Gå til innhold

*LØST* PCIeX4 i PCIeX16 slot --> Går det?


pstub

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et ASUS P5K Deluxe hovedkort og har planer om å installere et RAID-controllerkort fra Adaptec som er PCIeX4 interface. Inbiller meg at det går å installere dette i en ledig PCIeX16 slot. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Har ellers bare PCIeX1 og PCI slotter på hovedkortet.

 

Vil det være en merkbar ytelsesforskjell på et PCIe og PCI Raid-kort? Skal kjøre 2stk Raptor 74GB i RAID0.

 

Jeg VET at jeg kan kjøre RAID med den integrerte kontrolleren på hovedkortet, men har gått tom for S-ATA kontakter på hovedkortet så vil derfor bytte til et ekstra kort for RAID-funksjonen.

Endret av pstub
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk skal du ha! Trodde at det skulle funke, men ville vite sikkert! Regner dette som ganske grei bekreftelse. PCIe kan vel kjøre full-duplex, mens PCI bare kjører half-duplex (tror jeg). Noen får arrestere meg om jeg tar feil!
Det funker! Funker hos meg i alle fall :D
Det skal gå fint det. Jeg har Asus P5K-E og et PCIeX4 kontrollerkort for SAS montert i den ledige PCIeX16 sloten. Har montert 2 74GB 15K disker der :). En eventuell ytelsesforskjell mellom PCI og PCIe skal jeg ikke uttale meg om.
Hvilken kontroller har du?
Lenke til kommentar
Kontrolleren jeg bruker er LSI SAS3041E (3Gb/s SAS 4 porter). Den sto opprinnelig i en HP XW6400 workstation.

 

Edit Link: http://www.lsi.com/storage_home/products_home/host_bus_adapters/sas_hbas/lsisas3041er/index.html

 

 

Link funker ikkje, men tror det er samme kontroller som jeg har. Har 2 stykk av dem da.

 

Test hdtach programmet for å finne ut av lesehastigheten på de 2 diskene dine i raid-0!

 

Jeg fikk 225 MB/s med 2 stk i raid-0 og 360 MB/s med 4 stk :)

Lenke til kommentar

Det skal gå ja. Vet om en annen som gjør slik, men da på en annen SAS kontroller.

 

Det går også ann å kjøre 2 stk raid-0 på samme kontrolller. Altså 2 og 2 sammen. Dette har jeg prøvd :)

 

Test å se om det funker med SAS og sata! Det skal funke, så da er det vel bare å prøve? Ikkje farlig vettu ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvilke HDer har dere?

En kamerat av meg ser etter et raskt SAS oppsett.

 

les posten;p

 

det er to WD74 Raptor i RAID0 ;)

 

bra resultater btw:O

 

Kom med resultater med hdtach da! Sett inn et screenshot :D

 

Jeg fikk 225MB/s med 2 stk av mine harddisker i raid-0 og 360 MB/s med 4 stk SAS disker.

 

Edit: Har 8 stk Seagate 15k.5 SAS disker. 73gb.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Hvilke HDer har dere?

En kamerat av meg ser etter et raskt SAS oppsett.

 

les posten;p

 

det er to WD74 Raptor i RAID0 ;)

 

bra resultater btw:O

Når ble WD74 Raptor sas disk?

Fikk med meg at det var snakk om Raptor men var sas diskene jeg lurte på,og det har jeg fått svar på nå :D

 

Men hvem selger sas utgaven av Seagate'en(15k.5),finner bare 80pin scsi.(73GB)

 

btw,resultatetene er IKKE fra WD74 Raptor men SAS diskene.

 

2 stk.WD74 i raid 0 ligger nok langt etter 2stk. Seagate 15k.5 i raid 0

Endret av taz
Lenke til kommentar
Hvilke HDer har dere?

En kamerat av meg ser etter et raskt SAS oppsett.

 

les posten;p

 

det er to WD74 Raptor i RAID0 ;)

 

bra resultater btw:O

Når ble WD74 Raptor sas disk?

Fikk med meg at det var snakk om Raptor men var sas diskene jeg lurte på,og det har jeg fått svar på nå :D

 

Men hvem selger sas utgaven av Seagate'en(15k.5),finner bare 80pin scsi.(73GB)

 

btw,resultatetene er IKKE fra WD74 Raptor men SAS diskene.

 

2 stk.WD74 i raid 0 ligger nok langt etter 2stk. Seagate 15k.5 i raid 0

 

 

Mamoz.no har nok av SAS disker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...