Gå til innhold

Mediasenter ps3 eller xbox360?

Mazeking

Anbefalte innlegg

Skrevet
Du kan jo transcode ALLE formater fra en PC, eventuelt installere Linux og spille av alt direkte fra PS3en. Påstår ikke at det er et über mediasenter, men det er da slettes ikke så aller verst.

9662475[/snapback]

Transcode = meh.

Det ligg i ordet. Du konverterar on the fly, seier seg sjølv at dette medførar eit kvalitetstap.

Xvid/divx fungerer greit med LINUX og PS3(Men selv der sliter det med full screen), men andre format er det bare å glemme med GOD eller OK kvalitet(tenker da på H.264 og WMV HD osv)

9662494[/snapback]

Akkurat. Med andre ord, ikkje eit fullverdig mediacenter.
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Du kan jo transcode ALLE formater fra en PC, eventuelt installere Linux og spille av alt direkte fra PS3en. Påstår ikke at det er et über mediasenter, men det er da slettes ikke så aller verst.

9662475[/snapback]

Transcode = meh.

Det ligg i ordet. Du konverterar on the fly, seier seg sjølv at dette medførar eit kvalitetstap.

Kvalitetstap blir det naturligvis, men i realiteten er det ikke stor forskjell. Laster man ned TV-serier og lignende med normal kvalitet vil man ikke merke den store forskjellen. Laster man derimot ned ukomprimerte HD-filmer og skal vise dem på en femti-tommers-TV blir det kanskje mer synlig. Personlig benytter jeg Blu-ray-filmer når jeg er opptatt av bildekvalitet. Så, det kommer til syvende og sist an på hvor sære behov man har.

Xvid/divx fungerer greit med LINUX og PS3(Men selv der sliter det med full screen), men andre format er det bare å glemme med GOD eller OK kvalitet(tenker da på H.264 og WMV HD osv)

9662494[/snapback]

Akkurat. Med andre ord, ikkje eit fullverdig mediacenter.

9662905[/snapback]

Hvilken avspillingskvalitet man får kommer an på hvilket skrivebordssystem man kjører, og hvilke instillinger man bruker på avspilleren. Selv har jeg brukt mest SD-materiale, men det kjører i alle fall flawless i full-screen. Tuner man litt skal det være fullt mulig å få HD-filmer til å spille av fint. Men det blir vel litt mer for geeksa, til en bedre optimalisert løsning kommer.

Skrevet
Personlig benytter jeg Blu-ray-filmer når jeg er opptatt av bildekvalitet. Så, det kommer til syvende og sist an på hvor sære behov man har.

Alle seriar eg ser, blir sett i 720p, eller høgare, om tilgjengeleg. Dette er utruleg vanedannande, og difor er ikkje SD noko for meg lenger. Skikkelig nedtur å sjå ein tv rip med oppløysninga 624x352. (F.eks.)

Vil ikkje påstå det er sære behov. Eg har betalt for HDTV, and I'll be damned if I don't use it.

Så, for n'te gong. Ingen av dei er mediacenter før dei kan spele av alle format, utan noko hokus pokus fili-okus. Som f.eks ORB, Transcode m.m. Det er mi meining, alle skal få lov å fortelje meg kor feil eg har, frååååå no:

Skrevet

Jeg er en også en person som ikke liker kompromiss. Jeg vil ha en greie som kan spille av alt, og det uten trans koding. For meg ville en løsning som spiller av alt være det perfekte mediasenter.

XBMC for eksempel. Perfekt med det unntaket at den kan ikke spille av HD videoer. Windowsbasert med VLC eller andre løsninger kan også være perfekt.. Med nok et unntak. Om jeg vil spille av BD eller HD DVD må jeg kjøpe en spiller og benytte temmelig god hardware for i det hele tatt kunne spille av. I tillegg til dette må jeg tenke på dette med kjøling, støy og greier.

Det jobbes med XBMC for Linux/PS3 samt bedre utnyttelse av cell prosessoren for kodekene. Så det kommer nok. Men inntil det finnes det ikke et kompromissløst mediasenter til en overkommelig pris slik jeg ser det. Lev med det. Det må jeg. :)

Skrevet
XBMC for eksempel. Perfekt med det unntaket at den kan ikke spille av HD videoer. Windowsbasert med VLC eller andre løsninger kan også være perfekt.. Med nok et unntak. Om jeg vil spille av BD eller HD DVD må jeg kjøpe en spiller og benytte temmelig god hardware for i det hele tatt kunne spille av. I tillegg til dette må jeg tenke på dette med kjøling, støy og greier.

Det jobbes med XBMC for Linux/PS3 samt bedre utnyttelse av cell prosessoren for kodekene. Så det kommer nok. Men inntil det finnes det ikke et kompromissløst mediasenter til en overkommelig pris slik jeg ser det. Lev med det. Det må jeg. :)

9665940[/snapback]

Er ikkje ofte eg og du står på felles grunn - men akkurat her gjer me det. Om eg blir tvungen til å sjå XviD/DivX, o.l. - så nyttar eg meg av XBMC på Xbox1. Er utruleg spent på kva XBMC folka får til på PS3.

Vil den bli heitande XBMC då òg, mon tru? He he.

Skrevet (endret)

Er ikkje ofte eg og du står på felles grunn - men akkurat her gjer me det. Om eg blir tvungen til å sjå XviD/DivX, o.l. - så nyttar eg meg av XBMC på Xbox1. Er utruleg spent på kva XBMC folka får til på PS3.

Vil den bli heitande XBMC då òg, mon tru? He he.

CMC blir vel den korrekte betgnelsen. Cell Media Center. Da bør den kunne kjøre på alle typer maskiner som har en Cell prosessor.

Det som også er litt interessant er at på siden det er linket til med XBMC port project står det følgende:

Skill requirements and where to start

Proficient in C/C++ programming language, and though not required knowledge of DirectX, Direct3D, OpenGL and/or multimedia programming is a plus, as well as prior cross-platform or porting development experience. You do not need to have access to an Xbox game-console or any special tools/software in order to take part - XBMC development is well underway on Linux (32-bit Ubuntu for x86).

Slik jeg leser dette er det allerde igang et lignende prosjekt om å porte XBMC til vanlig x86 prosessor og ubuntu linux? Det er vel så interessant da man kan bygge seg en mediasenter pc og få denne funksjonaliteten!

Har ikke mye erfaring med linux men dette høres da lovende ut! Så kanskje flere av oss får lært oss lit ufrivillig linux i nærmeste framtid :-)

Endret av Mazeking

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...