Gå til innhold

Problem: Må slå på maskinen to ganger (400W)


Anbefalte innlegg

Hei, i de siste månedene har jeg hatt problemer med at maskinen må slås på mer enn en gang, før den fyrer igang systemet. Første gang man trykker inn knappen hører man viftene og harddiskene slå seg på, men den karakteristiske "pip"-lyden glimrer med sitt fravær. Etter å ha slått av maskinen og gitt et nytt forsøk slår den seg som regel på som før. Et par ganger har jeg måttet prøve tre ganger. Jeg mistenker derfor at det er noe tull med strømforsyningen, at kondensatorene ikke lades opp tilstrekkelig første gang, eller noe lignende. Har sjekket strømmåleren på hovedkortet (Asus P5N-SLI) og alt ser bra ut. Noen som har noen forslag til hva som kan være feil, evt. hvordan jeg kan feilsøke videre.

 

Edit:

Specs:

Chieftec Strømforsyning ATX 400W

Asus P5N, P965, Socket-775,

Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket

4 X Corsair XMS2 5400 DDR2, 1024MB PC5400

Sapphire Radeon X1900GT 256MB GDDR3,

 

PS: Skjermkortet (Radeon X1900GT) fyrer ikke igang første gang, skjermen forblir svart.

PPS: Kan nevnes at jeg mener at problemet ble mer gjeldende når jeg fikk 4 GB Ram (hadde 2GB).

 

Forslag mottas med takk. :)

Endret av novastrum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier Asus P5N SLI, men i spec står det Abit AB9 Pro? Uansett, en del Nvidiabaserte hovedkort sliter seriøst med 4 brikker, og Abit Ab9 er som Abit flest, de lever ofte sitt eget liv, se etter biosupdates.

 

Men det er også en god mulighet for att psuen din fusker, det er bare å teste med en annen. Prøv også med to minnebrikker

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg fant ut av det. Og du hadde nok rett; tok ut en rambrikke i forigårs (slik at det bare ble tre), og problemet har ikke vist seg siden. hvorfor dette skjer aner jeg ikke, men får vel klare meg med 3 gb, har uansett ikke dratt nytte av den siste ekstra, da jeg bare har XP.

Endret av novastrum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...