Gå til innhold

Bråkete og varm PC


sindrejibb

Anbefalte innlegg

Har fått ny PC for ikke lenge siden.

Består av:

HK: Asus P5N-E SLI

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600

GPU: 8800GTS 320MB

Kabinett: Antec Performance One P182

 

Det var vel det viktigste...

Men når den har stått på en stund synes jeg den bråker, og den er varm. Kan ikke ha den på om natta siden den er på samme rom osv.

 

Idle ligger prosessoren (kjerne 1 og 2) ca. på 51-55 grader. Dette er vel ikke kjempemye men heller ikke lite.

Alt er helt stock. Viftene som fulgte med kabinettet, stock CPU-kjøler osv.

 

Hva kan jeg gjøre for å få den kjøligere og ikke minst stillere?

 

Er 13 år, har aldri holdt på noe særlig i en PC før. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere noe anbefalinger? Hvordan skal jeg plassere vifter, hvor mange, hvilke vifter skal jeg velge og hvilken CPU-kjøler skal jeg velge?

 

Vil gjerne at PC-en skal bli:

-Stille (så jeg kan sove på samme rom med PC-en på)

-Kjølig (CPUen idler på en ca. 52 grader celsius, vil gjerne ha den litt kaldere)

-Lett å montere! Har aldri holdt på i en PC før, så kunne tenkt meg å slippe unna med en enkel montering.

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar

Når det gjelder vifter i kabinett så har jeg kjøpt noen Noctua 120mm, veldig stille og gode.

 

MED CPU vifte så har jeg en Big typhoon og er godt fornøyd med temperaturen på den, men det er helt forferdelige festeløsninger på den. Første gangn jeg skulle feste den satt jeg i ca. en time, andre gang ca. en halvtime men nå får jeg ikke festet ene skruen, så core 1 ligger 8 grader over de andre.

 

Ellers så er jeg godt fornøyd med temperaturene, akkurat nå med en ca. 20grader på rommet så ligger faktisk CPU på ca. 24grader.

Lenke til kommentar

Siden du ikke har så mye erfaring, foreslår jeg at du skifter kabinettviftene og ser hva som skjer i første runde. CPU- kjøleren vil jo få en vesentlig lettere jobb hvis du blir kvitt varmen i kabinettet.

 

Edit- kikket på kabinettet du har nå, og kan ikke skjønne at du skal ha støy- og temperaturproblemer i den boksen der. Den er jo stappfull av 120mm vifter! Prisen tilsier jo at de er av OK kvalitet, også.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Ok. Takker for alle svar. Er det altså Arctic Cooling Freezer 7 Pro jeg burde gå for? Verken Mamoz eller Datakjeden har den da, så da er jeg nødt til å bestille fra web. Hadde vært best å funnet en som jeg får tak i i Trondheim. Men altså, tror dere jeg klarer å ganske enkelt bytte CPU-kjøler? Har litt Arctic Silver 5 liggende. Kan jo bare bruke bruksanvisningen på siden deres. Også er det noe jeg IKKE skal, så er det ut med HK osv.

 

Men hvilkte vifter burde jeg velge? Og hvor burde jeg plassere dem? Hadde vært greit hvis dere kunne satt opp et oppsett med f.eks. "bak: 1 som blåser ut, på topp: 1 som suger innn osv." Og hvilke vifter da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...