeg burde kanskje prøve med nytt grafikkort, men jeg har kun ett eneste PCI-E kort, alt annet er AGP.

Lenke til kommentar

Merkelig.. Har ikke opplevd det før, men jeg har iallfall skrudd det av nå, med samt fjernet programmet jeg brukte for å styre dette. Ang. åpent kabinett, jeg har kjørt ekstensive tester både med lukket og med åpent kabinett. Temperaturene dropper drastisk med ene sidedøren av. Noe av grunnen til dette er at jeg har en standard bord-vifte som står og kjøler hele maskinen utenfra. Temperaturene er mer enn gode nok, CPU og system ligger på lavt 30-tall under idle, gfx ligger på ca 32. Under load stiger de til henholdsvis ca.40/43/50-55. Da CPU skal tåle iallfall 80 før den kan svikte og gfx rundt 100, skal det ikke være noen problemer der.

 

PSU skal være av god kvalitet, den er iallfall stor nok. Den har også 3 vifter som står på max, og temperaturen er veldig bra. Ellers kan jeg nevne at såvidt jeg har erfart, så fryser maskinen seg fortere når jeg kjører et spill som krever mye minne, men det kan derimot ta opptil en time eller mer på litt gamlere applikasjoner.

 

Dette leder meg til å tro at det er enten GFX eller RAM som er syndebukken. Men da jeg ikke har noen som helst "bevis", ser jeg etter input fra andre som kanskje har litt mer peiling.

 

Skal prøve å kjøre med kun en ram-brikke og se om det blir noen forskjell. Kan nevnes at før jeg fikk i en ny 1024-brikke for en mnd siden, hadde jeg ikke dette problemet. Men også - etter jeg oppdaterte gfx-driverne en dag, begynte dette problemet å oppstå. Men jeg har prøvd 4 forskjellige drivere, og renset systemet grundig for å få bort evt. gamle spor av gamle drivere. Ingenting har hjulpet.

 

Har kjørt flere spy-ware programmer, tune-up 2007, sjekket alle diskene grundig og mye annet. Har tenkt tanken på å formatere, men det er siste mulighet. Har til og med gått så langt at jeg har vurdert å installere Vista på denne maskinen. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...