-Teddy- Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg har alltid brukt Vegas og vil alltid fortsette med det, men på skolen blir jeg nødt til å bruke Premiere. Jeg har rotet litt rundt i det og funnet fram funksjonene jeg vanligvis bruker, men syns at alt er litt tungvint. I Vegas ligger funksjonene oppe i dagen, men i Premiere må jeg trykke femten ganger for å gjøre enkle ting som crossfades e.l.. Uansett, hva er greia med After Effects og Premiere? Skal man lage ferdig filmen i Premiere og kjøre den igjennom After Effects etterpå om man ikke syns den er helt ferdig, eller hva er greia? Ser ikke grunnen til oppdelingen mellom After Effects og Premiere enda. Ellers lurer jeg på; hvordan får jeg inn lyd? Jeg har noen .avi filer bestående av lyd og bilde, men jeg klarer ikke separere de to kildene i Premiere. Jeg får kun opp bildene...
Torbjørn T. Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Det stemmer at det er enklare å lage crossfades i Vegas, slik er det berre. PPro og AE er to ulike program, og ein må ikkje bruke AE. PPro er for klipping, AE for effektar, motion graphics, compositing o.l. Du vil ikkje klippe saman ein heil film i AE, men om du skal t.d. lage ein introsekvens med keying, «avansert» tekst o.l., kan det vere betre å gjere det i AE enn PPro. Det betyr ikkje nødvendigvis at ein ikkje kan gjere det i PPro, men AE har betre verktøy for slikt. Ellers lurer jeg på; hvordan får jeg inn lyd? Jeg har noen .avi filer bestående av lyd og bilde, men jeg klarer ikke separere de to kildene i Premiere. Jeg får kun opp bildene...Forstår ikkje heilt kva du meiner. Om du importerer ei videofil som består av både lyd og bilete, og legg denne på tidslinja, vil videodelen havne på eit videospor, og lyden på eit lydspor. I utgangspunktet heng desse saman, so om du flytter på den eine flytter du på den andre. Vil du få desse frå kvarandre kan du anten halde inne Alt medan du dreg i ein av dei, eller høgreklikke og velge «unlink audio» eller noko slikt (hugser ikkje nøyaktig kva det st¨år).
-Teddy- Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Skrevet 11. oktober 2007 Takk for svar. Om du importerer ei videofil som består av både lyd og bilete, og legg denne på tidslinja, vil videodelen havne på eit videospor, og lyden på eit lydspor. Det er det jeg også forventet, men det skjer ikke... Jeg får kun opp bildene på tidslinja.
Torbjørn T. Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Hmm. Kanskje PPro ikkje klarer å dekode lyden/finne ein dekoder for lyden. Usikkker på kva ein kan gjere med det, kanskje installere ein lyddekoder på ny.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå