Gå til innhold

Hvordan få Speilbilde i samme fokus plan som annet motiv ?


Anbefalte innlegg

Er det mulig å få et speilbilde og omgivelser i fokus ?

 

Grunnen til mitt spørsmål er at jeg ønsker å ta et speilbilde av en blomst reflektert i harddisk skiva,

se illustrasjon som jeg har tatt et bilde av her:

 

post-83377-1192302239_thumb.jpg

 

Utfordringen her er at kameraet (D80) enten fokuserer på Harddisken eller speilbilde som er reflektert.

Er det mulig å få begge i samme "fokusplan" ?

 

Har testet endel med objektivet 50mm 1,8 (som er vist her) og 18-200VR objektivet.

Uansett hvor stor blender jeg bruker blir ikke begge "plan" i fokus.

 

Noen som vet om noe smart ?

 

/L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klipp og lim er ikke det jeg er ute etter, men jeg prøver å forså hvorfor det er så vanskelig å ta et slikt bilde ? avtanden her er jo minimal mellom disken og ramma /4-5mm), så det må være en annen forklaring på hvorfor dette ikke fungerer selv med maks blender. Noen som kan beskrive hva som skjer ?

 

/L

Lenke til kommentar

Det som skjer er enkelt og greit dybdeskarphet. Når fokuspunktet er så nærme, så det ganske grunn dybdeskarphet selv ved f/22 (helst skal du ikke bruke f/22 og ei heller f/16 pga diffraksjon..) Du kan prøve å fokusere manuelt slik at harddisken akkurat er innenfor fokusplanet på den nærme siden, og se om blomsten er skarp nok da.

 

Om ikke så kan du gjøre som riktig sier - bruke programvare for å gjøre det fysisk umulige :)

Lenke til kommentar
Klipp og lim er ikke det jeg er ute etter, men jeg prøver å forså hvorfor det er så vanskelig å ta et slikt bilde ? avtanden her er jo minimal mellom disken og ramma /4-5mm), så det må være en annen forklaring på hvorfor dette ikke fungerer selv med maks blender. Noen som kan beskrive hva som skjer ?

 

/L

La oss bare for eksemplets skyld si at du fotograferer på en halv meters avstand. La oss videre si at avstanden fra speilet (disken) til blomsten også er en halv meter. Når du da fokuserer på selv speilet (disken) så er blomsten en halv meter bak fokus. Hvis du derimot fokuserer på speilingen av blomsten så må du fokusere på en meters avstand for å få den skarp. Da blir disken en halv meter framfor fokus.

 

Poenget er at når du fokuserer på et speilbilde, så fokuserer du ikke på speilet, men på gjenstanden i selv, eller egentlig en refleksjon av gjenstanden, som om den (gejnstanden) skulle være bak speilet.

Da blir det ganske logisk at det blir vanskelig å få begge deler i fokus.

 

Mvh Tim Typo

 

EDIT: I klartekst betyr dette at du må flytte blomsten nærmere disken for å få den innenfor DOF området. Da blir den sikkert mindre enn du ønsker, men det får du nok ikke gjort noe med.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Klipp og lim er ikke det jeg er ute etter, men jeg prøver å forså hvorfor det er så vanskelig å ta et slikt bilde ? avtanden her er jo minimal mellom disken og ramma /4-5mm), så det må være en annen forklaring på hvorfor dette ikke fungerer selv med maks blender. Noen som kan beskrive hva som skjer ?

 

/L

La oss bare for eksemplets skyld si at du fotograferer på en halv meters avstand. La oss videre si at avstanden fra speilet (disken) til blomsten også er en halv meter. Når du da fokuserer på selv speilet (disken) så er blomsten en halv meter bak fokus. Hvis du derimot fokuserer på speilingen av blomsten så må du fokusere på en meters avstand for å få den skarp. Da blir disken en halv meter framfor fokus.

 

Poenget er at når du fokuserer på et speilbilde, så fokuserer du ikke på speilet, men på gjenstanden i selv, eller egentlig en refleksjon av gjenstanden, som om den (gejnstanden) skulle være bak speilet.

Da blir det ganske logisk at det blir vanskelig å få begge deler i fokus.

 

Mvh Tim Typo

 

EDIT: I klartekst betyr dette at du må flytte blomsten nærmere disken for å få den innenfor DOF området. Da blir den sikkert mindre enn du ønsker, men det får du nok ikke gjort noe med.

 

Takk for et grundig svar Tim,

Innlysende når jeg tenker over det, men jeg hadde problemer med å skjønne logikken.

Speilbildet er jo ikke overflata på disken her, men som du sier et bilde som er 30cm unna ;)

 

Klipp og lim må til skjønner jeg

 

/Lasse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...