Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BSOD, RT61.sys - D-link PCI WLAN DWL-G510 - Win XP


Anbefalte innlegg

Skulle endelig få gamlingene på bredbånd, og tenkte jeg like gjerne kunne fikse trådløst når jeg først var i gang.

Klinte til med en D-link DIR-655, men var mer moderat med kortet til maskinen og kjøpte et D-link DWL-G510 (med støtte for B/G-standarden).

 

Bare velstand og lykke, skulle man tro, helt til jeg får blåskjerm hver gang driveren RT61.sys lastes inn.

 

Prøver å oppgradere både D-linkdriver og firmware tili DIR-655, men like langt.

 

Er det noen som vet om en nyere versjon av RT61.sys eller annen løsning på problemet?

Ser ut til det er versjon 1.0.0.0 som følger med når jeg laster ned nyeste programvare også.

 

Har Googlet litt og leste i et forum at en har lastet ned nyeste versjon mot problemet og dette hjalp for han, men postet han link? Seff ikke..

 

Noen som er bedre å Google enn meg eller vet hvordan man løser dette, eller må jeg ringe D-links support å verbalt hytte med neven?

Endret av Erikmy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne har jeg faktisk greid å løse selv, etter mye styr, frem og tilbake og opp og ned.

 

Cluet her er å få tak i en nyere versjon av RT61.sys (duuuuh).

Problemet er hvordan..

 

RT61 er navnet på et chipset fra Ralink Technology, som bl.a. brukes til dette D-link kortet, og de har i det stille utviklet nye versjoner av RT61.sys, uten at D-link har greid å følge opp.

 

Greide ikke å finne den nye versjonen av RT61.sys liggende alene, men derimot så ligger den i installasjonsprogramvaren til et rent Ralinkkort, som for vanskelighetens skyld er en .exe-fil.

 

Det man da må gjøre, er å kjøre denne exefila, for å få en mappe med diverse undermapper hvor en ny versjon av rt61.sys ligger.

 

Kopier denne og legg den et annet sted. Ta så å avinstaller Ralinkprogramvaren (Denne er vi jo ikke interessert i siden vi ikke har det kortet..)

 

Tilsvarende fra D-link, så må du også kjøre en exe-fil, for å få ut den andre driveren du har.

Denne installerer da fra den RT61.sys-fila som ikke virker, og du vil få samme problem.

 

Du må derfor etterpå avinstallere driveren fra enhetsbehandling (og gjerne fjerne programvaren til D-link fra legg til/fjern programer.)

 

Ta så å reboote maskinen. Når maskinen kommer opp igjen, kjører du veiviseren for funnet maskinvare som popper opp automagisk og blar deg frem til drivermappen fra forrige D-linkinstall, men IKKE FØR du har erstattes RT61.sys som ligger i den katalogen med den du tok vare på fra Ralink-installasjonen.

 

Voilá!

Lenke til kommentar

Takk for tips Erikmy :thumbup:

Jeg lastet ned filen som du linket til, installerte den og fant rt61.sys og kopierte denne.

Så tok jeg ut driverne fra D-Link CDen (XP driveren) som inneholder disse 3 filene:

rt61.cat

rt61.sys

NetRt61G.INF

 

Erstattet rt61.sys og installerte kort på ny, funker som bare det :)

 

Jeg har pakket (.RAR) disse tre filene som trengs for å installere dette kortet i en fil som du finner her -så slipper du å laste ned den .exe fila på 30mb :)

 

edit: oppdaterte link

Endret av jallamamba
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Genialt!

 

Jeg har lenge hatt et problem med at min nyeste PC plutselig rebooter, men siden det skjedde rimelig sjeldent gadd jeg aldri forsøke å løse dette. Nylig satte jeg D-Link kortet jeg hadde i denne maskinen over i en eldre PC som jeg skal ha til server. Denne begynte da å reboote støtt og stadig og jeg fant til slutt ut at det kunne være lurt å aktivere BSOD, noe som førte til at RT61.sys ble utpekt som synderen. Har lett høyt og lavt etter en løsning og fant den til slutt her. Så tusen takk Erikmy for din fantastiske research, og takk til deg også jallamamba for forenklingen av det hele. Denne pakken burde gjøres tilgjengelig over alt. :!:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 9 måneder senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...