Gå til innhold

Telenor ADSL Turbo - hva trengs


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi bestillte for ei tid tilbake den nye Turbo-løsning til Telenor. Vi har fra før Canal Digital Maxi. Siden den går på kabel, og Telenor på telefonnettet så har jeg møtt litt problemer...

 

Telenor ADSL ble aktivert på fredag, så linja er oppe og går rent fysisk, men vi er ennå ikke på nett på den.

Hva trengs for å koble seg opp mot Telenor ADSL?

 

Dette har vi av utstyr i dag:

 

- Jensen Airlink WBR 7954 som ruter pr i dag, som brukes mot Canal Digital sitt modem.

- hovedinntaket er lokalisert i entreen vår.

- 3 stykk PC på trådløs oppkobling mot ruter, pluss en printer

 

Trenger vi et eget modem fra Telenor mellom hovedinntak og ruter? Det fungerer IKKE å koble seg rett mot hovedinntaket. Gjør jeg det, dør fasttelefonen vår... Nettet fungerer heller ikke...

 

Trenger vi montør av noe slag?

 

Eneste vi fikk fra Telenor var et velkomstbrev med brukernavn/passord til online.no...

 

Enkelt og greit: hva må til for at vi skal koble oss opp mot Telenor ADSL Turbo når vi står på bar bakke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du trenger er et modem som kjører på PPPoE.

Eventuelt ha et bridgemodem og legge inn login-funksjonen fra telenor i routeren.

 

Det er riktig at fast-telefonen din dør når du kobler denne vekk fra hoveduttaket.

Derfor skal du benytte deg av en splitter

 

[Hoveduttak] - [splitter - Phone] - Telefon

[Hoveduttak] - [splitter - Modem] - Modem - Router

 

Jeg tviler litt på at modemet fra CD fungerer på TN sine linjer, worth a try though...

Visst ikke må du vel ha et modem ja.

Lenke til kommentar

Fasttelefon er ikke kobler til hoveduttaket, den er koblet til et uttak i andre etasje. Har hatt et display med nummervisning på hoveduttaket i entreen. Men kobler jeg i ruter på hoveduttaket dør linja i andre etasje.

 

Så hva trenger jeg?

 

Splitter og modem??

 

Alternativer og kostnand på slikt?

Endret av jovaa
Lenke til kommentar

Mener på TN har "Trådløs startpakke høsttilbud" til 399,-

Du får da et trådløst alt-i-et-boks + frakt: 99,-

 

Splitteren følger med i modem-pakken

 

Er ikke værre en å ringe Tn og høre mye det koster, eventuelt få dem til å sende et "vanlig" modem, altså ikke en med innebygd router funksjon, ettersom du har dette fra før.

 

Mulig det modemet er billigere, dunno.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...