Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Overklokke Linksys WRT54GL^^ tips, kjøling, etc?


Anbefalte innlegg

Tenkte å bestille meg en linksys wrt54gl til å leke meg med, blant annet se om jeg klarte 300mhz klokk (200 er standard) og 251mW(28 er standard, over 100 ikke anbefalt).

 

I dd-wrt kan man bare fylle ut hvor mye man vil disse skal stå på, så jeg satser på å se om det funker bra før jeg velger å modde enda mer.

 

Er ikke helt sikker på kjøling da. Tror jeg skal få plass til 4 80mm-vifter på den, men da må jeg nok ha dem på ekstern strøm. Hadde vært moro å prøvd med syk kjøling også, men det blir nok et strev å tilpasse.

 

Hva tror folk? Tar gjerne imot tips til prosjektet :)

 

 

edit:

WRT54GL v1.1 is stable when overclocked at 250MHz, with no extra cooling. Your mileage may vary.

Noen som vet hvordan man kan modde firmwaren til å klare mer? :p dd-wrt er jo opensource?

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal du trimme box'en er det bare og sette på kjøle ribbe på den chip det står : broadcom

strøm henter du ved strøm inn siden den er 12volt inn, så bare rett på vifta.

 

for og trimme den vidre enn det som står på web siden, loginn med telnet

så skrive:

nvram show | grep clkfreq

 

da vil den svare :

clkfreq=216

 

for og endre den opp over så skriver du bare:

nvram set clkfreq=300

 

så skriv:

nvram commit

for og save.

så: reboot

 

HUSK: les den her :

http://bitsum.com/openwiking/owbase/ow.asp...ido=1&hiterm=gs

 

NB: husk du kan veldig lett ødlegge den, og da noen ganger kan du redde den ved og bruke jtag ( http://www.ranvik.net/prosjekter-privat/jt...54g_og_wrt54gs/ )

hvis du skal leke mye med wrt kan du like greit mekke enn sånn kabel med enn gang

Endret av ranvik
Lenke til kommentar

Når det gjelder effekt så kan du fint kjøre 70-80mW uten ekstra kjøling. Øker du effekten mere vil du komme over i det ulineære området til forsterkeren og dermed få dårligere hastighet.

Ved overklokking vil du nok vinne endel på viftekjøling kontra passiv.

En annen modifikasjon er power over ethernet POE. Da blir det enklere å plassere boksen om man skal ha den langt unna PC for bedre rekkevidde.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Takker for innspill. Ny boks skal bestilles før helga, så den er her senest i starten av neste uke. Har en wrt54g v.2 nå som jeg er altfor glad i, som jeg egentlig likesågodt kunne brukt, men den er så stabil og siden garanti og sånt uansett ikke vil gjelde så får jeg heller klokke en ny en

 

Hvilken versjon bør jeg be om?

 

1.0: New model line, released after the version 5 WRT54G, which returns to a Linux-based OS as opposed to the VxWorks firmware. SpeedBooster is not enabled in stock firmware, however third-party firmware will enable the feature. The hardware is essentially the same as the WRT54G version 4.0. One alteration is that the internal numbering scheme of the 4-port switch changed in this model, from 1 2 3 4, to 3 2 1 0.

 

1.1: In June 20, 2006, this version was shipping with firmware revision 4.30.7. This pre-loaded firmware allows the user to upload a 4MB firmware image, whereas the pre-loaded firmware on version 1.0 limited the image to 3MB. Firmware version 4.30.11 is now available for both hardware versions.

 

Eller er det ett fett? Skal også sjekke om jeg får ribbe og vifte i riktig størrelse

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Når det gjelder effekt så kan du fint kjøre 70-80mW uten ekstra kjøling. Øker du effekten mere vil du komme over i det ulineære området til forsterkeren og dermed få dårligere hastighet.

Ved overklokking vil du nok vinne endel på viftekjøling kontra passiv.

En annen modifikasjon er power over ethernet POE. Da blir det enklere å plassere boksen om man skal ha den langt unna PC for bedre rekkevidde.

 

Ulinære området, hva menes med dette, og hva hastighet er det som blir dårligere?

 

Har satt opp endel slike og testa overføringshastigheter, det er ofte jeg får best hasitghet ved rundt 150mW sende-effekt (m/ekstra retningsbestemte antenner). Har også kjørt flere på 251mW, uten ekstra kjøling, i over ett år uten at noen har blitt ødelagt.

Lenke til kommentar
Ulinære området, hva menes med dette, og hva hastighet er det som blir dårligere?

Senderen har korrekt forsterkning i området opp til ca 75mW. Øker du signalet mere vil den ikke forsterke signalet likt over hele effektområdet. Dette fører til at signalet blir forvrengt (intermodulasjon, splatter mm) og bruker mere spektrum (flere kanaler). Man kan selvsagt få bedre rekkevidde ved å øke signalet ut over 75mW og man kan også få bedre hastighet på lang avstand. (noe signal er bedre enn null).

Hastigheten som kan bli dårligere er mot klienter i nærområdet som vil få mere bit-error pga urent signal. Dessuten vil de nærmeste naboene få dårligere forhold for sine wlan pga støy.

Bruker du 251mW over tid uten ekstra kjøling så risikerer du å dele skjebne med mange som har ødelagt utgangstrinnet.

Men for all del bor man på landet og ikke har andre å ta hensyn til så er det bare å kjøre ivei. Men jeg ville absolutt satt på ekstra kjøling ved max effekt.

Lenke til kommentar

Når det gjelder sendestyrke, husker jeg forresten at jeg hadde WRT54G'en stående på skrivebordet en stund, omtrent en meter unna en audioforsterker.. Når jeg skrudde opp sendestyrken (130mW++), kunne jeg høre en spesiell lyd. Kom sånn knitring ca 10 ganger i sekundet. Når jeg skrudde ned sendestyrken forsvant lyden.

 

Om WRT54Gen kan gjøre noe sånt med elektronikk - hva gjør den da med kroppen vår?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Blitt litt forsinkelser her, men nå tenkte jeg å gjennoppta dette. Hvilken kjøler kan jeg bruke på den. Chipen er jo ikke akkurat stor. Kanskje 3cm ellerno?

inside.png

 

Det nærmeste jeg har sett som passer den er denne, og å få vifte på den ser håpløst ut.

 

PoE så også interessant ut, men blir kanskje stress å få tak i det man trenger til det?

 

Lover å begynne snart, bare jeg finner ut hva jeg skal kjøpe :wee:

Lenke til kommentar

Ja, tror jeg satser på å skjære hull i toppen av routeren og la diverse stikke opp. Er liten nok plass inne fra før, så får nok ikke plass til kjøling der. Men må finne en passende kjøler, gjerne med viftefeste og goope den på chipen

 

edit: ja mulig det *søke*

 

edit2: tror jeg fant noe brukbart. 5x5cm.

 

og noen andre alternativer som kanskje kan mekkes til

https://prisguiden.no/product.php?productId=57016

https://prisguiden.no/product.php?productId=27278

https://prisguiden.no/product.php?productId=56864

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Noen som spurde hvorfor klokke den, det er jo to gode grunner:

1: Artig tidsfordriv for noen :p

2: På den routeren kan man faktisk legge inn linux, og bruke den både som router, og så kan man installere ting som en irc bot, eller ssh, for å logge til hvor som helst fra via netter til routeren, og videre til linux maskiner på nettverket.

Man kan og sette den opp til å bruke rtorrent, og fjernstyre rtorrent til å laste ned en torrent til en delt resurs på nettverket.

 

Er mye kjekt man kan gjøre med den routeren. Genial sak.

Lurer på om den kunne taklet å bruke en delt plass på nettverket til å lagre program man installerer på også, for så å installere apache server på, og bruke den som web server... :idea

Fikk lyst til å fare heim og leike med min egen nå ^_^

Lenke til kommentar

Jeg satte i vifte i en sånn, pluss kjøleribbe på radio chippen, altså det metall dekselet som ligger over brikkesettet.

 

Den står fremdeles ute i en boks og leverer til naboene mine.

 

Sist gang jeg åpnet den bodde det en stor edderkopp der. :!:

Endret av Jaguaren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...