Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Strømkabler - Batteri til CD-spiller


Knast

Anbefalte innlegg

Strømkabelen til cd-spilleren min virker ikke lenger, av uviss grunn. Ser ingen brudd på ledningen og alle sikringer er i orden. Prøvde pappas stereo på kabelen, men den startet heller ikke i kabelopphenget mitt.

Er det noen som vet hvor jeg får tak i en slik en? Regner med at den må trekkes fra batteriet og inn til cd-spilleren.

 

Fyren på biltema sa at de ikke hadde slik. Kan være de har på en bilrekvisita eller bilradio-butikk, men vet ikke helt hva kabelen heter. Fint om noen kan gi meg en direktelink:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er verken strøm i + eller -, men bilen har jordingsfeil (verksted opplyste meg om dette). Kan dette ha en sammenheng? Jeg aner ikke hvor jeg skal begynne å lete etter kabelen heller. Står ikke noe detaljert om dette i instruksjonsboka. Det eneste hintet jeg tror jeg har er en kabel med 10A sikring som går fra batteriet. Er det denne (helt sikkert)?

 

SM: De har ikke batteri->ISO så vidt jeg kunne se. Kun batteri->forsterker og diverse ISO-overganger.

 

Dabutcher: Har sjekket alt av sikringer. Alt i orden der. Hva mener du med sikres? Montere en sikring på kabelen?

Lenke til kommentar
Det er verken strøm i + eller -, men bilen har jordingsfeil (verksted opplyste meg om dette). Kan dette ha en sammenheng?

Du har ingen spenning på den gule eller røde lederen som går til spilleren når tenninga står på? Den svarte (-) er jord, så den skal ha 0V. Hvis du har 0V på alle, og det er jordingsfeil, så vil det si at ett sted går den røde lederen til jord. Det kan være at isolasjonen er slitt av og dermed kommer lederen i kontakt med metallet på bilen, som igjen er koblet til batteriet. Dermed forsvinner all strøm til jord.

 

Du har sjekket kontaktene som er bak spilleren så du er sikker på at det ikke er noe feil der? Hvis det viser seg at problemet ligger der og ikke i kabelen, så slipper du mye unødvendig arbeid da det kan være svært vanskelig å komme gjennom brannveggen med en kabel.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Radioen virker nå. Om noen skulle lure på det samme som jeg, så trenger spilleren kun +12V og jord, så man kobler ganske enkelt en kabel fra batteriet til 12V (rød) og en til 12V-switched (gul evt. via en bryter eller helst tenningen). Hvis du ikke kobler gul via tenning må du huske å skru av spilleren etter bruk, siden den ikke skrur seg av med tenningen.

Om det også er feil på jordingen kan du trekke en kabel fra 0V (svart) til karosseriet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...