Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

512 MB RAM = 100% ok, men 1024 MB Ram = ustabilt?


Anbefalte innlegg

Hei jeg har en PC med P4 HT 3,2 GHZ CPU, AGP 7600GT skjermkort. Orginalt i maskinen stod det 512 MB minne, dette minnet utvidet jeg til 1024 for 1 år siden. Da jeg gjorde dette begynte maskinen og være ustabil (det vil si, den skrur seg av med jevne mellomrom). Feilmeldingen jeg får er: IRQ_LESS_OR_EQUAL, eller BAD_POOL_HEADER. Jeg har prøvd å bytte PSU i mellomtiden, for jeg trodde det var den det var noe feil med. Men tror jeg tok feil.

 

Har nå kun 1 stk DDR400 512 MB brikke i, og den går stabilt. Om jeg bytter ut denne brikken med den andre jeg har, går den også stabilt. Jeg har lånt en tredje brikke for å teste, denne virker også. Problemet er, UANSETT hvilke to brikker jeg setter inn for å få 1 GB internminne, så komme disse flotte blåskjermene innimellom. Noen tips til hva jeg kan teste, evt stille på før jeg sender inn hovedkortet på reklamasjon?

 

Som dere ser av det ene bildet, mener jeg også at System temperature er noe høy. Er dere enig i dette?

post-76126-1192395381_thumb.jpg

post-76126-1192395411_thumb.jpg

post-76126-1192395443_thumb.jpg

Endret av glosi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mest sannsynlig fordi minnebrikkene er forskjellige (av forskjellig merke). For å få maskinen 100% stabil burde minnebrikkene være like, men man kan jo også ha flaks...

 

Dog synes jeg at systemtempen din var noe høy...

 

Jeg har også prøvd med to like minnebrikker, den jeg låner og den jeg kjøpte ekstra for 1 år siden er av samme produsent og samme spesifikasjoner. DDR400 CL3 512. PC-en virker ikke selv om disse to står i samtidig heller.

Har kjørt Memtest86+ i flere timer mens begge minnebrikkene står i, ingen feil blir funnet. Men helt uregelmessig får jeg altså, enten bluescreen, eller omstart (avhening av hva jeg har stilt XP til å gjøre ved kritisk feil)

 

Har forøvrig også sett temperaturen oppe i 68 grader på system under oppstart.

 

Grunnen til at jeg vil teste så mye, er fordi jeg ikke vil sende inn HK på reklamasjon og ikke få dekket det. Da må jeg betale over 1000 kroner for diagnose og ingen feil funnet.

post-76126-1192396857_thumb.jpg

Endret av glosi
Lenke til kommentar

Sjekk hvilke slots du plasserer minnet i. Om du hele tiden bytter mellom en og samme minneslot så er det ikke merkelig om to minnebrikker funker bra hver for seg men ikke sammen, hvis slot'en som den andre blir plassert i når du har to brikker i, er problemet. Har du 4 så kan du jo forsøke å bytte begge minnebrikkene til de to andre slot'ene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...