Gå til innhold

Ser etter lignende filmer, tips & forslag?


wolferey

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Filmer fra New Hollywood eraen, har ofte gode historier og mye dialog, og tar opp viktig tematikk. Vi snakker da om filmer laget mellom 1968, og 1977, tiden fra det gamle studiosystemet i Hollywood brøyt sammen, til man begynte å satse på kommersielle blockbusters. Denne perioden var preget av unge radikale regissører som hadde historier å fortelle, mange mener at dette var hollywoods gullalder. Vi kan da trekke fram regisørrer, fra eraen som Francis Ford Coppola, Brian DePalma, osv. I wikipedia artikkelen om new hollywood http://en.wikipedia.org/wiki/New_Hollywood finner man en liste over de mest kjente filmene i æraen. Det var disse årene regissører som ønsker å fortelle en historie var fri til å gjøre det. I dag er filmer storproduksjoner, det blir laget relativt få av dem og de er tilpasset salg av leketøy og høye billettinntekter, før 1965 var filmene serieprodusert i Hollywood og hvert studio laget i gjennomsnitt en film i uken, og filmen ble derfor laget etter en felles mal. I periode mellom 1968 og 77 hadde serieproduksjonen falt sammen, mens blockbuster ideen enda ikke hadde dukket opp. Dette ga en stor frihet for folk som ville lage film, og kreativiteten blomstret.

 

ps. Five Easy Pieces er i følge meg et godt tips, svært få som har hørt om denne undervurderte filmen, men den er svært god en av de tidlige filmen til Jack Nicholson. Desuten så må jeg nevne Woody Allen, hvis du er ute etter filmer med dialog, humor, romantikk, og personskildringer så er jo hans filmer veldig bra.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Tusen takk, dette viste jeg ikke, lærer noe nytt hver dag vettu ^^

Sitter å ser over wikipedia listen over filmer, kjenner igjen et par gode filmer der, men mange jeg ikke har hørt om, så får sette meg ned å lese igjennom og se hvilke jeg bestemmer meg for å bestille :)

Bare å komme med flere forlag til filmer folkens :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...