Gå til innhold

Krympe vista partisjon.


Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg sliter veldig med å krympe vista partisjonen på laptopen min til en tilfredstillende størrelse.

 

Jeg har en standard installasjon som fulgte med min thinkpad, det ligger inne en del thinkvantage programmer som fulgte med pluss en trial version av office 07 som jeg nå har slettet. Jeg har med andre ord veldig lite programvare på maskinen. Når jeg prøver å krympe vista partisjonen vil den bare krympes med ca 37GB. allikevel så viser diskprogrammene at jeg har 85GB ledig av 105 på denne partisjonen. Jeg lurer da på om vista virkelig trenger ca 68GB for å fungere?

 

Jeg har tatt diskopprydding og defragmentert uten at dette endret seg. I tillegg har jeg som nevnt i begynnelsen slette trial av office 07 og prøvd å slått av snapshots og pagefiles, men selv da vil ikke vista la meg krympe partisjonen noe mer.

 

Noen som har noen idè om hvordan jeg kan krympe denne partisjonen ned i alle fall litt mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har samme problem! Kjøpte en HP 6715b for et par dager siden, men slik det er satt opp så bruker c: 140 av 160 gb. Jeg fikk redusert c: til ca 80 gb, men mer enn dette går je ikke til.. jeg og ønsker å ha c: å ca 30 gb, resten på en annen partisjon.. jeg har prøvd en rekke programmer uten å lykkes.. men under hjelpfilen i vista så fant jeg følgende: "..... Hvis du trenger å redusere partisjonen ytterligere, flytter du sidevekslingsfilen til en annen disk, sletter de lagrede skyggekopiene, reduserer volumet, og deretter flytter du sidevekslingsfilen tilbake på disken." Peiling på hvordan jeg gjør dette?

Hvor ligger sidevekslingsfilen og de lagrede skyggekopiene?

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å gjøre det du nevnte uten hell. Har engelsk Vista så vet ikke helt hva du mener, men tror pagefiles er det samme som "sidevekslingsfil" og at skygekopier kan være det samme som snapshots. Jeg googlet hvertfall disse for å finne ut hvordan jeg skrudde de av.

 

Dessverre så hjalp det ikke meg å skru de av.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...