Gå til innhold

hvilke programmer er dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

da har du misforstått litt nismo! ikke for å være frekk men alle programmer man starter opp kommer inn der, og kan avsluttes ved å trykke avslutt. dette kan være ønskelig hvis du vil ha mer sysyemresurser for øyeblikket. alle kommer på igjen når du skrur på PC-en igjen. men det er riktig at noen er viktig for windows:-)

Lenke til kommentar

Systray er nettop det, systray'en (nede i hjørnet ved klokka), og rundll er, øh, noe viktig noe som heeeele tiden kræsjer Win 98ME. Ett eller annet viktig eller.no som får programmer til å kjøre riktig (noe som later til å være en teknisk umulighet på 98ME i alle fall)

Lenke til kommentar

Quote:



Loadqm

Findfast

Osa

Systray

Ditask

Rundll32

Rnaapp




 

Osa og kanskje Findfast har noko med Microsoft Office å gjere.

Trur du trygt kan avslutte desse.

 

Systray og Rundll32 brukar windows, så ikkje avslutt desse.

Rnaapp har og med windows å gjere men huskar ikkje kva den vart brukt til (kanskje ekstern pålogging?).

Lenke til kommentar

loadqm.exe starter MSN Explorer Query Manager, egentlig helt unødvendig applikasjon. Den kan du bare disable.

 

Findfast holder orden på ms office dokumentene dine.

Unødvendig

 

 

Osa og systray er viktig for windows. er ikke helt sikker på hva Osa gjør, men systray er en applikasjon som er skrevet i VB som gjør at ikonene dukker opp på taskbaren.

 

 

RUNDLL32.EXE vet jeg ikke egentlig hva er, men hvis du lager en snarvei, med : "C:WINDOWSRUNDLL32.EXE shell32.dll,SHExitWindowsEx 8" så kan du restarte maskinen med ett klikk.

 

Rnaapp har noe med dial up connection å gjøre, så hvis du har ett modem så er ikke det noe særlig å disable denne, men hvis du har direkte internett oppkobling kan du fjerne denne...eer ikke helt sikker, men jeg mener det..kanskje :smile:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: jan rune på 2002-01-05 00:17 ]

Lenke til kommentar

Flere har noe med windows å gjøre, men alle kan trygt avsluttes utenom systray.

Velg "kjør", skriv "msconfig". Når du er inne der, merker du "selektiv oppstart", og trykker på fanen oppstart. Der kan du velge hvlilke programmer som skal startes sammen med windows, og se hvor filen som åpnes ligger. Da kan du se hvilket program det er! :grin:

Lenke til kommentar

Loadqm:

Denne servicen kommer mest sannsynlig fra et program du har installert på maskinen, som ikke er fra microsoft. Programmet heter sikkert noe med QM. Jeg kjenner ikke denne.

 

Findfast:

Findfast er et index program som bygger indexer som gjør at det får raskere å hente frem microsoft office dokumenter. Du kan trygt stoppe denne servicen. Du trenger ikke installere det en gang. Men det har du jo tydeligvis gjort.

 

Osa:

OCS er et program som forbedrer ytelsen for Office 97 programmer. Dette kan du trygt ta vekk, så denne servicen som du kjører kan du trygt stoppe. Det får ikke nevneverdige kosekvenser dersom du er en vanlig Office bruker.

 

Systray:

Systray er det du ser nede til høyre på skjermen din. Det er der hvor klokken er. Dersom du stopper denne får du ikke system tray synlig. IKKE å anbefale. Jeg vet faktisk ikke om du får lov av OS til å ta den vekk. Har rett og slett ikke prøvd. Men la denne ligge, ikke rør den.

 

Ditask:

Er så vidt meg bekjendt ikke et Microsoft produkt. Dette kjenner jeg ikke til. Kan jo ikke vite alt.

Denne servicen er mest sannsynlig fra et program du har installert som ikke er fra Microsoft.

 

Rundll32:

Denne servicen er en system service, som går i hovedsak mot nettverkskort. Men den har andre funksjoner også. Tviler på at du får stoppet denne. Men vil du at maskinen din skal fungere skikkelig, så ligg unna denne.

 

Rnaapp:

Denne servicen er en også en system service, som går i hovedsak mot nettverkskort. Denne går mot modem og dial up connection, men har også andre funksjoner. Tviler på at du får stoppet denne. Men vil du at maskinen din skal fungere skikkelig, så ligg unna denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...