Gå til innhold

Hjelp med portforwarding


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tenkte jeg skulle åpne en port, men hvis jeg disable DHCP vil ikke det ødelegge for moren min sin pc som er koblet på samme ruter og jeg får ikke lov til å tukle på PC-en hennes. Eller vil ikke innstillingene som jeg gjør på rutern ha noe å si for henne?

 

Takk for raske svar

Det med DHCP er lett å fikse, du setter opp statisk ip.

Lenke til kommentar

Ok, jeg er ikke så flink med nettverk og alle mulige begreper, men hvis jeg setter opp statisk ip så slipper jeg og skru av DHCP?

 

edit: Har gjort alt sammen nå, men det virker fortsatt ikke. Jeg har satt opp statisk ip-adresse og åpne på virtual servers i rutern og modemet, men det virker fortsatt ikke. Får bare feilmelding a uTorrent port checker.

 

ja, jeg har skrudd av firewall

Endret av Metalheart
Lenke til kommentar

Sett statisk på router og dataen din. Modemet får jo IP fra ISP

 

går ut ifra at du har telenor siden du har det modemet. isåfall:

 

Forward porten fra speedtouchen til ip 10.0.0.1

sett routeren til å ha ip 10.0.0.1 på WAN

forward porten fra routeren til ipen du finner i "kjør - cmd - ipconfig" på dataen din (som helst skal være statisk)

 

Du kan evnt koble kabelen fra lanporten på modemet til lanport på routeren og sette ipen på maskinen din til 10.0.0.1

Lenke til kommentar
Sett statisk på router og dataen din. Modemet får jo IP fra ISP

 

går ut ifra at du har telenor siden du har det modemet. isåfall:

 

Forward porten fra speedtouchen til ip 10.0.0.1

sett routeren til å ha ip 10.0.0.1 på WAN

forward porten fra routeren til ipen du finner i "kjør - cmd - ipconfig" på dataen din (som helst skal være statisk)

 

Du kan evnt koble kabelen fra lanporten på modemet til lanport på routeren og sette ipen på maskinen din til 10.0.0.1

 

Men hvis jeg setter routerern til å ha ip 10.0.01 på WAN, vil ikke det da tukle til for mor som sitter å jobber på PC-en konstant?

Lenke til kommentar
Men hvis jeg setter routerern til å ha ip 10.0.01 på WAN, vil ikke det da tukle til for mor som sitter å jobber på PC-en konstant?

10.0.0.1 ja ;)

 

Hun vil kanskje falle ut et par sekunder. Men hvis du ikke vil klusse med det så kan du jo forwarde til den ipen wan er tilkobla nå

 

Det var en skriveleif. Er ganske grønn på dette altså, så du må nok forklare meg litt mer.

Lenke til kommentar

kjenner ikke til routeren din så kan ikke ta det helt i detalj. Men ihvertfall kan du gå inn på 10.0.0.138 (eller hva enn ipen til modemet er), logge deg inn og finne innstillinger for DHCP. Der ser du hvilken wan-ip routeren har. Så gå på NAPT og forward porten til den ip-en. Så går du inn på routeren (192.168.1.1?), leter fram port forwarding og forwarder porten derfra til din ip-adresse (som du finner ved å gå på start - kjør - "cmd" og skrive "ipconfig")

Lenke til kommentar
0.0.0.0 ;) altså ingen endring
Det var det det sto som automatisk og, men jeg var fortsatt litt usikker. Ok, jeg skal forwarde port for uTorrent, men må jeg forware for TCP eller UDP eller TCP/UDP?Fikk det til nå! Tusen hjertelig :DHar prøvd i så mange måneder My hero

Bare hyggelig :cool:

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
har du åpna riktig port på riktig ip adresse?

 

Jepp. Har åpna for en bestemt ip-adress som jeg har satt opp som statisk på både rutern og modemet.

 

Ruter: SparkLAN WX-6615M

Modem: Thomson SpeedTouch 510i

Hvorfor kjører du dual ruter...

 

Thomson SpeedToutch 510i er et RuterModem, dvs at det er innebygd ruter i modemet.. du bør bare slutte og bruke sparkLAN WX-6615M og bare bruke SpeedToutchen så er nokk problemet løst

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
har du åpna riktig port på riktig ip adresse?

 

Jepp. Har åpna for en bestemt ip-adress som jeg har satt opp som statisk på både rutern og modemet.

 

Ruter: SparkLAN WX-6615M

Modem: Thomson SpeedTouch 510i

Hvorfor kjører du dual ruter...

 

Thomson SpeedToutch 510i er et RuterModem, dvs at det er innebygd ruter i modemet.. du bør bare slutte og bruke sparkLAN WX-6615M og bare bruke SpeedToutchen så er nokk problemet løst

Det er nok 546 serien du sikter til.

510 serien har ikke ruter-funksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...