Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal erstatte en gammel og utslitt server (PSU ustabil og gamle disker og hele regla) og har sett på hva som går an å få til en nogenlunde rimelig penge.

 

Serveren har følgende oppgaver: AD-controller (aleine), filserver for dokumenter, pluss en del foto (og lagring for video, disse to totalt 150 gb som brukes en del), print og kjører en enkel ftp-server for scanning fra kopimaskin. Det er mapping av hjemmeområde og roaming profiles. Pt 20 brukere men må kunne klare en del mer. Skal serve 10 maskiner.

 

I utgangspunktet ville de fleste gått til Dell eller en annen leverandør. Etter det jeg har klart å regne meg fram til, utgjør service, garanti og support en vesentlig del av kostnaden. For en ikke-kommersiell virksomhet (frivillig organisasjon) er det vanskelig å få aksept for slike kostnader. Det er "OK" at systemet er nede av og til i påvente av ny disk etc. Selvbygg eller kjøp av vanlig maskin framstår da som eneste alternativ.

 

Jeg har satt sammen en maskin etter det jeg har klart å lese meg fram til.

 

Chieftec 4U 350w PSU

Gigabyte GA-G33-DS3R hovedkort

Pentium e2160 1.8 ghz

Corsair 6400 DDR2 1024x2

SDM PCIe SATA II 300 RAID

2X WD Raptor 150 gb (i RAID 0, systemdisk, backup kjøres annensteds fra)

2X WD 500 gb (lagring)

 

Etter mitt hode burde dette bli en stabilt og raskt system. Jeg har fått beskjed om at prosessoren er gammaldags og varm og at jeg bør kjøpe noe annet. Er dette riktig? Er det andre ting jeg bør tenkte på?

 

Et annet spørsmål på tampen: Vi har fått en del brukte PATA disker som vi hadde tenkt å bruke til backup i et annet kabinett. Vi har fått opplyst at diskene har vært lite brukt (1,5 år). Er det uklokt å bruke disse til en sånn bakcupløsning (hastighet o.l. holdt utenfor.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vært svært skeptisk til å bygge sammen en egen maskin og bruke det som en server, uansett hvor lite penger som er tilgjengelig og hvor lite bruk det vil være på den.

 

Hva er budsjettet?

 

I tillegg er det svært lite å tjene på å kjøre systemdisken i RAID0, hvert fall med tanke på alle ulempene som kommer om en av diskene skulle dø. Selv om du har backup vil det ta tid før maskinen er oppe og går igjen. Siden det er snakk om systemdisken vil det da også være konfigurasjon av systemet, brukere/passord, oppstart av AD, tilkobling til domenet for klientmaskinene osv som må gjøres på nytt. RAID1 er det beste alternativet på systemdisker.

 

Tittet forøvrig hos Dell nå og på mange av serverene kan du sette ned til ett års garanti. I tillegg er det ofte ikke mer enn 500-600 kr forskjell mellom 1 år og 3 års standard garanti. Siden dette er en veldedig organisasjon trenger du ikke servicetilgang 24 timer i døgnet, og en fiks neste arbeidsdag vil være bedre enn ved selvbygg. Billigste servermodellen til Dell kan fåes fra 2399 kr eks mva og frakt.

Lenke til kommentar

Støtter knut her. Du kan få en low-end server nesten billigere ved å kjøpe fra produsent.

I tillegg vet man hvilke komponenter man har (slipper å letet etter gamle drivere som kanskje ikke finnes lenger den dagen man må reinstallere e.l).

Du får også en pakke som er godt støttet av både produsent og operativsystem (uansett om du velger Linux, BSD eller Windows).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...