Gå til innhold

Tilsvarende X38, men med støtte for SLI


nightzirch

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, har ikke sett noe om dette.

 

Nvidia vil uansett omstedigheter (kanskje bortsett i fra om de ble kjøpt opp av intel) ikke tillate at noen hovedkort basert på Intels brikkesett offisielt støtter SLi. Grunnen til dette er ganske enkel, da nvidas brikkesett-salg hadde gått rett i dass om også Intel kunne tilby Sli-støtte. Dette er jo tross alt nesten den eneste grunnen til at folk kjøper hovedkort basert på Nvidiabrikkesett. :whistle:

 

EDIT: Neste post blir post nr 1500 :w00t:

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Det er jeg enig i. Intel har alltid vært bunnsolide på chipset, og nVIDIA ser helt klart at SLI-støtte kun skal forbeholdes nVIDIA sine egne chipset. På Intel-plattformen kan jeg aldri tenke meg å kjøpe et hovedkort med chipset fra noen andre enn Intel, rett og slett fordi Intel er så solide som de er, særlig forgjengerne til X38. Skal jeg nevne noe fra mine egne erfaringer vil jeg spesielt fremheve 975X og 875P.

Lenke til kommentar
Nei, har ikke sett noe om dette.

 

Nvidia vil uansett omstedigheter (kanskje bortsett i fra om de ble kjøpt opp av intel) ikke tillate at noen hovedkort basert på Intels brikkesett offisielt støtter SLi. Grunnen til dette er ganske enkel, da nvidas brikkesett-salg hadde gått rett i dass om også Intel kunne tilby Sli-støtte. Dette er jo tross alt nesten den eneste grunnen til at folk kjøper hovedkort basert på Nvidiabrikkesett. :whistle:

Vel.. gjør et søk på Skulltrail. Det er et intel hovedkort som bruker en nVidia southbridge og har dermed full SLI støtte. Er en meget spesiell entusiast platform (les dual cpu +++) som er direkte konkurrent med amds "quadfather".

Lenke til kommentar
Mindre oppdatering

Intel jobber også med en oppfølger til X38 - kalt X48. Dette brikkesettet blir kun en liten oppgradering av X38, og er mer eller mindre "utvalgte" X38-brikker, spesielt egnet for høyere frekvenser. Nyhetene er:

 

* Offisiell støtte for 1600FSB

* Fikser en feil i X38 relatert til Intels Speedstep-teknologi (EIST)

 

Det er nettopp EIST-feilen som har ført til at X38-kortene har blitt noe forsinket, siden hovedkortprodusentene selv har måtte fikse kortene sine - som allerede var ferdig designet.

 

Offisiell lansering av X48 blir trolig mot slutten av året. Intels X48-kort blir kalt DX48BT eller DX38BT2 blir tilgjengelig i 1. kvartal 2008. I samme periode ventes X48-kort fra andre produsenter også.

 

 

Ut ifra det tenker jeg heller å gå for X38. X48 blir for liten oppgradering for meg, for at jeg skal vente så lenge. Jeg får kjøpe delene i desember gjennom en kollega av pappa som skal til USA i julen. Derfor kan jeg ikke vente lenger enn til da. Jeg sparer mange tusen kroner på å kjøpe fra USA. F.eks. at GeForce 8800GTX koster 2700,- NOK der borte og tilsvarende kort 4400,- her.

Lenke til kommentar
Husk at X48 sannsynligvis også blir en modning av X38, noe som gjør X48 interessant i så måte.

 

Ja, som det var skrevet sto det at det kun var "utvalgte" brikker som ble brukt i X48. Det betyr at det beste fra X38 blir "videreutviklet" og mer speccet + at det vil få offisiell støtte for 1600FSB. Men det betyr også mer pris. Jeg tror det blir en litt 8800GTX/Ultra historie her.. Overpriset iforhold til ytelse, men time will show.

 

Men hva tror dere? Slik jeg har forstått det vil nok ikke Nvidia lansere noen drivere som støtter SLI på Intel brikkesett, men vil ASUS det? :hmm:

Lenke til kommentar
ja, og GTX'n er så forbaska dyr! værtfall når man skal ha 2stk :S

men, tenkte og ha denne maskina ei stund... da må det bli sli med tid og stunder... ?!

da må jeg også bytte HK.

 

Som du sier så er 8800GTX veldig dyrt, og efraringsmessig synker GTX-modellene lite i pris (nyprisen på 7900GTX ligger forsatt på 3-4000, så om du ikke finner ett brukt kort billig om en stund vil jeg tro det er lite gunstig i forhold til å kjøpe nytt og nyere kort.

 

Ellers kan jeg si at det ikke har veldig mye for seg å planlegge langsiktig når det gjelder pc, utviklingen går så fort, og det kommer hele tiden noe nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...