Gå til innhold

Oz Experience. erfaringer?


knutby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg reiste med dem i nesten 2 måneder, både to dagsturer i Sydney og over lange strekninger (dette er riktignok noen år siden så ting kan ha forandret seg). Opplegget har både positive og noen negative sider.

 

Positivt:

Du blir kjent med masse folk fra store deler av verden. Alle har samme mål: å ha det gøy.. Bussene stopper mange steder - du føler derfor at du får se mye av landet du reiser i. I tillegg kan du hoppe av og på bussene akkurat som du måtte ønske selv. Det er også normalt å gi beskjed til sjåføren dersom du ønsker ett stopp for å ta bilder, gå på do osv. Man har god tid på de ulike etappene. Med andre ord en glimrende reisemåte med mange ulike aktiviteter lagt opp undervegs. Jeg hadde aldri i verden opplevd så mye på 2 måneder i Australia hvis det ikke var for at jeg reiste med Oz. De samarbeider med mange overnattingssteder der du enkelt og greit skriver deg på liste mens du sitter på bussen. Du bestemmer om du vil ha sovesal, eget rom osv. Her finnes priser og alt du trenger. Vel framme arrangeres felles måltider (oftest pasta med kjøtt - som man blir veldig lei av i lengden..) og spennende aktiviteter for dem som ønsker dette. Det er egentlig bare pengene som stopper deg fra å bli med på alle aktivitetene, mye interessant. Da jeg reiste fant jeg plutselig ett sted jeg aldri hadde hørt om tidligere, hoppet av og ble der i nesten 1 uke. Hadde også en episode der jeg ble med bussen videre selv om jeg hadde planlagt å hoppe av. Dette fordi det var så kule folk å reise med og vi skulle videre på bushcamp og diverse. Fant ut at jeg ville reise med de samme personene en stund til.

 

Negativt:

Ble til tider vel barnslig stemning på bussene. Følte i perioder at vi var barnehage på tur. Med dette menes "morsomme" aktiviteter som for meg rett og slett ble for dumt, selv om "bug-bingo" helt klart har sine positive aspekter... (Dette var før vi hadde ipod til å stappe i ørene). Selvsagt avhengig av hvilke folk som var på samme buss og alder på disse. Bussjåførene er ofte ganske unge og oppfører seg i perioder deretter. Noen er utrolig, irriterende kuuule.. Opplevde også noen overnattinger på gudsforlatte steder der vi bare ventet på å komme oss videre neste morgen. Absolutt ingenting å finne på uten at det kostet masse penger.

 

Men alt i alt ville jeg uten tvil valgt denne måten å reise på dersom jeg tok turen en gang til. Fordelene er mye større enn ulempene. Bra konsept med andre ord. Prøvde samme opplegget også på New Zealand, men der var det ikke i nærheten av å være like bra som i Australia. Lykke til - jeg misunner deg turen..

Lenke til kommentar

akkurat det svaret jeg var ute etter. Starter turen i morgen tidlig. Har reist 6t med grayhound na og det tar lang tid nar man sitter alene og stirrer.

 

Hadde nesten forventet den "barnslige" oppforselen ettersom de fleste er litt slik der. har i alle fall merket det pa en del av turene. enten det eller er det bare jeg som har hatt uflaks.

Lenke til kommentar

Har ikke reist med oz experience selv, men var lenge i Australia og møtte mange som reiste med det. De fleste sa at det ikke var like bra som opplegget på new zeland. Man kommer ikke like tett med gruppa man reiser med, og utenom en del aktiviteter blir det mye som et vanlig busspass med greyhound.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...